c&r på gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

c&r på gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• c&r på gädda?

det är en massa som säger att jag ska ta upp alla gäddor i sjön pga att dem äter öringen!
    för det första så känner jag inte för att döda gäddorna utan anledning.. och om jag nu skulle ta upp gäddorna blir det någon skillnad på öringbestandet då?

Hur du gör angående Gäddan kan bara du bestämma, gör det DU tycker känns rätt.
    Angående Örinbeståndet så finns det ju ett väldigt känt exempel nämligen Halvfari utanför Hede, där har fångsterna av Öring ökat dramatiskt
    efter att de fiskat bort mycket Gädda.

Kommentera

Jag har fiskat gädda och öring i samma vatten, absolut inga problem för dessa 2 arter att gå ihop, gäddan har ett litet hellsike att överhuvudtaget få tag i en öring,Öringen är en betydligt starkare och snabbare fisk,hade det varit så farligt borde väl öringen varit slut i vattnet vid detta laget eller???

Kommentera

Att ta upp stora gäddor i dessa vatten är förödande, de mindre kan du gott ta upp. Storgäddornas uppgift är att hålla nere gäddbeståndet genom kanibalism. Dessutom håller de vitfisken nere som krigar om samma mat som öringen. Gäddan har inte en chans att ta en frisk öring, de svagare kan den komma åt men det håller beståndet välmående och starkt. Man har funnit att harrbestånd har varit mer storvuxet och välmående i vatten med storgäddor t ex. Tar man upp dessa storgäddor slutar det med att gäddbeståndet exploderar i antal av massa smågäddor, och tro mig, det vill man absolut inte ha i sånna här vatten..
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag har fiskat gädda och öring i samma vatten, absolut inga problem för dessa 2 arter att gå ihop, gäddan har ett litet hellsike att överhuvudtaget få tag i en öring,Öringen är en betydligt starkare och snabbare fisk,hade det varit så farligt borde väl öringen varit slut i vattnet vid detta laget eller???
          Ingen har ifrågasatt att man inte kan ha Gädda och öring i samma vatten, och självklart tar inte Öringen slut men i nämnda vatten(Halvfari) så tas det bevisligen mer och större öring nu efter hårt Gäddfiske.
          Att Gäddan skulle ha problem att ta en Öring eller en Harr är en stor myt, Gäddan lever gott på dessa.
          Kan även nämna att jag personligen släpper tillbaka alla fiskar, oavsett art som jag ej vill ha till middag för dagen, förutsatt att de verkar ha en bra chans att klara sej.

Kommentera

Vilket tidperspektiv pratar vi om då ????

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Vilket tidperspektiv pratar vi om då ????
              Svårt att säga då fisket efter Gädda har ökat gradvis, det tog dock riktig fart när välkände Horst i hede satte igång sin kampanj mot Gäddan, står en hel del ang detta på "fiske i Hede" samt på sportfiskeforum.se. Horst är ju inte direkt populär i c&r kretsar.
              Fisket efter Öring har som sagt definitivt blivit bättre men självklart så gäller detta ett enda vatten och hur det blir i ett längre perspektiv får ju tiden utvisa.
              En 12kg Gädda som fångades där hade 2 st öringar på ca 8 hg styck i magen samt en mindre på 10-12 cm. Mer regel än undantag att Gäddorna har Öring och Harr i magen i detta vatten.

Kommentera

Jag funderar bara på vad man ställer till med när det gäller eko-systemet i vattnet, det mesta människor blandar sig i brukar sluta ganska katastrofalt, vad är anledningen till att man vill öringbeståndet skall öka??? Vilka andra fiskarter kommer att öka förutom Öringen när gäddan gallras ut??

Kommentera

Mycket möjligt att du har rätt, brukar som du säger sällan bli bra i långa loppet när man försöker ändra på naturen.
                  Anledningen till detta är att det drar mer fisketurister till byn, öring drar mer än Gädda.

Kommentera

Det går att få ett bättre öringfiske genom att reducera mängden gädda men det är i många fall svårt till omöjligt. I princip måste du fiska bort halva lekbeståndet per år, vilket kräver omfattande insatser och att du har en utformning på vattnet som passar ditt ändamål. Ett exemplariskt vatten för att fiska ut gädda är ett vatten med mycket lite vegetation överhuvutaget så man kan fiska ut den i samband med lek eller ta bort vegetationen för att i princip störa ut gäddans livscykel helt.

Det är däremot så praktiskt svårt att jag i 99 fall av 100 direkt kan avråda dig till att göra detta. Genom att skörda slumpvis eller riktat (ex. i samband med spöfiske) kommer inte att ge någon märkbar effekt genom att öringfisket blir bättre. För att lyckas krävs omfattande fiske med mängdfångade redskap under flera års tid.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 207 visningar
                    0 gillar