Systemkamera nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Systemkamera nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Systemkamera nybörjare

Tänker skaffa min första systemkamera nu, total nybörjare på det, blir självklart en digital kamera... och denna gången en begagnad.

Letar nånstans i segmentet runt Nikon D50 D70, Canon 350d, Pentax 100k

Har även hittat en Sony Alpha 100
    Sony AF DT 18-70/3,5-5,6 inkl. UV-filter
    Sony AF 75-300/4,4-5,6 inkl. UV-filte Som kanske kan bli aktuell, har ingen brådska kanske köper nåt när jag hittar nåt verkar bra men finns något speciellt jag ska tänka på när jag letar efter såna här kameror?
    http://teamjoj.blogspot.com/

Titta på min!
    Jag har en d70s med 18-70mm glugg som är till salu nu när jag köpt en d90 i julklapp till mig själv

Kommentera

Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
      Titta på min!
      Jag har en d70s med 18-70mm glugg som är till salu nu när jag köpt en d90 i julklapp till mig själv
      Ok, har du länk till nån annons?

Kommentera

Har inte hunnit lägga ut den än men den är komplett med kartong och alla tbh.
        Och priset kan vi nog komma överens om

Kommentera

Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
          Har inte hunnit lägga ut den än men den är komplett med kartong och alla tbh.
          Och priset kan vi nog komma överens om
          Ok kan vara intressan, PM:a gärna info om årsmodell och annat som kan vara intressant

Kommentera

Kolla noga på Pentax K200D den är vädertätad för att tåla lite mera vilket passar bra för oss fisketokar, den har bildstabilisatorn i kamerahuset istället för i optikten så alla objektiv med Pentax fäste passar till den och såna finns det många på beg marknaden, sen har den flera fina funktioenr som tex ett rejält och soft gummerat grepp som passar bra när händerna är lite blöta och småkalla.

Finns beg på blocket men de som finns tar för mycket betalt för dem, men Du kan få tag på föregångaren K110D också den vädertätad men med lite lägre pixeltal men också lite billigare.

Kollade på en K200D igår och när min nuvarande kamera gjort sitt så blir det en sån

Kolla via Pricerunner för det är en kampanj igång på ett kit med en K200D + 18 - 55mm +50 - 200mm för ca 6000kr!!
            Senast ändrad av Rospigg; 2008-12-31, 10:36.

Kommentera

Köpte en Nikon D40 till dottern i julklapp. Måste säga att jag e grymt imponerad över vad denna kamera kan prestera. Räcker gott å väl att börja med. Ligger mellan 3000-3500:-. Jag kommer garanterat att låna den på mina fiske turer

Kommentera

Eller en

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Kolla noga på Pentax K200D den är vädertätad för att tåla lite mera vilket passar bra för oss fisketokar, den har bildstabilisatorn i kamerahuset istället för i optikten så alla objektiv med Pentax fäste passar till den och såna finns det många på beg marknaden, sen har den flera fina funktioenr som tex ett rejält och soft gummerat grepp som passar bra när händerna är lite blöta och småkalla.

Finns beg på blocket men de som finns tar för mycket betalt för dem, men Du kan få tag på föregångaren K110D också den vädertätad men med lite lägre pixeltal men också lite billigare.

Kollade på en K200D igår och när min nuvarande kamera gjort sitt så blir det en sån

Kolla via Pricerunner för det är en kampanj igång på ett kit med en K200D + 18 - 55mm +50 - 200mm för ca 6000kr!!

K20D. Funkar också bra till fisket

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs Visa inlägg
                  K20D. Funkar också bra till fisket
                  Jo den har ju allt som K200D har och en del till så visst men den kostar ju en del mera och iaf tyckte jag att den kändes lite för stor och "klumpig" för sån användning, den är sannolikt ett kanonval för naturfotografer som ofta kör med stativ och inte behöver tänka på det men vill ha lite vädertåliga saker.

Vad man bör tänka på är att de medfljande gluggarna är inte vädertätade men det funkar säkerligen ändå men det finns vädertätade gluggar men dessa kostar mera men ska man inte ha så många så kan det vara klokt att välja såna så är man garderad.

Två saker jag uppskattade på funktionssidan med K200D var snabbknappen för bildstabilisator på/av och snabbknappen för RAW format då den i normalläget kör på högkvalitets JPEG med bara låg komprimering, men ibland vill man ha en RAW bild och då är det lätt gjort.

Sen den stora skärmen för efterkoll av bilderna var kalas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Jo den har ju allt som K200D har och en del till så visst men den kostar ju en del mera och iaf tyckte jag att den kändes lite för stor och "klumpig" för sån användning, den är sannolikt ett kanonval för naturfotografer som ofta kör med stativ och inte behöver tänka på det men vill ha lite vädertåliga saker.

Vad man bör tänka på är att de medfljande gluggarna är inte vädertätade men det funkar säkerligen ändå men det finns vädertätade gluggar men dessa kostar mera men ska man inte ha så många så kan det vara klokt att välja såna så är man garderad.

Två saker jag uppskattade på funktionssidan med K200D var snabbknappen för bildstabilisator på/av och snabbknappen för RAW format då den i normalläget kör på högkvalitets JPEG med bara låg komprimering, men ibland vill man ha en RAW bild och då är det lätt gjort.

Sen den stora skärmen för efterkoll av bilderna var kalas.
                    Japp Pentax modellerna är helt klart intressanta, denna dagen blev det inte mycket med... var halvpigg en stund i morse men sen gjorde sej gårdagskvällen påmind och jag la mej i soffan igen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 220 visningar
                    0 gillar