Hur lång......? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lång......?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by BeBest
    Vid närmare eftertanke inser jag att du tänker fel Pred_ce. Man ska inte dela med 12 för att få fram radien.

Det intressanta är att min dators inbyggda kalylator verkar skum. 2 gånger presterade den det resultat jag angav först. MEN innan dess gav den samma resultat som spYkes kommit fram till men den jäkeln till kalkylator verkar ha flera bud. Det senaste är 191,08280255 (häpp!) Men det kan bero på att jag använde endast 3,14 som närmevärde för <pi>.

Slutligen kan man om man vill briljera lite lösa problemet med hjälp av antingen sinus- eller cosinus-teoremet men på de lektionerna skolkade jag.
    Näe, det vet jag. Radien = Diametern/2/Pi men om du räknar klockans diameter så är det 12 timmar och det var ju inte 100km/12h som det gällde.

Kommentera

Originally posted by Evert
      ok låt mig tänka i dina banor då för en stund.
      ex: en bil håller 50 km/h i innerkurvan. samtidigt som detta försigår passerar en annan bil i ytterkurvan - oxå han i 50 km/h.
      Vilken åker fortast? hmm...
      Föreslår att du bankar ihop en 2 mil lång timvisare till gamle moraklockan, får se om det fortfarande inte tar en timme för den att rotera ett varv. jag sätter iaf ett par riksdaler på det (om nu bygget håller vill säga).
      tänk en gång till!
      dom få millimeter timvisaren rör sig - säg 2 dm ut på visaren kommer samtidigt att innebära en ännu större förflyttning 2 mil ut på visaren! varför? jo för att eländet skall fortfarande rotera ett varv/timme.
      1. Bilarna åker lika fort .. de har du rätt i .. men den på innerspåret kommer igenom kurvan först, så bilen i ytterkurvan KAN inte passera. Den blir avhängd
      2. Timmvisaren roterar inte ett varv per timma.
      3. Det är inte tiden de tar att röra sig en timma (hmm lät skumt) det är hastigheten på spetsen på timmvisaren vi är ute efter .
      Senast ändrad av SpYke; 2004-07-17, 00:37.

Kommentera

Tänk en gång till!
        Ta och jämför hastigheten för någon som ligger i innerkurva med någon som löper jämsides fast i ytterkurva. Vem springer fortast?

I detta fallet bör vi ej resonera ikring hastigheter - snarare om avstånd. två likvärdiga löpare vad gäller fart håller väl ändå samma hastighet oavsett om de löper inner eller ytterspår?

natti

Kommentera

2. Timmvisaren roterar inte ett varv per timma. [/B][/QUOTE]

känner att jag får ge mig där
          Men att några hastigheter skulle ändras vid en förlängning av timvisare köper jag ej!

Kommentera

[QUOTE]Originally posted by SpYke
            [B]1. Bilarna åker lika fort .. de har du rätt i .. men den på innerspåret kommer igenom kurvan först, så bilen i ytterkurvan KAN inte passera. Den blir avhängd

håller med helt och fullt! men som sagt!!! nu snackar vi avstånd ej hastigheter!

Kommentera

[QUOTE]Originally posted by Evert
              [B]
              Originally posted by SpYke
              1. Bilarna åker lika fort .. de har du rätt i .. men den på innerspåret kommer igenom kurvan först, så bilen i ytterkurvan KAN inte passera. Den blir avhängd

håller med helt och fullt! men som sagt!!! nu snackar vi avstånd ej hastigheter!
              Så du menar att spöspetsen rör sig lika fort som hantaget när du kastar ?
              De rör sig i samma tidsram, men toppen färdas väll en längre stäcka på samma tid ?
              med andra ord så har den högre hastighet .

Kommentera

Originally posted by Evert
                Tänk en gång till!
                Ta och jämför hastigheten för någon som ligger i innerkurva med någon som löper jämsides fast i ytterkurva. Vem springer fortast?

I detta fallet bör vi ej resonera ikring hastigheter - snarare om avstånd. två likvärdiga löpare vad gäller fart håller väl ändå samma hastighet oavsett om de löper inner eller ytterspår?

natti
                Hastigheten är ju en konstant. Om du tänker dig en vanlig löparbana (runt fotbollsplanen) som har en sträcka på 400 meter och så gör du en miniatyr av denna kring avsparkspunkten. Om en person bara går runt den lilla banan så måste den personen som är i riktiga banan flåsa på rejält för att komma i mål samtidigt.
                Eller tänk på en cirkel. ju större cirkeln är desto större blir omkretsen. Om du ska hinna runt cirkeln på 12 timmar lär du springa olika fort beroende på hur stor omkretsen är. Att ta dig runt ditt matbord på 12 timmar klarar du säkert. Prova att springa runt jorden i samma hastighet så får du se hur långt du hinner.

Kommentera

Originally posted by Lambarmannen
                  Hur långt är ett snöre..?
                  Från den ena änden till den andra.

Kommentera

Originally posted by Pred_Ce
                    Från den ena änden till den andra.
                    Vad säger man ... hmm

Kommentera

Originally posted by Pred_Ce
                      Hastigheten är ju en konstant. Om du tänker dig en vanlig löparbana (runt fotbollsplanen) som har en sträcka på 400 meter och så gör du en miniatyr av denna kring avsparkspunkten. Om en person bara går runt den lilla banan så måste den personen som är i riktiga banan flåsa på rejält för att komma i mål samtidigt.
                      Eller tänk på en cirkel. ju större cirkeln är desto större blir omkretsen. Om du ska hinna runt cirkeln på 12 timmar lär du springa olika fort beroende på hur stor omkretsen är. Att ta dig runt ditt matbord på 12 timmar klarar du säkert. Prova att springa runt jorden i samma hastighet så får du se hur långt du hinner.
                      Sluta yra hastigheter! handlar ju om avstånd! fattar ju en full gorilla! tar det för sista gången. säg att vi förlänger en timvisare så att den blir 2 mil lång. dom få millimeter timvisaren rör sig - säg 2 dm ut på visaren kommer samtidigt att innebära en ännu större förflyttning 2 mil ut på visaren! varför? jo för att eländet skall fortfarande runt ett varv på 12 timmar.
                      cirkelsnacket håller ju inte! mitt armbandsur håller samma hastighet som big ben. big ben kommer att hålla samma hastighet som ett ur stort som jorden (eller vad du nu annars önskar). hastigheten förändras INTE vid en förlängning av nån sketen visare. är det nån här som ä nykter?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 431 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      87 228 visningar
                      0 gillar