Kräftor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräftor

Hej, jag behöver lite tips kring kräftfiske.

Dels vilken/vilka fisksorter som ska fungera bäst och vart man hellst ska lägga ut burarna. (T ex utanför berg, nära vass, sandstrand osv)

Hugg in och bjud på mkt bra tips för att få sånt bra kräftfiska som möjligt =D.
    Lite om dysjöar kan ni ge tips om, fär där fiskar jag oftast fastän de egentligen inte är lika bra. (De ligger närmst)

Tack!!

Jag föredrar mört som bete.
    Stenig botten är bra. Det ska finnas gott om håligheter. Det kan alltså även betyda strandkanter med håligheter mellan trädrötter eller rester av bryggor och liknande. Stensatta kajer och stränder kan vara rena guldgruvan.
    Slät dybotten går inte gärna kräftorna ut på. Där blir de ett lätt byte för t.ex lake, ål, gädda, abborre och lom.
    Hittar de däremot skydd i form av vass- eller näckrosrötter och annan bråte så går det med dybottnar också.
    Testa att lägga burarna där säven tar slut eller säven möter berg.
    Platser mellan land och stora täta sävbankar med varmt grunt vatten och ruttnande gammal vass på bottnen är inte så bra. Kräftor gillar visserligen varmt vatten men det ska vara syrerikt och friskt. Då måste det finnas utrymme vör lite vågskvalp och det dämpar säven ut.

Lämpligt fiskedjup är från så grunt att vattnet täcker ingångarna till 2-3 m för flodkräfta. Signaler kan trivas ännu djupare. Ligger burarna grunt så bör du hinna ta upp dem innan solen kommer upp. kräftorna blir oroliga av soluppgången och börjar mera aktivt söka nödutgångar. Se alltså till att burnäten är i trim.

Sätt nummer på flötena så är det lättare att hålla koll på att du får upp alla burarna. Lägger du buren på sluttande underlag finns det risk att buren börjar rulla. Försök att lägga om den så burens längslinje ligger i fallriktningen. Ett intressant trick att förhindra rullning är att trä en lång kvist tvärs genom buren.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bebest, Smart det där med pinnen (kvisten) skall testas, haft stora problem där jag kört. Tack för tipset,,,,,
      buglo

Kommentera

Appropå signalisterna så har jag hört uppgifter på kräftor tagna ända ner på 80 meters djup i Vättern. F ö fritt fiske efter dom på allmänt vatten, ska ner nästa helg och bunkra upp, för det är GOTT om dom, de små liven. Dessutom borde fler göra dessama, de har blivit ett problem verkar det som för andra fiskarter i sjön.

Kommentera

Hur långt ut från stranden börjar ”allmänt vatten”?
          Kräftburarna brukar ju sorteras in i samma kategori som mjärdar, ryssjor, nät och andra mängdfångande redskap. Ingår kräftfiske med burar i det fria handredskapsfisket i de stora sjöarna?
          Senast ändrad av BeBest; 2004-08-10, 09:56.

Kommentera

I vättern börjar allmänt vatten 300m ut har jag för mig. Men ingen här nere har fått bra med kräftor än det är för tidigt säger dom som kan.

Kommentera

Jo det ska stämma med deras skalömsning. När det sker går kräftorna inte ut ur sina gömslen. En varm vår och sommar kan de hinna med tre ömsningar innan hösten. Då är de i full gång med den nu. Honorna har även sina yngel att skydda. När de ger sig av kommer även honorna ut på jakt.

Vill man veta allt om kräftor och deras liv så finns en forskare på Fiskeriverket vid namn Lennart Edsman. Han kan det där. Däremot tror jag inte han bjuder på konkreta fisketips. Har ni sådana behov, är nog Fiskesnack ett bättre ställe.

lennart.edsman@fiskeriverket.se

Kommentera

Ja så är det nog.
                Vi fiskade med 50 burar och fick 38 kräftor i ett vatten där vi vanligtvis brukar få ca 15-20 kräftor per bur.

Kommentera

En så stor förändring är en larmsignal!
                  Var det mest stora hanar ni fick?
                  Min erfarenhet är att när populationens miljö börjar bli opassande så är det de starkaste som håller ut längst = de stora hanarna.
                  Jag har varit med om att fånga kräftor i ”hummerstorlek” på något ställe. Nästa år var det tomt där samt på omgivande avsnitt och är så än. Stränderna har vuxit igen med säv och annat skit.

Det finns inte pest i sjön men, signaler, lake, gädda, abborre, mink, lom och häger.

Kommentera

Förra året fångade jag ca 5-600 st fördelat på 9 burar (!) i Vättern. :-) Premiären är ju inte förrens den 25:e augusti så förhoppningsvis är fisket bättre då...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 290 visningar
                    0 gillar