Billjud till Renault 5? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billjud till Renault 5?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billjud till Renault 5?

Tjenare, nu börjar det dra ihop sig, har uppkörning den 4 Mars. Men köpte mig en bil redan 2 månader tillbaka för att stärka motivationen till att skaffa kortet.

Tycker det börjar bli dags att planera billjudsköp! Letar efter ett paket som inte är allt för dyrt men ändå spelar dugligt. Eftersom det är en liten bil så hade jag tänkt mig en 10"bas max, det räcker. (Spelar all musik, från Rock och Dansband till Trance.)
    Har plats för 6.5or i framdörrarna och 6.9or i hyllan.

Bild på bilen Click image for larger version

Name:	200801122749.jpg
Views:	1
Size:	851,0 KB
ID:	1794769

Letar altså efter komplett paket: Stereo (skall kunna spela mp3), Slutsteg, Baslåda eller Baselement, 2x6.5", 2x6.9", kablage går att köpa till.
    Går även bra löst, men blir väl bäst pris i paket kan tänkas?
    Alla tips uppskattas!

har kikat på detta paket: www.brl.se - sök på "GAS ALPHAX5100+A110 A6925X+A62X" Någon som har vetskap om detta paket?

Tacksam för svar! Mvh Linus

hade också en renault 5 som fösta bil en 89:a txe med elhissar fram och fjärrkontroll till centrallåset, fyrdörrars var det med. Rätt kul bil men lite väl liten, fick knappt plats med benen... jag hade 6,5 i framdörrarna och 2 6,9or i hatthyllan tyckte det räckte för mig iaf

Kommentera

Ska du ha en låda i skuffen så skippa 6"9. För det första så behövs dom inte då dom låga frekvenserna kommer från din 10" och sen kommer du spela sönder dom då trycket från 10" trycker upp membranet så fort 10" rör sig. Så jag hade nog helre kört 4,25" runt om och en 10" i skuffen. Men då är jag mer för välljud än plåtskrammel och donk ala korvkiosk. Alternativet är att du skippar lådan och bara kör med 6"9, i en sådan liten bil så behövs det inte så mycket. Men å andra sidan så finns det inget som spelar dom låga frekvenserna så bra som en riktigt avstämd låda.

Går det med begagnat så har jag lite prylar över från mina egna byggen. Skicka PM om du är intresserad så ska jag se vad jag har kvar.

Mvh
      Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Jag håller med mcben här med en liten skillnad.
        Jag tycker att du verkligen ska ha en 10' i skuffen och inte några små i hatthyllan.
        Ett bra basljud är svårare att få till än bra hödre frekvenser.

Visst, det finns många som inte gillar för mycket bas i bilar men det händer ju bara om du inte stämmer av basen ordentligt. Ett bra tryck betyder inte automatiskt skramlande och enbart dunkande.

Kommentera

Precis. Jag vet inte hur många kilo asfaltsmatta och skum jag använde i min 960 för att få bort att skramel. Då körde jag med 2 stycken Cerwin Vega Stroker 12" och 2 stycken monster steg. Men det var tider det. Men bygg inte för bra bara. När du spelar högt under 9Hz så är det farligt för hjärta mm. Samt att höga ljud i låga frekvenser ger svängningar som skadar din hörsel rätt så fort. Då talar jag av egna erfarenheter. 138,7db i 16Hz var mitt rekord 2001. 125,2db i välljud.
          Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

är hål för 6.5" som standrard i dörrarna så det kanske blir svårt att sätta mindre högtalare däri? men kanske kan gå att ordna på nått vis.

Kommentera

Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
              Precis. Jag vet inte hur många kilo asfaltsmatta och skum jag använde i min 960 för att få bort att skramel. Då körde jag med 2 stycken Cerwin Vega Stroker 12" och 2 stycken monster steg. Men det var tider det. Men bygg inte för bra bara. När du spelar högt under 9Hz så är det farligt för hjärta mm. Samt att höga ljud i låga frekvenser ger svängningar som skadar din hörsel rätt så fort. Då talar jag av egna erfarenheter. 138,7db i 16Hz var mitt rekord 2001. 125,2db i välljud.
              jäklar det var inte dåligt
              ja man får akta sin hörsel, skadas den är det inget man kan göra något åt =(

Kommentera

148,1 db i en Prelude med fyra polare sittandes på skuffen är vad jag lyckades prestera.. Förvisso i en liten lokal inoff tävling..
                Visst finns det en viss tjusning i db-drag.. Kusinen skulle promt sitte i baksätet vid ett drag tillfälle, slutade med att han slängde sig ut å kalvade.. hehe...
                Dubbla rockford 15 punch. Drivna av Dubbla rockford steg va receptet... I efterhand kan jag inge annat än att tycka att det var fullständigt bortslängda pengar.. Men va fan.. när man är 18 bast så är det coolt... hehe..

Numera byggs det hifi prylar som man kan njuta av i soffan, smuttandes på en whisky..

HAHA.. kommer ihåg när jag "raggade" på min nuvarade sambo, och numera mamma till vår dotter..
                Stog med preluden på skolpakeringen i Jämjö å öste på.. (väntade på att Sara skulle sluta för dagen)
                Självaste Rektorn kommer ut lagom rasande och be mig sänka då det tydligen var omöjligt att föra ett normalt samtal i klassrummen ca 100m bort...

Lite OF.. och inte ett piss till hjälp... tja.. eller kommer du över ett par beggade och hela punch basar från millenieskiftet, så köp dom.. Om du vill han PUNCH förståss.

//Abel
                http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Tycker inte du ska lägga ner så jättemycket pengar på ljud.
                  Har själv provat och tröttnade ganska fort.
                  Den gyllene mellanvägen blir 5.25 som framsystem med separat diskant+en mindre bas i skuffen 10" eller tom 8"kanske duger bra i en sån liten bil.
                  På så vis klarar du dig med ett slutsteg oxå.
                  Tänk på att det kan va bra med lite plats över i den redan minimala kofforten.
                  Sluten låda är mest platseffektiv men spelar lägre än en portad men blir härligt snärtig

Kommentera

Tack för svaren grabbs, blev lite väl off topic där men skitsamma =)

Har fortfarande inte fått nåt tips (användbar länk)

Funderar på 2st 6.9or och 2st 8" Proson 200W (billiga och bra) har dom i mitt hemmaljud, dunkar bra.
                    Mitt hemmaljud (Proson 12" och 8"): http://youtube.com/watch?v=-1lP0oMvS9M&feature=related
                    Har lagt upp 2 videos till på ljudet om du går in o kollar på min profil på Youtube.

Finns att köpa: http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1619

Lättdrivna och duger gott med 8or till en liten Bil =) Rekomenderat slutsteg till detta? (skall även orka driva 2st 6.9or på minst 200W st.)

//Linus

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 865 visningar
                    0 gillar