C&R till vansinne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R till vansinne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R till vansinne

Normalt skulle jag säga att detta är ett mycket bra förhållningssätt till fisket men har på sista tiden sett ena skräckexemplet på C&R efter det andra i fotoalbumet.

Har folk förlorat allt sunt förnuft till C&R och nu kastar tillbaka precis allt som kommer upp.

Ser ofta svårt skadade fiskar, fiskar med medfödda grava defekter och fiskar med bölder över hela kroppen som fångstmannen stolt berättar att han minsann kört C&R på...

Vill vi att svårt skadade fiskar ska simma vidare lidande av sina skador och hälften antagligen stryker med efter svält och misär?

Vill vi ha fiskar där fler och fler får genetiska skador?

Vill vi ha hela stammar av fisk som lider av en sjukdom eller till och med stryker med?

Måste väl vara fler än jag som reagerar på detta?

Anledningen till denna tråd var att jag fick ett bissart motsvar från en moderator här på Fiskesnack som jag häpnades över, hoppas verkligen inte resten av folket här står bakom hans inställning...

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
    Normalt skulle jag säga att detta är ett mycket bra förhållningssätt till fisket men har på sista tiden sett ena skräckexemplet på C&R efter det andra i fotoalbumet.

Har folk förlorat allt sunt förnuft till C&R och nu kastar tillbaka precis allt som kommer upp.

Ser ofta svårt skadade fiskar, fiskar med medfödda grava defekter och fiskar med bölder över hela kroppen som fångstmannen stolt berättar att han minsann kört C&R på...

Vill vi att svårt skadade fiskar ska simma vidare lidande av sina skador och hälften antagligen stryker med efter svält och misär?

Vill vi ha fiskar där fler och fler får genetiska skador?

Vill vi ha hela stammar av fisk som lider av en sjukdom eller till och med stryker med?

Måste väl vara fler än jag som reagerar på detta?

Anledningen till denna tråd var att jag fick ett bissart motsvar från en moderator här på Fiskesnack som jag häpnades över, hoppas verkligen inte resten av folket här står bakom hans inställning...
    Påstår du att vi måste utgöra ett selektionstryck på fiskpopulationerna för att inte genetiska defekter och sjukdomsepidemier skall sprida sig som en löpeld? Läs på lite inom området om såväl naturligt urval som varför återutsättning av fisk behövs för att skydda fiskbestånden.

Kommentera

nej jag påstår att om man har chansen så ska man ta bort individer ut populationen som ska föra medfödda skador vidare eller smitta ner resten av populationen.
      Har inte pratat om nån löpeld utan pratar om att hålla stammarna friskare?

Skadade individer bör väl tas bort för att förkorta ett lidande?

Vänder mig om och ser till jakten, där tar vi bort skadade djur för att behålla en stark och frisk population i övrigt och har svårt att se att det är nån skillnad under vatten...

Kommentera

Bilden av en sk "catch&release-hysteri" känns ganska överdriven.
        Språket påminner mig om kvällspressens sätt att skriva. Tror knappast vi sportfiskare "hjälper till" att sprida sjukdomar bara för att en eller annan här inne råkat återutsätta en sjuk fisk. Skadad fisk är ju en annan sak men efter alla mina år här inne har jag inte sett något sådant.

Det låter lite som du tycker vi ska agera som jägare och "förvalta" bestånden i våra vatten. Dom klarar sig nog bra utan vår selektion.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
          Vänder mig om och ser till jakten, där tar vi bort skadade djur för att behålla en stark och frisk population i övrigt och har svårt att se att det är nån skillnad under vatten...
          Tyvärr har man för länge sedan fastslagit att människan/jägaren inte är en särskilt bra urgallrare av svagare individer. En jägare kan inte alltid se vilket djur som är sjukt innan han skjuter. Jakten har lett till att man gärna skjuter större individer vilket lett till att de små får fortplanta sig. Du kan ju tänka dig konsekvenserna. Nej, det här ämnet har ältats otaliga gånger på samtliga sportfiskeforum och i slutändan kommer man alltid fram till samma: Låt naturen sköta sig själv i största möjliga mån och undvik att leka gud.

Kommentera

jo visst har "urvalet" inom jakten varit vriden på älg och rådjursjakt, men det handlar inte om dom som verkligen vill skydda stammen utan dessa jägare som jagar en vecka oer år och är så kåta på trofeer att dom skjuter allt som kommer i dess väg (ja möjligen då släpper pinntjurar för att dom är för små)

Det jag vill försöka få fram men som tydligen alla jobbar för att missförstå är att man kanske bör ha en mer sund inställning till fisket (såväl dom jakt).

Självklart ska man inte ta mer fisk ur sjön än man tänker äta upp, resten ska tillbaka

Nej jag tror inte normalt fritidsfiske gör en enorm skillnad på beståndet om man kör C&R och vårdar sjöarna mot överfiske.

Jag vet att det naturliga urvalet tar bort mycket

Jag vet att vi inte botar en sjö genom att ta bort en enskild fisk med defekter

Men jag vet också att om jag tar bort denna fisk så sprider inte just den fisken sina genetiska drag/ smitta vidare, så varför då inte ta bort en sån fisk?
            Tycker det borde vara en självklar inställning, förstår faktiskt inte vad ni reagerar på och vad som är så hemskt i det resonemanget?

Försök gärna förklara

Kommentera

Länka gärna till några foton i albumet med fiskar som har medfödda genetiska sjukdomar.

Kan inte komma ihåg att jag sett en enda fisk i fotoalbumsdelen som jag kan säga har en genetisk sjukdom som gör att de lider.

Sunt förnuft är alltid bäst, men när man ser köttfiskare som dödar enorma exemplar av gädda/gös/abborre/lake för att de ska kunna ta hem dem och stoltsera i köket framför kameran så förstår man fort att sunt förnuft inte räcker till.

Att en del som förespråkar C&R är aningen rabiata gör att det sticker lite väl mycket i ögonen på dem som tycker om att döda all fisk de får upp men dessa C&R-galningar har i alla fall hjärtat på rätt ställe.

Kommentera

Kan ju inte annat än hålla med dig Kirshim, om man får upp en fisk som på något sätt är skadad eller missbildad tar i alla fall jag upp denna....men visst man kan missförstå allt om man vill

Kommentera

Denna borde ha de lite jobbigt i alla fall men man vet ju inte jag har ju inte frågat den :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
                    Denna borde ha de lite jobbigt i alla fall men man vet ju inte jag har ju inte frågat den :P
                    http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
                    Såna där kommer ju upp rätt ofta och kan inte komma på att jag sett ett foto på någon med dålig kondition så dessa underkäksgäddor verkar det inte gå någon nöd på direkt.
                    En ordentligt krökt rygg och tunn som en sticka vore något annat, fiskar som uppenbart lider av sina åkommor kan gott bonkas.

Sedan var det det här med bölder, var det inte en forskningsrapport som verkade peka på att bölderna försvann efter ett tag och att det inte alls spred sig som man trott innan?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 293 visningar
                    0 gillar