Bildbehandlingsprogram, minska storlek på bilder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bildbehandlingsprogram, minska storlek på bilder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bildbehandlingsprogram, minska storlek på bilder?

Tjena.

Jag har en stilla undran om va ni använder er för bildbehandlingprogram för att förminska era bilder, ni som gör det förstås.

Har många fina fiske/natur-bilder på datorn. Problemet är att de är bra möe större än Lolo Ferraris lökar så de tar sån jävla plats på datorn.

Vilket program ska jag använda mig av för att förminska dom men samtidigt behålla kvalitén?

Vet att man kan förminska bilder i paint men kvalitén blir kass när man gjort det och bilderna blir ju små så man knappt ser vad det föreställer.

Fick nyligen hem en provversion av Photoshop. Tyckte det var krångligt när man skulle förminska dom å resultatet va inte så bra heller.
    Visst, kvallen fanns kvar men bilderna var fortfarande pyttesmå.

Finns det något program där man kan minska storleken, dvs Mb:en men ändå behålla samma storlek (height & widht??) när man tittar på den.
    Förlåt mig om ni blir virrvarriga.

Hade ett program en gång i tiden som fixa den biffen. Kommer naturligtvis inte ihåg namnet på det, jävla dretminne.

Det jag främst vill är att få ner bilderna till 200 kb så jag kan slänga upp dom på fotoalbumet. Men hur kul är det att titta på små bilder med kass kvalité?

Hur gör ni när ni ska ha upp bilderna i albumet?

Ha dä pöjker // Pierre

Hur gör du i PS för att bilderna ska bli för små? Du kan bestämma själv vilken storlek och vilket format (t.o.m hur mycket du vill komprimera i t.ex jpg) där utan att det blir för svårt.

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
        Hur gör du i PS för att bilderna ska bli för små? Du kan bestämma själv vilken storlek och vilket format (t.o.m hur mycket du vill komprimera i t.ex jpg) där utan att det blir för svårt.
        Det är just det som jag tycker är drygt. Det lyckas aldrig bli bra. Jag förstår mig inte på siffrorna och vad jag ska välja.

I det programmet jag hade så klicka man med musen i ett utav hörnen på bilden och drog tills man blev nöjd. Snabbt och enkelt, utan att bilden blev sämre.

Men nu så vet jag att jag har rätt grejer så jag får börja öva tills jag vet hur det fungerar helt enkelt.

Kommentera

När du klickar bort bilden frågar dom dig vilket format du vill ha den i...skriv ner nummret i rutan så blir de nog bra.
          Funkar för mig
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Lättast: Ta upp dem i PS. Ta spara och välj lägre kvalite: mindre bild

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av piwe Visa inlägg
              Tjena.

Jag har en stilla undran om va ni använder er för bildbehandlingprogram för att förminska era bilder, ni som gör det förstås.

Har många fina fiske/natur-bilder på datorn. Problemet är att de är bra möe större än Lolo Ferraris lökar så de tar sån jävla plats på datorn.

Vilket program ska jag använda mig av för att förminska dom men samtidigt behålla kvalitén?

Vet att man kan förminska bilder i paint men kvalitén blir kass när man gjort det och bilderna blir ju små så man knappt ser vad det föreställer.

Fick nyligen hem en provversion av Photoshop. Tyckte det var krångligt när man skulle förminska dom å resultatet va inte så bra heller.
              Visst, kvallen fanns kvar men bilderna var fortfarande pyttesmå.

Finns det något program där man kan minska storleken, dvs Mb:en men ändå behålla samma storlek (height & widht??) när man tittar på den.
              Förlåt mig om ni blir virrvarriga.

Hade ett program en gång i tiden som fixa den biffen. Kommer naturligtvis inte ihåg namnet på det, jävla dretminne.

Det jag främst vill är att få ner bilderna till 200 kb så jag kan slänga upp dom på fotoalbumet. Men hur kul är det att titta på små bilder med kass kvalité?

Hur gör ni när ni ska ha upp bilderna i albumet?

Ha dä pöjker // Pierre
              Att minska MB och behålla kvaliten och storleken är ungefär som att få en bil att både ha grym toppfart och extrem acceleration. Det är liksom två saker som inte riktigt går ihop.

Man måste antingen minska på kvaliten eller storleken för att storleken i MB mått mätt skall bli mindre.

Förslagsvis ändrar du upplösningen till t.ex. 1024 och behåller högsta bildkvaliten(12 i PS).
              sigpic

Kommentera

Personligen tycker jag det funkar bäst att minska bildstorleken till ~700*700px och sedan minska kvalitén efter behov för att få ner storleken till önskad nivå. Detta är alltså för webbanpassning.
                Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Du får nog dina bilder i jpeg direkt ur kameran, vilket är det minst utrymmeskrävande formatet jag vet. En bild på 200 kB blir inte alls liten. Blandar du ihop kB och pixlar?

Kommentera

Tack grabbar för råden. Och som du skriver Flodebanan så kunde jag ge mig fan på att det var så att det inte gick å få bägge. Har dock tillbringat natten med detta och lärt mig hur det funkar så nu är det inga problem längre.
                    Men tack för att ni ville dela med er av tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 057 visningar
                    0 gillar