Polarens abborre 200.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polarens abborre 200..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är iaf inte ensam om att ansa att gädda måste hållas efter...

http://www.ffk-dunkroken.se/index.ph...oria&Itemid=12 (1989)
    Det står åtskilligt om decimering av gädda på Nätet om det, så jag tror vi är många som anser att gäddan måste hållas efter i många vatten.
    Tyvärr så tror jag inte alla har riktigt klart för sig vilka gäddor som ska bort, utan det verkar som att de riktigt stora gäddorna är de som ses som det största hotet, när det istället är antalet gäddor som är problemet, vilket betyder att det är dom små gäddorna som ska bort, dom stora kan släppas tillbaka, dom hjälper åxå till att hålla antalet nere..

Kommentera

Intressant diskussion!

Jag lutar mer åt det hållet att sånt där går i perioder och det jämnar ut sig med tiden. Sen finns det vatten där gäddan håller på att försvinna också. För 20 år sen fanns det hur mycket gädda som helst i en sjö där jag fiskat mycket, man gick aldrig hem utan att fått minst 5 gäddor under ett kortare fiskepass. Idag finns det fantastiskt mycket abborre och en hel del gös istället och gädda finns det absolut ingen garanti på att få.

Som sagt, det jämnar ut sig med tiden tror jag och vi ska nog inte försöka reglera beståndet av vissa arter så kraftigt. Iaf inte när det gäller sportfiske som vi nu pratar om. Annat är det med dom stora fiskebåtar som gått och rensat hav när folk bara tittat på tills att det i stort sett varit för sent.

Det är bara mina tankar angående allt detta. C & R! Delad glädje är dubbel glädje

PS: Sorry TS för denna våldtäkt av din tråd :/
      Senast ändrad av john.ohrberg; 2012-06-19, 10:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
        Är iaf inte ensam om att ansa att gädda måste hållas efter...

http://www.ffk-dunkroken.se/index.ph...oria&Itemid=12 (1989)
        Det står åtskilligt om decimering av gädda på Nätet om det, så jag tror vi är många som anser att gäddan måste hållas efter i många vatten.
        Tyvärr så tror jag inte alla har riktigt klart för sig vilka gäddor som ska bort, utan det verkar som att de riktigt stora gäddorna är de som ses som det största hotet, när det istället är antalet gäddor som är problemet, vilket betyder att det är dom små gäddorna som ska bort, dom stora kan släppas tillbaka, dom hjälper åxå till att hålla antalet nere..
        Gäller ju rotenonbehandlade put& take-vatten vilket knappast är att använda som måttstock?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Gäller ju rotenonbehandlade put& take-vatten vilket knappast är att använda som måttstock?
          Gäller ju såklart alla vatten, fiskas det inte längre efter gädda, eller att få gäddor tas upp så kommer det att bli massor med mindre gäddor som därmed tillåts att mumsa fritt på det som finns.
          Det här beteendet är inget unikt för rovdjur, blir dom överepresenterade gör dom snart rent hus på bytesdjur, men samtidigt så måste dom finnas för att inte det ska kantra åt andra hållet..
          Problemet är att idag så fiskar nästan ingen för nyttobruk, så intresset att hålla efter vissa fiskarter finns inte.., å när de flesta kastar tillbaka smågäddorna så blir dom bara fler å fler.., kanske skulle behövas lite upplysning om att istället "ge dom till katten" i de sjöar som har ett stort bestånd av gädda, det skulle gynna både fiskare å fiskar..

Kommentera

Det finns inget behov av att hålla efter toppredatorer så det är nog snarare det som är problemet. Jämförelsen med krattade badkar fyllt med regnbåge där fvo vill skydda sin investeringar från att bli föda har inte så mycket
            Gemensamt med friska vatten med ett fungerande kretslopp. Det låter som att du anser att våra vattendrag har ett behov av att sportfiske skulle idka fiskevård genom selektiv reducering vilket för mig är förbryllande.

Kommentera

Intressant tråd.

Uppköparn; Vad har du för teori om att där det finns starka gäddbestånd huserar även mycket och stor harr allt som oftast? En stilla undran från mig.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                Intressant tråd.

Uppköparn; Vad har du för teori om att där det finns starka gäddbestånd huserar även mycket och stor harr allt som oftast? En stilla undran från mig.
                Starka gäddbestånd är inte detsamma som en överetablering.., men du ser väl att det här inte leder nån vart, jag m.fl anser att man måste hålla efter arter när dom blir överepresenterade, andra tror att naturen klarar det själv.
                Att naturen inte kan hantera det själv har jag sett ett flertal ggr, så jag kan inte annat än hålla fast vid att avskjutning/avfiskning behövs när det blir uppenbart att vissa arter hotar att förstöra för sig själva å andra...

Om ni orkar googla så finns det massor skrivit om lyckade fiskreducerande åtgärder, med allt från vitfisk till gädda. Å då kan ni även läsa om att just fiskreducering är en väl förankrad åtgärd vad gäller fisk/vattenvård..
                Senast ändrad av uppköparn; 2012-06-19, 14:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                2 svar
                361 visningar
                3 gillar
                Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg  
                Startad av Peterlars, 2025-05-22, 11:44