Nätfiske??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiske???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nätfiske???

Brukar se ganska många omärkta nät när jag fiskar i skärgården, vissa är bara markerade med pet flaskor eller små bojar.. Vad jag har hört så är det bara markägare som får lägga ut nät och då ska dessa vara utmärkta med bojar och flaggor..Har JAG rätt att plocka upp tjuvfiske nät, eller vad ska man göra?
    Dream Team

Alla nät som läggs i skärgården oavsett om det är enskilt vatten eller ej så SKA dom märkas med en boj i varje ända och med vilken rätt man fiskar. EF enskilld fiskerätt eller FF Fiskekorts fiske rätt bl. a . Ja, alla svenska medborgare äger rätt att förhindra ett brott och om ett nät är omärkt eller fel märkt på något sätt så har du den rätten ,ja.
    En då ska du också veta att du har ANSVAR för näten till du sköljt rensat och återutsatt all fisk, och ända tills du lämnar in dom till närmsta polisstation i ett lämpligt omslag tex en plast säck.

Jörgen
    Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

Fel. Enbart fiskerättsägare, polis, tillsyningsmän och kustbevakning äger rätt att beslagta nät mm.

Edit- du har som medborgare en viss rätt att förhindra ett uppsåt till en olaga handling. Att beslagta saker hör inte dit. Du kan hålla kvar en person på plats till dess att polis tillkallats. Men, trots allt, kan inte för den sakens skull använda våld. edit

...nåt i den stilen..... juridikspolisen var är du?
      Senast ändrad av Danne; 2003-12-29, 21:13.

Kommentera

Vad sägs om att plocka upp skiten när ingen ser, återutsätta fisken och elda upp eländet vid närmsta strand?
        my precious....

Kommentera

Varför inte kontakta närmaste tillsyningsman/fiskerättsägare/polis eller kustbevakningen så tar de hand om problemet. Vill det sig även bra så kan ta åtala en skyldige.
          Tar man saken i egna händer finns det risk för större osämja och sportfiskare får en allmän dålig uppfattning om sig.
          ?

Kommentera

vampaire

Det kanske funkar i skärgården. Det var en tillsyningsman här som skulle ta fast ett par tjuvfiskare, varpå dom drog kniv, knuffade ner honom i diket och hotade att skära halsen av honom. Det lades ner....

Näedu. Går det inte med våld så går det med mer våld. Nätfiske är det värsta jag vet.

Ser man till att inte synas när man eldar skräpet så får ingen dåligt rykte heller. Nu blir säkert folk sura...men personligen så struntar jag i om sportfiskare har dåligt rykte bara jag får fiska själv.
            my precious....

Kommentera

Kommentera

Nätfiske står väl inte högst upp på min favoritlista heller...

men... "skiter väl i om sportfiskare får dåligt rykte, bara jag får fiska själv..."

Jorden anropar!!!

Om sportfiskare får dåligt rykte så kommer med stor sannolikhet detta att påverka fiskerätten för sportfiskare... Och det gäller väl dig med?!?!?

Ursäkta om det tas för ett personangrepp... Men den där inställningen kommer du inte att ha nytta av i framtiden!!! Det är direkt dumt!

Kommentera

Och om du skrev ovanstående dumheter bara för att se vilka du kunde få att reagera och starta debatt, så lyckades du i alla fall med mig

Kommentera

Re: vampaire

Originally posted by Henrik_L
                    Det kanske funkar i skärgården. Det var en tillsyningsman här som skulle ta fast ett par tjuvfiskare, varpå dom drog kniv, knuffade ner honom i diket och hotade att skära halsen av honom. Det lades ner....

Näedu. Går det inte med våld så går det med mer våld. Nätfiske är det värsta jag vet.

Ser man till att inte synas när man eldar skräpet så får ingen dåligt rykte heller. Nu blir säkert folk sura...men personligen så struntar jag i om sportfiskare har dåligt rykte bara jag får fiska själv.
                    Jag tycker det skulle vara bättre om du stod för vad du gör själv och att du inte går ut med det som "Sportfiskare" en utbrytargrupp så att andra inte alla "hederliga" får samma stämpel (om du nu tycker att problemet är så stort och att du tycker det är värt att "kämpa" för).

Annars så är ju dannes förslag det "politiskt" korrekta, om än en långsam process då vi har den eviga byråkratin.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 223 visningar
                    0 gillar