Polarens abborre 200.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polarens abborre 200..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hehe det var mig en ful fisk Grattis!
    Vill också kommentera C&R snacket. Kan säga att jag själv släpper tillbaka (om fisken inte är allvarligt skadad) små fiskar (så de får växa till sig till större roligare enar :P ), men tar gärna hem en eller två för att ge som kattmat.
    Och är det inte så att gäddan tar över och dominerar vatten/vissa vatten?
    Ta t.ex en sjö med gädda och öring, känns som om inte gäddan hålls nere och öringen fylls på så kommer öringen försvinna?

Kan också passa på att hälsa på alla här på forumet!

Kommentera

Gädda vs. öring har jag hört så jag kan spy av min morbror... Hans teori är att det är gäddornas fel att öringarna nästan försvunnit, för förr så låg det ju 10 ryssjor i varenda vik och då fanns det minsann gott om stor och fin öring, sen slutade folk fiska gädda på detta viset och öringarna försvann. Men inte ett ord om att det byggs kraftverk som gör att öringen inte har någonstans att leka...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Jag förstår inte.

Kan du inte svara på citatet jag skrev ovanför ? Där jag efterlyser vilka fiskar du menar som är populära matfiskar i sverige men inte är predatorer?

Dessutom brukar friska vatten klara sig utmärkt själv. Det är inte så att vatten "förstörs" om inte gäddorna hålls tillbaka genom att man tar upp dom... Naturen klarar sånt utmärkt själv.
        Kolla på östkusten annars vad som händer när det blir ont om predatorer. Då faller ekosystemen ihop fullständigt. Predatorer behövs för att normala ekosystem ska fungera.
        Jovisst kan jag svara, de fiskar som i folkmun benäms som rovfisk är gädda å abborre, att sen många andra arter åxå kan ses som rovfisk är en annan sak..

Nej naturen klarar sig inte längre själv, helt enkelt för att vi människor har gjort för stora ingrepp i den.., så vad som händer om vi släpper allt utan styrning är att det kommer att bli kaos med utslagning av vissa arter å överetablering av andra..
        Inom jakten har Jägarförbundet/länsstyrelsen lekt Gud i flera fall under många år med samma ödestigra resultat som följd, (t.ex älg, rådjur, bäver, canadagås) å på tur står tranor å vildsvin som ännu ett par bevis på hur illa det går när vi människor inte vill se problem med ökade/minskande stammar.
        Samma sak med fisken, vi har förstört så många naturliga betingelser att vi måste ha en fungerande fiskvård, i annat fall kommer arter att slås ut eller bli överetablerade.., eller tror du på fullt allvar att t.ex inte mink, storskarv å gädda kan förstöra kräftbestånd å naturliga bestånd av insjööring om de låter bli att hållas efter? Om.., ja då lär du vara väldigt ensam om den ståndpunkten..

Jag är uppvuxen med jakt/fiske, å med det åsikten att det man fångar ska man ta hand om på bästa sätt. Tyvärr när det gäller fisket så är det svårt/omöjligt att bestämma vad bytet blir, så absolut att jag tar reda på matfisk, å en del skräpfisk/gädda till kattorna, resten får gå tillbaka..
        Senast ändrad av uppköparn; 2012-06-18, 19:36.

Kommentera

Låter som gubbarna här hemma...

Citat, pensionär nära Ronneby ån: "Fick du en gädda på 8kg?? Den stora var väl onödigt att släppa tillbaks"

Slå ihjäl gäddorna, de äter upp småfisken och kräftorna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
            Låter som gubbarna här hemma...

Citat, pensionär nära Ronneby ån: "Fick du en gädda på 8kg?? Den stora var väl onödigt att släppa tillbaks"

Slå ihjäl gäddorna, de äter upp småfisken och kräftorna!
            Har inget emot gäddor eller nåt vilt ö.h.t, men som med allt vilt så är det aldrig bra när en art tillåts dominera, värst är det när nån får för sig att inplantera arter som inte finns här naturligt, då går det alltid å h-vete förr eller senare.., finns otaliga exempel på det världen över..

