Vad är det här? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är det här?

    Hej det här fick syrrans grabb i sin jul fiske kalender. Vad är det för något, och vad andvänder man det till. Mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Flötesstopp. Man sätter dom på linan genom att trä linan genom öglan och sedan dra över stoppet.

    https://www.fiskejournalen.se/darts-...plock#226=9360

    Kommentera


    • #3
      Ok tack så jättemycket för hjälpen. Men förstår inte riktigt hur det ska användas.

      Kommentera


      • #4
        Kan med fördel användas vi upphängarfluga oxå :-)
        då använder man 2st, 1 över och 1 under på Tafsen :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Willard Visa inlägg
          Ok tack så jättemycket för hjälpen. Men förstår inte riktigt hur det ska användas.
          Antingen använder man dem vid kastmete där ett glidande flöte stoppar mot det här flötesstoppet. Alternativt används dem för att stoppa en glidande vikt vid abborrfiske med vissa tekniker (främst texas rig, carolina rig och free rig). Det tredje alternativet är att använda den framför en havsöringsgenomlöpare, för att inte få genomlöparen att glida allt för långt.

          Trä i linan i öglan, vik den dubbelt, skjut över flötesstoppet på linan genom att dra det uppåt på linan, gör detta före du trär på flötet/vikten/genomlöparen.

          Kommentera


          • #6
            Det finns inom mete ännu fler applikationer men jag tror att det blir lite överkurs för trådstartaren.


            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Hur stora är de där små rackarna egentligen? Jag har bara sett dem på bild än så länge, var länge sedan jag var i någon fysikt butik.

              Går de genom öglan av linspridaren till multirullen? Jag funderar över att använder dem som markör för trollingen, så att man lätt kan släppa ut så mycket lina man hade tänkt från början.

              Edit: De finns ju rentav i olika storlekar, ser jag nu:
              https://fiska.nu/produkt/flotesstopp-silikon/
              Då kan man ju välja den minsta storleken till mitt ändåmål, det borde funka.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
                Hur stora är de där små rackarna egentligen? Jag har bara sett dem på bild än så länge, var länge sedan jag var i någon fysikt butik.

                Går de genom öglan av linspridaren till multirullen? Jag funderar över att använder dem som markör för trollingen, så att man lätt kan släppa ut så mycket lina man hade tänkt från början.

                Edit: De finns ju rentav i olika storlekar, ser jag nu:
                https://fiska.nu/produkt/flotesstopp-silikon/
                Då kan man ju välja den minsta storleken till mitt ändåmål, det borde funka.
                Ja, dom går genom öglorna på spöet och genom linspridaren men problemet som uppstår oftast om man man ska ha ett visst djup och vevar upp det på rullen är att det tar emot i kast både via rullen och öglorna. Många brukar använda sig utav tunnare stoppknutar (finns också att köpa i butiker) som man mycket enklare vevar upp på rullen och sedan kastar ut på bestämt djup. Jag brukar inte trolla så mycket men jag antar att det är ofta du släpper ut över 15-20 m lina bakom båten och då känns det väl som att det vore bättre att ha en rulle med räkneverk på?

                Själv brukar jag använda flötesstoppen när jag metar gädda och har som distans mellan t.ex sänket och runriggen med deadbait-flötet på så att det inte trasslar i utkast. Eller så kan jag använda det som att sätta fast propellrar och spinnerblades på en tafs på en specifik punkt, eller "spänna" fast sänkena vid ismete direkt mot betesknuten och betesstoppet så dom inte behöver åka upp och ner. Känns som det bara blir luddigt när man skriver och försöker förklara, vill du ha en beskrivning så kan jag måla i paint.

                God jul.
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                Kommentera


                • #9
                  Brain
                  he he..lät intressant...ja jag skulle gärna se nån bild..
                  Mvh

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                    Jag brukar inte trolla så mycket men jag antar att det är ofta du släpper ut över 15-20 m lina bakom båten och då känns det väl som att det vore bättre att ha en rulle med räkneverk på?
                    Jag trollar inte så hemskt mycket heller, mer en "bisyssla" så jag har ingen speciell utrustning till det. Och ja, sådär 15,20, kanske 30 meter vill jag markera i så fall. Känns för mig smidigare att ha det så jämfört med ett räkneverk, men jag har varken provat det ena eller det andra. Jag börjar väl helt enkelt med att använda en liten bit dacronlina som jag har kvar sedan 80-talet, det kanske duga ändå och stoppa inte så mycket vid utkast.

                    God jul önskar jag med.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
                    11 svar
                    1 024 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Ingesed
                    av Ingesed
                     
                    Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
                    11 svar
                    300 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
                    9 svar
                    901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg trcolka
                    av trcolka
                     
                    Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42
                    3 svar
                    320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X