c&r på gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

c&r på gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det kan jag ha full förståelse för, om vattnet drar in pengar blir det helt plötsligt intressant för fler personer vilket borde va positivt.

I många vatten bedrivs C&R fiske av ungefär samma anledning, skulle fisken minska gör även inkomsterna från vattnet det.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Det kan jag ha full förståelse för, om vattnet drar in pengar blir det helt plötsligt intressant för fler personer vilket borde va positivt.

I många vatten bedrivs C&R fiske av ungefär samma anledning, skulle fisken minska gör även inkomsterna från vattnet det.
      Ja precis, många byar i Härjedalen samt andra ställen är ju väldigt beroende av turism och tråkigt nog för Gäddan så håller de flesta Öringen som en "finare" fisk.
      Håller också med MastaPike om att det inte är lätt att få bort Gäddan, i Halvfari fångar man fortfarande ganska mycket Gädda trots hårt fiske på alla vis efter denna, så att mer eller mindre utrota Gäddan i ett vatten tror jag man kan glömma. Det går inte.
      Min teori är att det borde bli större chans nu att få riktigt stora gäddor när de decimeras hårt men jag kanske är ute o cyklar där.

Kommentera

Detta kanske är lite utanför ämnet, men Om man fiskar bort gäddan (vilket jag både tvivlar går och tycker är en dum idé) så kanske man får ett vatten med mer öring. Men vill man verkligen som turist fiska i ett sådant vatten? Då kan jag ju som turist lika gärna åka till en PnT sjö och dra upp inplanterad öring. I bägge fallen så är ju balansen i vattnet redigt rubbad och det är väl inte till ett sådant vatten man vill åka till för att fiska... eller?
        ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
          Detta kanske är lite utanför ämnet, men Om man fiskar bort gäddan (vilket jag både tvivlar går och tycker är en dum idé) så kanske man får ett vatten med mer öring. Men vill man verkligen som turist fiska i ett sådant vatten? Då kan jag ju som turist lika gärna åka till en PnT sjö och dra upp inplanterad öring. I bägge fallen så är ju balansen i vattnet redigt rubbad och det är väl inte till ett sådant vatten man vill åka till för att fiska... eller?
          Har väldigt svårt att köpa den liknelsen, tycker att det är ruskigt stor skillnad.
          Kan garantera att svaret är JA, de flesta turister vill absolut fiska i ett sådant vatten.

Kommentera

Eftersom det verkar som att det är ok att fiska ut olika arter för att gynna andra, varför inte vända på steken och fiska ut så mycket Gös, Öring, Röding, Storabborre och andra diverse betydelselösa arter så att Gäddan får mindre konkurrens och kan växa sig större. Som bonus slipper man också alla köttfiskare som är ute efter Gösen och den sk "ädelfisken".

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
              Det går att få ett bättre öringfiske genom att reducera mängden gädda men det är i många fall svårt till omöjligt. I princip måste du fiska bort halva lekbeståndet per år, vilket kräver omfattande insatser och att du har en utformning på vattnet som passar ditt ändamål. Ett exemplariskt vatten för att fiska ut gädda är ett vatten med mycket lite vegetation överhuvutaget så man kan fiska ut den i samband med lek eller ta bort vegetationen för att i princip störa ut gäddans livscykel helt.

Det är däremot så praktiskt svårt att jag i 99 fall av 100 direkt kan avråda dig till att göra detta. Genom att skörda slumpvis eller riktat (ex. i samband med spöfiske) kommer inte att ge någon märkbar effekt genom att öringfisket blir bättre. För att lyckas krävs omfattande fiske med mängdfångade redskap under flera års tid.
              Instämmer med MastaPike här att enda sättet att rubba bestånden är massiva påverkningar i gäddans livscykel.
              Därför kan DU själv göra vad du vill med gäddorna.
              Samtidigt behöver ingen säga till vad andra ska göra.
              Genom att skörda slumpvis eller riktat (ex. i samband med spöfiske) kommer inte att ge någon märkbar effekt genom att gäddfisket blir sämre.

Kommentera

Förstår inte varför många skyller på gäddan.. Gäddor och öringar har levt i samma vatten i tusentals år.. Den största boven det är väll vanliga fiskare? Blir sjukt irriterrad på sånt.. Finns ett vatten inte så långt ifrån där jag bor då.. i grycksboområdet.. Där hade dom angeltävling på gädda och det är endast en liten tjärn. där tog dom upp 43kilo gädda bara för att göra det bättre för öringen. Men problemet tror jag att det är vanliga fiskare som gör så att det blir sämre. Vem som helst fattar ju att en liten tjärn inte tål nå större uttag.. om ens någe alls.! Så är det..

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
                  Förstår inte varför många skyller på gäddan.. Gäddor och öringar har levt i samma vatten i tusentals år.. Den största boven det är väll vanliga fiskare? Blir sjukt irriterrad på sånt.. Finns ett vatten inte så långt ifrån där jag bor då.. i grycksboområdet.. Där hade dom angeltävling på gädda och det är endast en liten tjärn. där tog dom upp 43kilo gädda bara för att göra det bättre för öringen. Men problemet tror jag att det är vanliga fiskare som gör så att det blir sämre. Vem som helst fattar ju att en liten tjärn inte tål nå större uttag.. om ens någe alls.! Så är det..
                  Helt rätt! Det är bara giriga och bittert folk som skyller minskade öringbestånd på gäddan. Det är vårt överfiske och sämre lekförhållanden för öringen som minskar deras bestånd, inte för det finns gädda i vattnet.
                  Sen P&t vatten är en annan sak. nysläppta, feta och övergödda öringar är en mumsbit för gäddan som inte har några problem att ta en fisk utan fysik och naturliga instinkter.
                  Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Vårt vardagliga liv med utsläpp och allt annat skit är betydligt värre en att överfiska ett vatten, i alla fall om man ser det på längre sikt, tror det är bra för fiskevården om sportfisket får större betydelse för ekonomin, folk är inte så dumma att dom förstör det dom lever av...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    256 svar
                    84 562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    64 svar
                    6 095 visningar
                    0 gillar