Trådlöst vs Cat5e - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trådlöst vs Cat5e

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trådlöst vs Cat5e

Sitter normalt en bit från min trådlösa router och kan köpa att jag tappar en del i hastiget. Jag testade dock nu att sätta mig jämte routern och köra tptest både via cat5e-kabel och trådlöst. Får 11 mb via kabel men bara 6 via trådlöst. Har testat olika kanaler på routern och kikat efter misstänkligheter i nätverkskortet men finner inget.

Är det rimligt att tappa såpass mycket?

Skulle också vilja testa hastigehetn i mitt LAN för att se om det gäller där också. Finns det några sådana program?

Tjo!

Är ingen expert på trådlöst bredband, men jag vet att man förlorar mycket i kapacietet allt eftersom signalstyrkan sjunker! Antar att du har ett riktigt grymt bredband? runt 100 mbit? En 100mbit lina brukar kunna komma upp i 12-13 mb/s så din router verkar ha ok "troughput"... Dvs ingen skitrouter du har! Tror hel enkelt du får acceptera att prestandan sjunker!!??

Har läst lite om en trådlös teknik som ska vara riktigt bra! Den kallas MiMO, det innebär i princip att man har fler antenner på både router och dator! En MiMO router med hög LAN-WAN och WAN-LAN troughput borde passa men är förmodligen rätt så dyr!

en sak du kan kolla är vilken draft router och dator klarar! http://www.idg.se/2.1085/1.107499 <-- kolla va draft innebär!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2007-11-05, 21:44.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Har du bara 11mbit via kabel så är det dags att uppgradera.
      Fish On!

Kommentera

Mja men är det mbit/s eller mbyte/s ha menar, har för mig att Tptest anger överföringshastigheten i mbyte/s ?? har kanske fel?

Kommentera

Mbit används bara för att uttrycka hur snabb linan är medan nerladdning/uppladdningshastigheten avgörs i mb/s då det går 8 bitar på en byte. Skulle det vara 6mb/s så lär han ha max 54mbit till trådlösa nätverket endera via routern eller via datorn men 54mbit som minst i nån ände, kan tänkas att routern klarar 108mbit men kortet i datorn bara 54. Via kabel får han ut 100mbit och ett 100mbit kort via cat5e borde ligga på runt 11mb/s. Vill du ha högre trådlös överföring är det bara att slanta upp och köpa vassare kort och router.
          Fish On!

Kommentera

Mjo, var ju det jag beskrev i mitt första inlägg!

Han borde alltså köpa en MiMO router samt ett nytt trådlöst kort till sin dator!

Edit: Jäklar vad sent du är uppe mitt i veckan Henk! Nattfiske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Mjo, var ju det jag beskrev i mitt första inlägg!

Han borde alltså köpa en MiMO router samt ett nytt trådlöst kort till sin dator!

Edit: Jäklar vad sent du är uppe mitt i veckan Henk! Nattfiske?

Är sjuk som en hund, hostar oavbrutet så sömnen har fått lida ett par dagar.

Finns vanliga routrar och kort som klarar 108mbit också. Dock så har jag märkt att det kan fela ändå trots att man sitter nära med wlanen. Jag har vägguttag i mitt rum med kabel så det är det mest ideala enligt mig. Sen ska det snart uppgraderas till 1gbit mellan ett par datorer här
              Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
              12 svar
              1 429 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mathias 70  
              Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
              259 svar
              87 109 visningar
              0 gillar