Polarens abborre 200.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polarens abborre 200..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Härligt inlägg :-)
    Går liksom mot hela iden med ett sportfiskeforum, att fisken som kommer upp ska ätas..
    Jag skulle tro att du är tämligen ensam om den åsikten på detta forum !
    C&R är väl upp till var och en som fiskar?, finns många sportfiskare som tar hem matabborre/gös mfl

Kommentera

Kör C&R på all fisk jag får men i vissa fall när kroken sitter riktigt dumt så jag måste avliva fisken då tar jag hem och käkar den. På så sätt kommer det iaf något gott ut ur det hela med tragiskt krokad fisk.

Sen som vissa här säger, det är upp till var och en hur man gör. Tråkigt bara att en abborre med rom i inte fick komma tillbaka i vattnet.

Kommentera

ska leta fram bilden på polarens bobbare på 2,7kg utan hängbuk, den högg på en stor Jerk, trodde inte mina ögon =

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          ska leta fram bilden på polarens bobbare på 2,7kg utan hängbuk, den högg på en stor Jerk, trodde inte mina ögon =
          Jag hoppas verkligen du hittar den (alltså jag tror på dig, vill bara se den!)

Kommentera

Herrejävlar! Den där borren måste ju väga mer än 2.5. Har sett borrar på 50cm som vägt 2.1 och de har varit bra mycket mindre kring buken än vad den där är. Stort grattis!

Kommentera

Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
              C&R är väl upp till var och en som fiskar?, finns många sportfiskare som tar hem matabborre/gös mfl
              Fast tyvärr så tas det upp för lite rovfisk, eftersom den oftast ratas som matfisk, undantaget kanske är abborre..
              Men gädda är i många vatten ett problem å måste decimeras med olika metoder, så den kan med gott samvete avlivas i alla vattendrag å ges till katten.. och om nu nån sjö skulle få ovanligt lite med gädda, så grattis, där blir det säkert ett bättre fiska av alla andra arter..
              Senast ändrad av uppköparn; 2012-06-18, 11:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                Fast tyvärr så tas det upp för lite rovfisk, eftersom den oftast ratas som matfisk, undantaget kanske är abborre..
                Men gädda är i många vatten ett problem å måste decimeras med olika metoder, så den kan med gott samvete avlivas i alla vattendrag å ges till katten.. och om nu nån sjö skulle få ovanligt lite med gädda, så grattis, där blir det säkert ett bättre fiska av alla andra arter..
                Ganska märkligt uttalande faktiskt...

Äter du mycket fisk som inte är rovfisk? Du kanske brukar mumsa mört på kvällarna? Gädda kan definitivt INTE med gott samvete avlivas i alla vattendrag och ge till katten, om du tror det så vet du inte så mycket om gäddans bestånd utanför din egen hemort.

Kommentera

Skulle vilja påstå att mer eller mindre alla arter du hittar i fiskdisken är rovfiskar. Vilka undantag skulle du annars mena?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                    Ganska märkligt uttalande faktiskt...

Äter du mycket fisk som inte är rovfisk? Du kanske brukar mumsa mört på kvällarna? Gädda kan definitivt INTE med gott samvete avlivas i alla vattendrag och ge till katten, om du tror det så vet du inte så mycket om gäddans bestånd utanför din egen hemort.
                    Kalla det vad du vill, jag tror säkert de flesta vet vad som avses med rovfisk, å vad gäller gädda så förstör/har den förstört många vatten eftersom den helt tar över om den inte hålls efter..
                    Så här finns ingen som äter gädda, den blir i bästa fall kattmat av de i lagom 2-3kg storlek, men eftersom det går att fånga stora mängder så slängs de flesta tillbaka..

Kommentera

Kalla det vad du vill, jag tror säkert de flesta vet vad som avses med rovfisk, å vad gäller gädda så förstör/har den förstört många vatten eftersom den helt tar över om den inte hålls efter..
                      Så här finns ingen som äter gädda, den blir i bästa fall kattmat av de i lagom 2-3kg storlek, men eftersom det går att fånga stora mängder så slängs de flesta tillbaka..
                      Jag förstår inte.

Kan du inte svara på citatet jag skrev ovanför ? Där jag efterlyser vilka fiskar du menar som är populära matfiskar i sverige men inte är predatorer?

Dessutom brukar friska vatten klara sig utmärkt själv. Det är inte så att vatten "förstörs" om inte gäddorna hålls tillbaka genom att man tar upp dom... Naturen klarar sånt utmärkt själv.
                      Kolla på östkusten annars vad som händer när det blir ont om predatorer. Då faller ekosystemen ihop fullständigt. Predatorer behövs för att normala ekosystem ska fungera.
                      Senast ändrad av Sg; 2012-06-18, 16:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                      2 svar
                      361 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg