Formatera? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Formatera?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Formatera?

MYCKET offtopic - men panik....

Varför går det inte att formatera? Har testat i felsäkert läge med dos-prompten men får trots allt detta medelande.

Någon som vet?
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Danne; 2004-02-21, 00:32.

tror jag har haft samma problem även fast jag inte ser vad de står på skärmen testa att dra in "installerings skivan" om du har XP kan du starta upp den som 1st drive och då ska de inte va några problem. de gäller att inte få C: att snurra då kan de va problem ibland. så mitt tips e att du kör in XP skivan den funkar allid/ (ofta) bra.
    Svårare med med semre
    men 98 och 2002 funkar också.
    Boota från D:

Lycka till!
    Fish hard Go PRO

Kommentera

Problemet är att det inte går att boota/formatera från XP-skivan. Får en massa blåskärmar hela tiden..... Har testat olika skivor....

Kommentera

Danne, du kan inte formatera med format C: i XP som jag ser att du har. I tidigare versioner av windows så är windows byggt på dos. Men i XP har dos en mindre betydelse och går därför inte att köra helt ifrån dos. Att köra ifrån dosprompten är att glömma. Du är ju inne i windows medans du försöker formatera. Det är det felmedellandet menar med "en annan process".
        Mitt råd är att ställa in i dos så att du bootar ifrån CD först utav alla olika enheter. Också har du en XP skiva i då du rebootar ska det komma upp en blåruta där du får instruktioner. När du knappat dig fram till där du ser dina partioner så tar du bort den partion du tänkt formatera och lägger sedan in den på nytt. Detta gör att enheten formateras och att windows läggs in på nytt.

Kommentera

Har själv inte prövat att formatera XP så jag vet inte om jag har så mycket att bidra med. Men i tidigare versioner tycker jag det är lättast att göra en win98 startdiskett och formatera hårddisken från den. Annars kan man använda gamla goa FDISK och ta bort partitionen och börja om. Om inte Microsoft har byggt in något smart grej så att man inte ska kunna gå på senare versioner med startdisketten.
          Pröva http://www.bootdisk.com om du inte har en startdikett. Annars kanske du kan hitta något matnyttigt på:
          Microsoft Support is here to help you with Microsoft products. Find how-to articles, videos, and training for Microsoft Copilot, Microsoft 365, Windows 11, Surface, and more.

Kommentera

du kan köra XP skivan när du e inne i windows också då får du massa olika val....
            Fish hard Go PRO

Kommentera

Du kan inte formattera den disk du har aktiv helt enkelt. OM inte den Bootbara CD-skivan fungerar som den ska så återstår bara bootdiskett ... eller boot-Cd för all del.

På bootdisketten/boot-CD´n måste det finnas Fdisk/format och CD-drivrutiner så du kommer åt XP från CD-skivan
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Vad är skillnaden mellan en startdisc/bootdisc och att boota från bios min xp-skiva?

Nåja, Kör nu min disc som slave i en annan pc och formaterar c: (på slavedisc)

Kommentera

När du har i en skiva så skall du kunna boota med disken. Har du då en riktigt OP-skiva så får du upp en blå ruta? Var det där du kanske var... Sen är det bara att följa instruktionerna som max skrev...

Kommentera

Du kan inte formatera i DOS en NTFS-partition. DOS är kompatibel bara med FAT, FAT16, FAT32. NTFS är avsätt bara för WinNT, Win2k, WinXP. Efter min tycke, det är det bästa formatering system.

För det andra du var inte i DOS-läge, du var i "Comand Promt"-läge, som innebär vissa skillnader. I 2k, NT och XP finns inte DOS, det finns bara "Comand Promt"-en som är DOS-kompatibell, men inte DOS. Jag kan inte skillnaderna, men det är så: MS garanterar att du kan köra DOS-program i "Comand Promt"-läge. Och WinNT, Win2k, WinXP har "Comand Promt"-läge bara parallellt med windows själv, om jag kan säga så, gentemot Win98, WinME som har en "hjärta" av DOS.

Vill du formatera C: det kan du göra bara om du startar datorn i DOS-läge, alltså stoppa i en start diskett (ifrån Win98, WinME eller i värsta fall ifrån Win2k eller XP; sista varianterna leder till att det tar mkt tid pga. för Win2k och WinXP det finns 4 start disketter och det tar tid tills alla är inlästa) och starta datorn. Där kan du formatera i FAT32 tex. Vill du formatera i NTFS du får starta ifrån WinXP skiva och välja den väg som innebär formatering (alltså en ny installation).

PM:a mig om du vill ha mer hjälp.

Lycka till!
                    Senast ändrad av CDan; 2004-02-21, 11:54.
                    Tight lines!
                    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 479 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 518 visningar
                    0 gillar