PS. Senast vi var ute drog vi 10 gäddor på bara ett par timmar, behöll två i lagom storlek så katterna fick lite att äta. DS.
            Senast ändrad av uppköparn; 2012-06-18, 21:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
              Jovisst kan jag svara, de fiskar som i folkmun benäms som rovfisk är gädda å abborre, att sen många andra arter åxå kan ses som rovfisk är en annan sak..

Nej naturen klarar sig inte längre själv, helt enkelt för att vi människor har gjort för stora ingrepp i den.., så vad som händer om vi släpper allt utan styrning är att det kommer att bli kaos med utslagning av vissa arter å överetablering av andra..
              Inom jakten har Jägarförbundet/länsstyrelsen lekt Gud i flera fall under många år med samma ödestigra resultat som följd, (t.ex älg, rådjur, bäver, canadagås) å på tur står tranor å vildsvin som ännu ett par bevis på hur illa det går när vi människor inte vill se problem med ökade/minskande stammar.
              Samma sak med fisken, vi har förstört så många naturliga betingelser att vi måste ha en fungerande fiskvård, i annat fall kommer arter att slås ut eller bli överetablerade.., eller tror du på fullt allvar att t.ex inte mink, storskarv å gädda kan förstöra kräftbestånd å naturliga bestånd av insjööring om de låter bli att hållas efter? Om.., ja då lär du vara väldigt ensam om den ståndpunkten..

Jag är uppvuxen med jakt/fiske, å med det åsikten att det man fångar ska man ta hand om på bästa sätt. Tyvärr när det gäller fisket så är det svårt/omöjligt att bestämma vad bytet blir, så absolut att jag tar reda på matfisk, å en del skräpfisk/gädda till kattorna, resten får gå tillbaka..
              Lustigt för exempelvis öring och lake är mer effektiva predatorer än gäddor i samma storlek. Inplantering av gös leder till även det till färre gäddor för att de är bättre nischade än vad gäddorna är. Det finns massor med sötvattensarter i sverige som alla äter småfisk.

Öring
              Lax
              Röding
              Harr
              Sik
              Abborre
              Gös
              Gädda
              Lake
              för att nämna några. Att gäddorna skulle utplåna resten håller lixom inte. Det handlar mer om hur habitaten förändras/förstörs och gynnar samt missgynnar vissa arter än att fiskarna själva rensar ut varandra. Det senare tillhör ovanligheterna och beror ofta på att människor redan fifflat med biotoperna som exempelvis just inplantering av gös men även som ett annat exempel inplantering av bäckröding.

Människan har alltid sett de som tävlar om samma byten som de själva som fiender och konkurrenter. Gäddorna exempelvis äter mindre salmonider vilket gör att människan tror man måste ta bort/hålla ner gäddorna för att själva kunna ta del av dessa byten.

Det är lustigt att det är ett så stort problem för själv har jag faktiskt aldrig varit vid ett vattendrag där gäddorna tagit över och förstört ett helt ekosystem. Däremot känner jag till områden där hela ekosystemen kollapsat för att man tagit bort för mycket toppredatorer. Östersjön är ett sådant till exempel.

Kommentera

uppköparn har säkert köpt en massa regnbåge som gäddorna ätit upp

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
                  uppköparn har säkert köpt en massa regnbåge som gäddorna ätit upp
                  Ja jag tror det här är en sån där evighetsdiskussion som i mångt å mycket liknar den som förts av Jägarförbundet å jakten.., dom har visat på sanningar men jämna mellanrum å samtliga har visat sig vara felaktiga, d.v.s att jakten å hur den ska bedrivas har hela tiden ändrats, å 2013 blir det ännu en ny form som visst även den ska leda till bättre älgstammar.
                  Självklart kommer även den att misslyckas, för precis som med fisket så är det viltstammarna som ska styra hur jakten ska bedrivas
                  Görs inte det så får vi snabbt en snedvridning, bra exempel på det är bäver, tranor, älg, vildsvin, canadagås, detsamma gäller såklart även fisket, låter man bli att fiska upp en sort så kan den snabbt bli dominerande, vilket självfallet leder till en snedvridning.., vilket är väldigt tydligt här där jag bor.., att fiska gädda i mängder går att göra i de allra flesta sjöar..
                  Inte så konstigt när endast ett fåtal tycker det är kul, för som matfisk är det "ingen" som tar rätt på den, utom möjligen som kattmat.., vad som gäller är fisket efter ädelfisk å i viss mån sik å abborre.., men annat fiske sker marginellt..

