Slippa tull? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slippa tull?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slippa tull?

Hallå! Jag har just fått mina kläder från NHL.com, och fick såklart betala 430kr i tullavgift... jag vet att det finns en del här på FS som handlar en del från usa, har hört att man kan be de som skickar paketet att skriva det som en gåva, så slipper man tullavgiften, stämmer detta?

Vilka detaljer är det som gäller då? dvs. de som skickar paketet får inte skriva några som helst prisuppgifter PÅ paketet? sätter de bara en lapp på paketet med texten "Gåva"? och sedan skiter tullen i att tulla/kolla paketet?

Övrigt: mina kläder var för stora... beställde XL, vilket var för stort... ska sälja dom till nån och beställa på nytt:-)

Jag beställer en hel del både från EU och utanför (USA, Asien). I det senare fallet är det pålitligaste tipset tyvärr är att räkna in moms och tull när du planerar köpet. Trist men sant.

Tullarna är inte så lättlurade som man ibland kan hoppas på. Dom ser rätt snabbt på ett paket om det är rimligt att det är en gåva eller ej. Blir dom tveksamma så tillkommer tull och moms.
    Hur rimligt skulle du själv tycka det är att ett paket från t.ex NHL.com är en gåva till en privatperson i Sverige?

För att svara på din fråga; säljaren kryssar för Gift på fraktsedeln och skriver ner värdet på medföljande faktura/kvitto.
    Senast ändrad av liljefelt; 2007-10-24, 06:18. Anledning: lite förtydligande, men jag vet inte om det blev så bra.

Kommentera

Jag har bara åkt dit på tull när det har skickats med fedex och liknande företag. Allt jag har handlat på ebay och som skickats med usps (amerikanska posten) har blivit tullfritt

Kommentera

I de fall det går kan man ju se till att det verkligen ser ut som en gåva. Alla paket från USA ska skickas som födelsedagspresenter med ett stort "HAPPY BIRTHDAY" skrivet över hela paketet. Ska fungera...
        Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Jag köpte en Viper från Odessey Lures för 1 dollar på ebay men kan ge mig fan på att den kommer fastna i tullen den med.

Kommentera

knappast troligt

Ursprungligen postat av Szaaz Visa inlägg
            Jag köpte en Viper från Odessey Lures för 1 dollar på ebay men kan ge mig fan på att den kommer fastna i tullen den med.
            Kostar mer i handhavande för tullen, så det betvivlar jag. Köpte en fin fisketång från Singapore för 1$. Tullen hörde av sig o kollade jag kopierade ebayauktionen = ingen tull. Men observera att även frakten skall räknas in i tullavgiften.

Oftast blir det ändå billigare att köpa grejerna i USA och betala tull.
            Handlar du från annat EU-tillkommer ingen tull.

Sedan skall man ju ha i betänkande att tullavgiften är till för att staten (och därmed vi medborgare) ska få inkomster. Som Sportfiskare önskar man ju att dessa inkomster bl a används till att gynna vårt intresse.

Uttern_ som handlat mycket fr USa o Ebay
            Den gamle och navet
            (han som e ute å cyklar)

Kommentera

handlar man från en firma/affär.. åker man garanterat på tull
              privat via tex ebay, då klara man säg oftast.. min erfaranheter!

Kommentera

Om....

Ursprungligen postat av pimpelkungen Visa inlägg
                handlar man från en firma/affär.. åker man garanterat på tull
                privat via tex ebay, då klara man säg oftast.. min erfaranheter!
                ... säljaren anger värde på paketinnehållet brukar det resultera i tull oavsett om det kommer från firma eller privat. Distributör spelar viss roll.

Köpte en Avet havsfiskerulle i absolut NYSkick inte en repa. 2 växlad Lx = mellanmodell för drygt 1500, privat, ebay. Tullen blev inte speciellt betungande. Det var i alla fall ett FYND

Nöjd!!! ;o)

Uttern_
                Den gamle och navet
                (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                  ... säljaren anger värde på paketinnehållet brukar det resultera i tull oavsett om det kommer från firma eller privat. Distributör spelar viss roll.

Köpte en Avet havsfiskerulle i absolut NYSkick inte en repa. 2 växlad Lx = mellanmodell för drygt 1500, privat, ebay. Tullen blev inte speciellt betungande. Det var i alla fall ett FYND

Nöjd!!! ;o)

Uttern_

hehe, jo man kan göra sina fynd. Tänkte att 1 dollar inte är så mkt, men med frakt till sverige så gick kalaset på 83kr, men det är fortfarande ett fynd då det var en Viper av gammal modell samt vikter.

Kommentera

Om jag minns rätt så brukar tullen hamna runt 10% så även om du betalar tull har du ju gjort ett fynd Szaaz.

Uttern_
                    Den gamle och navet
                    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 160 visningar
                    0 gillar