Digitalkamera - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digitalkamera

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

haha vilken schysst syrra du har... får inte heller låna nå av min syster, hon påstår att jag river sönder allt jag tar i, vet inte vars hon fått d ifrån, hehe!

Kommentera

Pixlar hit och pixlar dit

När du tittar på en kameran så är objektivet och CCD:n av vikt och inte alltid megapixlar hit och dit. Det finns 4-5 mpixel som ger sämre kvalité än en 2-3 m.pixlare (bara att kolla på Trust och liknande skitkameror).

Du får även väga in optisk och digital zoom... vill du inte ha optisk zoom blir det lite billigare.

Titta på bra, kända märken som är kända att ha bra optik och titta sedan på specifika modeller. Canon med sina Ixus V modeller är kameror med väldigt hög kvalité och bra elektronik.

Jag själv köpte nyligen en Olympus 350Z och är grymt nöjd med denna kamera för ca3500.-, den har inte alla finesser (nästan allt är automatiserat) men den tar väldigt bra bilder och jag vill ändå inte mippla med alla möjliga inställningar när fisken hoppar över vattenytan .
      Det finns en Olympus My 300 något som är en allväderskamera ... verkade också VÄLDIGT trevlig men ligger på ca5000 pix.

Kontentan...undersök vilken funktionalitet är intressant för dig, kolla de märken och modeller du är intresserad av, leta efter tester!!!

www.cyberphoto.se har ofta tester med bilder tagna av kamerorna ... kika där.

Lycka till!
      http://fnb.cocktails.nu

Kommentera

Håller med POi till 100%. Ibland kräker han ur sig ngt vettigt

en annan bra sida är www.dpreview.com. Jag har sett några av bilderna som POi tagit med sin kamera och de är verkligen bra. Mycket bra färgåtergivning.

Kommentera

Har tagit dom första bilderna nu, men inomhus har bilderna lust att få lite röda ögon, men det blir inte så utomhus.
          Jag har på "ögat" som man ska ha för att motverka röda ögon... men men läste på ett test att mindre kameror har lust att få lite röda ögon pga av att blixten sitter så nära... linsen eller nå sånt!

Kommentera

Tyvär är nog så köper nog en extern blixt till min och riktar blixten upp i taket

Kommentera

Olympus Camedia C-350 Zoom, 16MB xD

Kan det vara den måntro ? 3000:- på komplett.se kanske är värt att slå till på den ?
              Sage RPL+ rock n roll

Kommentera

Nu har han iofs redan köpt en
                Kolla tidigare poster innan ni skriver, bara ett tips

Kommentera

Originally posted by Bengtsson79
                  Olympus Camedia C-350 Zoom, 16MB xD

Kan det vara den måntro ? 3000:- på komplett.se kanske är värt att slå till på den ?
                  Jepp, väldigt trevlig kamera....tänk på att minnet inte räcker långt så ett 64 eller 128 eller varför inte ett 256mb minne bör köpas.

Sen MÅSTE du ha uppladningsbara (1800mAh köpte jag) batterier och laddare om du inte har sedan innan.
                  http://fnb.cocktails.nu

Kommentera

Jag håller med Poi om att ett stort minne och gärna en dubbel uppsättning laddningsbara batterier är nödvändigt att ha.
                    Det är ett gammalt problem med småkameror och röda ögon. Det är blixtens placering som avgör. Den bör sitta minst 10 cm från objektivet.
                    Många betala en massa extrakulor för att få så många pixlar som möjligt, helt i onödan. Det är vad du ska använda kameran till som ska avgöra hur många megapixels den bör ha. Om du ska lägga upp bilder på nätet då och då så räcker 2-3 megapixels utmärkt. Du måste ändå förminska bilderna för att kunna se hela bilden på en normal skärm. Ska du göra papperskopior så är det däremot fortfarande bättre och billigare med en "gammmaldags" systemkamera.
                    Senast ändrad av Arnenym; 2003-05-07, 08:23.
                    !!!!!

Kommentera

Blir nog fan en sådan snart Så tråkigt att man inte har en kamera när man tex kör en C&R på en 14kg flugspö fångad Lax ;D Kan juh bli fina bilder ;D
                      Sage RPL+ rock n roll

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 436 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      87 530 visningar
                      0 gillar