Vi är mycket ute å testar beten å redskap i kortfria sjör, å i år har vi inte sett en enda fiskare ute på dom vattnen, samma sak i fjol, vi såg inte ens en handfull som fiskade i dom vattnen.
                  Dessa vatten tog man förr mycket stor å fin abborre i, idag går det knappt att få nån alls, men gäddan har däremot ökat enormt.
                  Enda orsaken som jag kan se det, är att ingen längre fiskar efter gädda eller ens abborre, då det finns så många alternativa sjöar med implanterad ädelfisk.., vilket det inte gjorde förr.., klart som fan att då den "starkaste" predatorn tar över..

Att tro att naturen själv sköter sig är iofs helt rätt, men det gäller inte under de korta tidsperioder vi lever, å inte för enstaka vatten.
                  För att det ska gälla så måste naturen vara ifred under mycket lång tid å gälla stora områden, å var kan vi finna det i Sverige idag?
                  Jag tror ingen ens vill avsätta dom ytorna, för det skulle omedelbart leda till protester från skogsbruket, jägarna, fiskarna å annat friluftsfolk.., alltså återstår då bara att vi skörter det själva.., men då utan en massa fåniga experiment som alltid bara leder till snedvridning..

PS. Nej, jag sysslar inte med inplantering, varken av fisk, kräftor eller marklevande djur., däremot har jag/vi drabbats av Jägarförbundets idioti å tvingats till tvielaktiga jaktformer på älg, å på bäver som översvämmat marker å hotat ändra riktning på utloppen hos tjärnar. DS.

Kommentera

Vilka arter som trivs bäst i ett vatten kan variera i perioder. Precis som att det finns harår och rävår.
                    Om det endast tas upp "ädelfiskar" ur sjöarna för att det bara är det som er ortsbefolkning vill äta låter det som en rimligare förklaring till varför det är färre av dom än att gäddorna skulle vara den huvudsakliga orsaken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                      Vilka arter som trivs bäst i ett vatten kan variera i perioder. Precis som att det finns harår och rävår.
                      Om det endast tas upp "ädelfiskar" ur sjöarna för att det bara är det som er ortsbefolkning vill äta låter det som en rimligare förklaring till varför det är färre av dom än att gäddorna skulle vara den huvudsakliga orsaken.
                      Det fiskas knappt nåt alls i sjöar/vatten som inte har ett ädelfiskbestånd, men om det enbart är för att dom inte äter nåt annat än "ädelfisk" eller om det är finare att få lax å öring vet jag inte säkert, men tippar på det senare..

Visst kan fisket variera över åren, men jag pratar om utvecklingen över en längre period, d.v.s den tid jag har levat å kunnat fiska., å om sjöar älvar, inte om havsfisket för där finns så många orsaker att ingen enskild orsak är anledningen till hur fiskbståndet är från år till år..

Det som ofta glöms bort vid viltvård inkl fisken då, är att vi måste agera efter den tid vi lever i, inte tro att vi kan återställa nåt till hur det var förr, den möjligheten finns inte.
                      Bara en sån sak som landhöjningen har förändrat mycket av hur våra vatten ser ut idag, jmf med bara för 100 år sedan.., det är lätt att föreställa sig hur det påverkat fiskens lek/stånd/matplatser.., sen har vi skogs å jordbruket med allt vad det innebär för vilt å fisk + att idag så finns inget direkt behov att fiska för husbehov, allt sammantaget gör att det är omöjligt att undvika en snedvridning under kortare perioder.., eller längre, om vi inte ingriper.

Å som grädde på moset har vi en hög med teoretiker som inte levt med jakt å fiske sen barnsben, men som alltid tror sig veta bäst å som inför förbud å regleringar, å hur det brukar sluta har vi tyvärr fått se massor med dåliga exempel på.., tror fan ibland, att dom är vaccinerade mot kunskap som kan inhämtas från ortsbefolkningen.. :-D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                      2 svar
                      361 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg  
                      Startad av Peterlars, 2025-05-22, 11:44