Norge havsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norge havsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
    Diflover , vi gjorde en bokningsförfrågan idag till fiskebussen. Vi är alla födda 1995 så jag hoppas att fiskebussen inte kräver att man måste vara född 1980 eller tidigare.

    Måste säga att NSA verkar som mer populärt samt att deras båtar verkar ju vara några klasser bättre haha! men vi valde det lite mer ekonomiska alternativet! Håller tummarna på att vi får vår bokning så man har något att längta efter!
    Är inte upp till företaget ni bokar hos o bestämma. Norska regler säger att ni måste va födda -80 eller tidigare..
    Tror ibte det kollas nått vidare noga men om det kollas så är norrmännen rätt glada i att dela ut höga böter.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
      Diflover , vi gjorde en bokningsförfrågan idag till fiskebussen. Vi är alla födda 1995 så jag hoppas att fiskebussen inte kräver att man måste vara född 1980 eller tidigare.

      Måste säga att NSA verkar som mer populärt samt att deras båtar verkar ju vara några klasser bättre haha! men vi valde det lite mer ekonomiska alternativet! Håller tummarna på att vi får vår bokning så man har något att längta efter!
      "Båtførerprøven eller norska båtkörkort krävs för att driva båtar som är över 8 meter eller vars maskineffekt överstiger 25 HP. Personer födda innan 1980 är undantagna från dessa krav."

      Jag rekommenderar att ni kollar upp detta med de som är ansvariga. Det kan bli stora problem försäkringsmässigt annars om något skulle hända. Ingen seriös uthyrare skulle hyra ut båt till de som är för unga/ som inte har fixat körkortet

      Jag åkte med NSA i somras och fiskebutiken som hade hyrt hela stället hade lovat innan att det inte skulle vara några problem att jag inte tagit det där körkortet. De sa att någon annan kan säkert köra. Men jag hamnade med 3 andra som inte heller fick köra båten. Andra fick köra båten åt oss. Men det skulle inte fungera att vara 5 personer i de där båtarna.

      Ett annat alternativ är att ni delar upp er så att ni är med några som får köra båtarna.

      Själva testet i sig är inte svårt och enbart teoretiskt. Jag ska själv fixa det i sommar, jag har bara varit lat och fixat det än.
      Ni väljer själva, men jag rekommenderar STARKT att kolla upp detta med företaget. Många tar för givet att man vet om detta när man åker och fiskar i Norge


      Kommentera


      • #13
        Oj fan det låter ju jobbigt! Om jag förstått det rätt dock så är fiskebussen båtar endast 5,3 meter långa

        Kommentera


        • #14

          "Båtførerprøven eller norska båtkörkort krävs för att driva båtar som är över 8 meter eller vars maskineffekt överstiger 25 HP. Personer födda innan 1980 är undantagna från dessa krav."

          Observera att det står 8 meter ELLER vars maskineffekt överstiger 25 HP. Motorerna där borta är ju större

          Ni kan googla på det om ni inte tror mig. Men jag vidhåller att det bästa är att ta kontakt med företaget.

          När åker ni? Är det i sommar så har ni gott om tid att fixa körkortet.

          Kommentera


          • #15
            Ajaj den detaljen bomma jag! Fasen vad tråkigt! Ja får kolla upp det där tack för svaret! Ajjjemän vi hade tänkt åka i juni.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
              Ajaj den detaljen bomma jag! Fasen vad tråkigt! Ja får kolla upp det där tack för svaret! Ajjjemän vi hade tänkt åka i juni.
              Bättre att ni vet det nu och kan fixa det som behövs än att inse det på plats . Lycka till med det och hoppas att ni får en grym resa.

              Kommentera


              • #17
                Hej
                Här kan du kolla och läsa om vad som gäller. https://www.sdir.no/fritidsbat/serti...batforerbevis/

                Kommentera


                • #18
                  Stort tack för all hjälp, vilken utbildning är det jag behöver verkar finnas en del olika att välja på

                  Kommentera


                  • #19
                    Hej
                    Det är bara ett båtförarbevis, men som jag tolkar det så måste kursen tas på ett godkänt testcenter.
                    Men kolla med Norsk Test AS om det går att göra på nätet.

                    Kommentera


                    • #20
                      Alright suveränt tack så mycket!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
                      8 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Vallviksuffe  
                      Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
                      4 svar
                      471 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Moddifier  
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      101 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Arbetar...
                      X