Fyrväpplingen hyra stuga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fyrväpplingen hyra stuga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fyrväpplingen hyra stuga

    Ngn som hyrt "lillstugan" i fyrväpplingen? Efter ett antal pass där hajjar jag inte vart denna stuga ligger å är ngt fundersam över standarden då hela anläggningen inte direkt hålls efter varken kring fiskeregler eller om alla lovord om alla utsättningar som görs. En pers av alla jag frågat har fått En fisk på tre pass...aldrig hört om maken i ett "väl underhållet" vatten.

    Men frågan är som sagt kring boendets läge å standard
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

  • #2
    Börjar du fiska efter kl 9 har du missat det mesta av möjligheterna. Jag stiger upp tidigt, kör bil i 3 timmar, fixar kort och väljer båt samt plockar ihop utrustningen samt försöker komma ut på Skysjön så fort som möjligt, för det är då på morgonen det händer. Efter att regnbågarna gått ner mot bottnen får man börja leta och ro runt runt över sjön djupare delar.

    I soluppgången ser man vakande fisk över hela sjön om det är vindstilla. Det sätts alltså ut fisk och jag har själv råkat vara på plats och sett det vid tre tillfällen.
    Mitt på dagen är det svårt att få fisk under badsäsongen. Fiskarna går ytligt under natten men drar sig ned mot djupet när solen börjar stiga. Det betyder att betet måste ned 4-5m under sommarmånaderna. Höst och vår finns fiskarna på alla nivåer men en solig dag kan de fortfarande vägra att gå ytligt. Det betyder att flugfiske med flytlina kan bli extra svårt under den perioden.

    Jag använder uteslutande en röd eller gul öronpropp som bete. Den är tacklad på en metkrok med långt skaft. En halv spölängd upp sitter ett litet leke och eventuellt ett kulsänke med en vikt avpassad till hur djupt jag vill att proppen ska gå. Jag ror sakta och håller hela tiden i linan. Då kommer varje årtag att direkt överföras till betet. Missar en fisk hugget släpper jag linan och låter den löpa ut fritt medan jag lägger upp årorna. Sen är det bara att veva in fisken. Den tar om då proppen stannar.

    Beträffande vinterfisket har jag inga tips att komma med. Jag är mest inne på att regnbågarna ska tas med ro. Jag har inte heller några uppgifter om stugorna utöver vad som står på webbsidan.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Lillstugan finns strax bakom bostadshuset längs vägen mot Skysjön.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Hela organisationen kring fyrväpplingen är ungefär lika bra som min 4 årings organisation bland leksakerna i sitt rum.
        Alldeles för många stora grupper oerfarna fiskare typ företag som håller kickoff etc där ute.

        Kommentera


        • #5
          Många tack för all din info! Otroligt snällt. Ska absolut testa dina råd. Du verkar ha järnkoll på området, vet du ungefär när vårfisket är bra?

          Föredrar oxå att ro
          - Go for the big ones you must!
          https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

          Kommentera


          • #6
            Inför premiären brukar man sätta ut extra mycket eftersom man vet att många kommer då. Jag är inte så mycket för att kryssa mellan alla båtar medan jag har 40m lina ute. Även om jag försöker ta hänsyn till andra fiskare och deras linor, är det inte säkert att alla gör det. Följaktligen är jag inte där under de hetaste premiärdagarna men har det gått en vecka eller två så är det lugnare ute på sjöarna speciellt mitt i veckorna då folk jobbar. Vid ledigheterna kring 1:a maj, Kristi himmelsfärd och pingst brukar det vara många ute men vardagarna däremellan kan vara bra.

            På våren kan det vara bra att ha koll på vart vinden blåser. En solig dag samlas det uppvärmda ytvattnet i de vikar dit vinden flyttar det och där kan det bli mera aktivitet på insekterna fram mot kvällningen och då ... DÅ
            Senast ändrad av BeBest; 2017-03-12, 23:44.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Hela organisationen kring fyrväpplingen är ungefär lika bra som min 4 årings organisation bland leksakerna i sitt rum.
              Alldeles för många stora grupper oerfarna fiskare typ företag som håller kickoff etc där ute.
              Skickade lite frågor till fyrväpplingen idag kring fisket med angeldon bl a. Spännande att se vad de svarar. Eller Om de svarar 😬
              - Go for the big ones you must!
              https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

              Kommentera


              • #8
                Rapport från boendes i "Lillstugan" i Fyrväpplingen.
                Standarden är helt bedrövlig för den hyra de tar ut. Enkelt boende inga problem för någon i sällskapet men med allt "skav", smuts, vattnet som smakar så mycket järn så det är nästintill drickbart (kommer f ö ur en avkapad plastslang i huset) sur-ved, gammal skrot o skit som ligger överallt i huset och runt gården så är det absolut inget boende jag rekommenderar.
                Fisket: Rörsjön var helt tom på fisk, vi körde med ekolod över hela sjön i flera timmar och såg max 5 fiskar(!) Skysjön kryllade av fisk på sina ställen. Totalt 6 bågar med en topp på 1.5kg på lördagen i skysjön. Knappt godkänt för 6 pers fiskandes en hel helg :/

                Fyrväpplingen åker jag nog inte tillbaka till på ett bra tag. För dåligt skött på för många sätt tyvärr vilket är synd för området har enorm potential och det finns inte många ställen man kan hyra både boende + båt inom ett par timmar från sholm.
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

                Kommentera


                • #9
                  Jagvar där första gången för 8-9år sedan. Allt du beskriver var lika då som nu.

                  Kommentera


                  • #10
                    Vi har nu varit i fyrväpplingen 3år i rad nu, och mina erfarenheter är att Rörsjön är näst intill omöjlig att få napp i, men i Skyskön brukar det gå efter några timmars nötande. Vi brukar använda små färgglada spinnare som vi blyar med kulhagel någon decimeter upp på linan. Under varmare perioder så är det endast de djupare delarna som har givit fisk.

                    För övrigt delar jag tidigare skribenters åsikter om dålig organisation, samt att det är dålig skötsel på båtar och huvudanläggningen. Har inga erfarenheter av lillstugan, men de små stugorna precis när man kommer in på området är helt okej, funkar till att äta och sova i.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
                    8 svar
                    561 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Vallviksuffe  
                    Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
                    4 svar
                    482 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                    0 svar
                    113 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg alfons74  
                    Arbetar...
                    X