Ursprungligen postat av Gonzo79
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
På TV: Fiskedrag säsong 7 har premiär 17/10 kl 22:00 i TV4 Sport
Collapse
X
-
Fiskedrag i TV4, vad fanken sysslar de med?
Inte på TV, nyttfiske på youtube med Robbo.
Typ detta: http://youtu.be/7Uy75vx9MA4Senast ändrad av Gonzo79; 2012-11-22, 23:07.Live long and skitfiske på er!
Kommentera
-
Tyvärr är 98% av "fiskeproduktioner" skit som sänds på tv. Jag skulle inte ens titta på de flesta om jag så fick betalt.
Broman och Faulds är bland dom. Jag förstår inte målgruppen men inser att jag iallaf själv inte befinner mig bland dom.
Sjukt synd att bra svenska fiskeproduktioner kommer så sällan. Dock tur att det finns ett par.
Kommentera
-
Fiskedrag i TV4, vad fanken sysslar de med?
Det var sista gången som jag tittade på fiskedag!!
Sen kanske inte Odells prg håller någon hög kvalité men det har varit fiske på tv iallafall...
Men man förskönar inte laxodlingen i Norge oavsett!!!
Nytt fiske med kung Robbo äger!!!!!
Kommentera
-
Laxodling har mycket stora miljökonsekvenser som inte ens nämndes i programmet. Det gick bla en dokumentär om detta på SVT i våras, som då diskuterades flitigt här på FS.Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inläggAng. odlad lax, precis som han sa, det sänker fisketrycket på vild lax vilket främjar sportfisket.
För att sammanfatta kort tre av problemen:
- För att odla ett kilo rovfisk (tex lax) krävs det x antal kilo annan fisk att mata den med. Därför dammsuger trålarna numera haven även efter små "skräpfiskar" som tidigare inte fiskats på. Och eftersom dessa bestånd inte är intressanta som människoföda, är de många gånger inte kvoterade. Detta gäller tex tobis och makrill runt Island, men även enorma mängder krill som dras upp runt Antarktis.
- Ett annat problem med laxodlingarna, som de iofs har börjat få bukt med i Norge, är att de sprider laxlus i stor omfattning till de vilda bestånden, vilket innebär att de vilda laxarna dör. Även om problemet har minskat i Norge, så är det fortfarande ett stort problem (om jag inte minns fel).
- Bottnarna under laxkassarna blir täckta med ett tjockt lager av laxavföring, vilket dödar bottnarna totalt. Ett lokalt problem förvisso, men miljöskadorna i området är likväl stora.
Men det tyckte tydligen inte herr Odell var så viktigt att nämna...
Kommentera
-
Jag har slutat titta på detta förstörda fiskeprogram. Onödigt sitta och bli upprörd över det urusla innehållet och fundera på vad som hänt med skaparna av detta program. Dom har lyckats ta bort det mesta av intresse från detta program som annars gått att sitta och titta på även kolla någon repris ibland.
Tur att man har andra kanaler med ett bättre innehåll.I näst kast så .....
Kommentera
-
Positivt för laxbeståndet med odlingarna visst - men hur blir det med beståndet av andra fisksorter som användas till framställning av maten som de odlade fisken äter (pellets) när man nu vet att det går 2,5 kg vilt fångade fisk per kilo odlat lax och Norge samtidigt vill dubbla produktionen av lax? Nä fy fan - jag köper inte fisk - jag äter endast det jag själv fångar. Allt handlar om ansvar - C & R (ta ansvar för inte att skada fisken under drillningen och hanteringen av fisken eftersom fisken ska leva vidare), Yrkesfiske (fast det kan man nog tyvärr inte förvänta sig därför benhårda regler) eller sportfiske som jag bedriver där dagen avrundas med att njuta fångsten. Jag själv - jag äter ju abborre, gädda (dock ej de riktigt stora), harr, öring, ål (meter ål i danmark), gös - och ja - alla goda matfisk, men jag tar aldrig hem mer än vad jag och min familj kan äta på en enkelt middag. Och ta ansvar är väl egentligen det handlar om i grunden oavsett vilket syfte man har med fisket. Blev av iver lite offtopic här men i allafall: Hylla fiskodling - fy fan. Och ja - räktrollning och om en fiskodling - nääääää nej du. Och med så blåögt syn på odlingen som mr. odell hade var ju fruktansvärd!
Angående torsken sägs det (fast jag vet inte) att den måste sättas ut på det sättet även om det ser brutalt ut, så den lättare kan komma tillbaka till sitt vanliga djupet. Har även sett britiska fiskare göra det och om någon är noggranne med fiskehanteringen när de sätter tillbaks fisken om det är C & R fiskare. Jag är inte själv C & R i grunden men jag är ofta imponerat av britternas fantastiska varsamma behandling av fisk och tar jag en fisk som jag har nada användning för försöker jag vara så försiktig och varsam som möjligt i mitt sätt att hantera en fisk då den ju ska leva vidare. Bara för att jag inte vill äta eller använda fisken på annan viss ska den ju inte dö för den orsaken. Hur som helst - tror det är därför han slängde i torsken med huvudet först.
Kommentera
-
men bestäm Er.
Antingen odlar dom lax, eller så fiskar dom ännu mer vildlax i östersjön t.ex. Folk vill kunna köpa sin lax i affärerna, det är ett faktum. Sitta här och klaga på ett fiskeprogram som besöker en fiskodling känns onödigt, det var intressant och det är så verkligheten ser ut. Felet ligger någon annanstans- inte hos fiskodlarna.
Kommentera
-
Det handlar väl inte bara om den odlade laxen eller........Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inläggmen bestäm Er.
Antingen odlar dom lax, eller så fiskar dom ännu mer vildlax i östersjön t.ex. Folk vill kunna köpa sin lax i affärerna, det är ett faktum. Sitta här och klaga på ett fiskeprogram som besöker en fiskodling känns onödigt, det var intressant och det är så verkligheten ser ut. Felet ligger någon annanstans- inte hos fiskodlarna.
Jag tycker för min del att programmets kvalitet ligger ljusår från kvaliteten som var då programmet startade för några år sedan. Därför har jag valt att sluta titta på detta icke underhållande fiskeprogram.I näst kast så .....
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av PikeAnglersChronicles, 2024-07-15, 09:10
|
5 svar
1 180 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg