Dagens våld i samhället - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens våld i samhället

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av _Baste_ Visa inlägg
    Bebest: Fin dikt, verkligen, men enligt mig kan man inte förlåta någon som hoppar på en handikappad man och hoppar jämfota på huvudet... Dessa borde helt enkelt dö. Men i andra fall, kan jag hålla med dig
    Det där med förlåtelse handlar inte om ifall ”man kan”, det är ett personligt ställningstagande, det handlar om dig och och mig, vem eller vad klarar du eller jag av att förlåta. Det är upp till var och en att avgöra det. Det går inte att gömma sig bakom ett allmänt ”man kan”.

Du kan alltid fundera på vad det innebär medan du väntar på hugg.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bebest: Det ska jag göra
      Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

"All you need is love..." och fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av _Baste_ Visa inlägg
          BBRF: nä kanske inte, men det skulle vara djävligt avskräckande att begå våldsbrott. Jag kör på principen ett öga för ett öga, en tand för en tand.....
          Bättre att som någon skrev förbygga så att våldet minskar, t ex genom fiske...Jag är rätt övertygad om att 16-åringarna som utförde dådet levt i en rätt miserabel tillvaro.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
            Jag är rätt övertygad om att 16-åringarna som utförde dådet levt i en rätt miserabel tillvaro.
            Om inte annat så kommer det att göra det nu (snackar inte om tid på anstalt utan s a m v e t e t)

Nä, fy fan! Gör någon glad och bjud på en fisketur

Kommentera

Som jag nämnde tidigare hårdare straff är ingen lösning, blotta tanken på fängelse räcker. Människor som utför brott tänker inte i tankarna att de kommer åka dit, därför fortsätter de! FÖREBYGGANDE åtgärder är det som gäller!Och lösningen kan vara an stabilare uppväxt men början i hemmet och skolan!

Wohoo! min idee om mer fiske verkar populär! Nu ska jag bara lösa min egen fisketorka här i Lund!

(Jäkligt oväntat i ett fiskeforum, hihi)
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                Det där med förlåtelse handlar inte om ifall ”man kan”, det är ett personligt ställningstagande, det handlar om dig och och mig, vem eller vad klarar du eller jag av att förlåta. Det är upp till var och en att avgöra det. Det går inte att gömma sig bakom ett allmänt ”man kan”.

Du kan alltid fundera på vad det innebär medan du väntar på hugg.
                Visdom kan man inte få för mycket av, så vi som läst vad BeBest har skrivit i denna tråden kan känna oss tacksamma.
                Att lära sig att förlåta är nog det viktigaste man gör i livet, det är det enda sättet att gå vidare. En kamp som jag tror pågår mer eller mindre hela livet för många av oss, för vem fan vill bli en bitter gammal gubbe?

Sen om dödsstraff är rätt eller inte, tycker jag inte det ska ses som ett straff eller hämnd i dessa fall, utan ett sätt att skona framtida offer.
                Fast fy fan vilken svår fråga det är egentligen.
                If I should fall from grace with god...

Nordeuropas mest frustrerade metare!

Kommentera

Det här med hårdare straff är lite intressant och då i synnerhet varför man skall ha dem och när de skall slå in.

T ex skithögen Krille Pettersson borde aldrig ens ha blivit misstänkt för mordet på Palme. Eländet hade åkt dit för grov misshandel upp till dråp (högg ihjäl en person i korsningen Kungsgatan/Sveavägen) 37(!) gånger innan!!!

I det här fallet så är det inte för att han behöver längre straff själv. Han skulle inte agerat på ett annat sätt i alla fall. Det är helt enkelt för att skydda samhället i övrigt som man vid t ex återkommande våldsbrott behöver längre straffperioder. Det är offren som skall ha prioritet 1 inte brottslingarna!

(Jo, vård är bra till en viss gräns).

/D

Kommentera

Ta tex brasilien, där kan du bli skjuten av en 10 åring för att du har en fin klocka eller bara ser ut på ett visst sätt.
                    Våld kommer alltid finnas, och igentligen ska man va glad att man lever i ett så fridfullt land om man jämnför med andra ställen på jorden!

Det som hände nyligen att 4-5st 16åringar sparka en jämnårig till döden, det är ju från början en grupp som förmodligen har haft en hård uppväxt med mycket våld, kanske med lite alkohol i bilden gör att ett mindre tjaffs leder till misshandeln. Att alla står och sparkar fast han ligger ner är för att dem inte vet bättre vad det kan leda till.
                    Sen att resten av människorna i närheten bara står och kollar på det var ju inte direkt nån nyhet!

Kommentera

Ursprungligen postat av MoSsE Visa inlägg
                      Ta tex brasilien, där kan du bli skjuten av en 10 åring för att du har en fin klocka eller bara ser ut på ett visst sätt.
                      Våld kommer alltid finnas, och igentligen ska man va glad att man lever i ett så fridfullt land om man jämnför med andra ställen på jorden!

Det som hände nyligen att 4-5st 16åringar sparka en jämnårig till döden, det är ju från början en grupp som förmodligen har haft en hård uppväxt med mycket våld, kanske med lite alkohol i bilden gör att ett mindre tjaffs leder till misshandeln. Att alla står och sparkar fast han ligger ner är för att dem inte vet bättre vad det kan leda till.
                      Sen att resten av människorna i närheten bara står och kollar på det var ju inte direkt nån nyhet!
                      I just detta fall kom ju dock förövarna från överklassen, bland annat en av dem från en av sveriges "finaste" och mest framgångsrika familjer som det så vackert heter. Nu säger jag inte att det inte kan innebära en hård uppväxt, men kanske isåfall snarare i andra riktningen. Att vara hårt hållen, och därför istället söka spänning och upptåg. Sådant som kanske en mindre lyckligt lottad kille från andra enklare förhållanden har som vardag att dras in i.

Även om man inte kanske kan dra paralellen som jag på sätt och vis gjorde i ett tidigare inlägg, dvs att förövarna relaterar till ett bombanfall i mellanöstern så ville jag påvisa vad detta agerande från makthavare kan få för konsekvenser i ett längre perspektiv. Jag menar mer att i det långa loppet sänder sådant agerande ut signaler om hur man löser problem, på ett våldsamt sätt.
                      Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      11 svar
                      1 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      88 307 visningar
                      0 gillar