datorhjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

datorhjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• datorhjälp

någon som kan tipsa mig om varför min dator är lite "knasig"? Hade en krasch för en tid sedan och har fått igång allt utom grafikkortet. Har ett nvidia FX 5200 kort.
    Vilka drivrutiner ska jag använda? De jag testat funkar några uppstarter men sedan går datorn bara att starta i felsäkertläge. Om jag då installerar om drivrutinerna funkar det igen ett par uppstarter. Om jag avaktiverar grafikkortet så uppstår inte några problem.

Är de kortet som är kass??

Länka gärna till någon sida med fungerande drivrutiner.

Någon kunnig som kan hjälpa mig....please..

Ja det verkar som ditt grafikkort är någe vaj med... Är det ett integrerat eller ett externt dvs ett som sitter på agp/pcie porten? Drivarna kan du rycka ifrån nvidias hemsida www.nvidia.com klicka på drivers.

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us <-- du kan prova alternativ 2 där så kanske den hittar drivarna du skall ha.

Får du en blåskärm när datorn dör? Sannolikt att kortet går varmt eller något hårdvarufel (ram minnen tex, det kan även vara nätagget i datorn som är för klent.)

Har du en fläkt och en kylfläns på grafikkortet så kan du prova att damsuga ur den... OBS! Var försiktig när du gör det. Helst ett antistat armband... alternativt jorda dig själv i diskbänken eller nåt.

// Mussla
    http://drmussla.mine.nu

Kommentera

tackar

datorn dör aldrig så jag har inte sett någon blåskärm. Däremot går de inte att starta den normalt utan att jag avaktiverar grafikkortet. Gör jag det är de inte några problem.

Varför funkar drivrutinerna tills jag stängt av datorn och start upp igen, avinstallerar de sig på något vis??

vet inte om de är integretrat eller externt, datorer är inte mitt specialområde direkt.
      Senast ändrad av Stefannilsson73; 2008-01-14, 21:14.

Kommentera

Öppna upp datorn och kolla så alla kort (tryck lite lätt på dem) sitter fast, så det inte är glapp någonstans. ta bort allt damm som är i den med. Varför den tappar drivarna vet jag inte ... verkar synnerligen märkligt. Blir den stendöd då? Har du nåt annat grafikkort du kan prova med? Den skall inte tappa drivrutinerna, däremot när du avaktiverar och aktiverar kortet igen så kan windows känna av det som ett nytt kort. Men då borde du kunna söka igen drivrutinerna igen.
        http://drmussla.mine.nu

Kommentera

köp ett nytt. skulle du visa ditt grafikkort idag i en affär eller för någon annan något datakunnig person skulle dom tro att du kom från stenåldern :P sry men sant

Kommentera

funkar nu

tackar för er hjälp och visa ord. Datorn funkar nu igen!! Danne har nog rätt, datorn är väl 4 år gammal nu eller något sådant. Men den används inte till spel utan vanligt "fiskeporrsurfande" så mycket ledig tid som möjligt ägnas åt fiske!!

Tight lines!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
              Datorn funkar nu igen!!
              Utan vidare åtgärd?

Ps. Låt råden leva någon dag så hinner de som läst tråden läsa slutpläderingen. Därefter tar du och klickar upp ditt först inlägg i tråden och väljer "edit" därefter "radera inlägg".

/Storfiskaren
              The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
              Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
              Klickbara länkar följer nedan
              Nattplockad mask
              Gädda äter Sissy
              Abborre vs mask
              Abborre vs mört
              Måånga gäddor samlade vid betet
              Gädda äter gädda
              Spännande fiskemetod efter gädda
              FS SPARADE TRÅD
              Laxhugg!

Kommentera

japp

den funkar igen och de jag gjort är att avinstallera grafikkortet ett antal gånger sedan funkade det (tillsammans med nya drivrutiner).
                Vet i fan men datorn kraschade duktigt strax innan jul. Kör med telia och dras "säkerhetsprogram" och till detta några gratisprogram. Men något "slapp" in och fördärvade en massa saker. Från att ha haft inga problem alls hittade jag massor av virus, trojaner, felaktiga filer och allt vad de nu heter.

Men nu är de ok igen. Är inte någon hacker precis men fan va man lär sig när de händer lite "struliga" saker med datorn. Men de får inte bli för ofta..

tight lines

Kommentera

öhm, Du ska använda telia säker surf och på sin höjd ad aware och kanske spybot, ALDRIG använda flera antivirus, dom krockar och öppnar upp för hackers, det är nästan lättare för virus att komma in i en dator med 2 antivirus istället för inget :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                  11 svar
                  1 441 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mathias 70  
                  Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                  259 svar
                  88 308 visningar
                  0 gillar