Norge havsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norge havsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Verkar ordna sig som tur är! Så har ni tips på vad som kan vara bra att ha med? Tips på beten? Vilket tafs material osv allt uppskattas

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
      Stort tack för all hjälp, vilken utbildning är det jag behöver verkar finnas en del olika att välja på
      ett förslag är att ta med en gubbe som kör...jag är född 67

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
        Verkar ordna sig som tur är! Så har ni tips på vad som kan vara bra att ha med? Tips på beten? Vilket tafs material osv allt uppskattas
        Använd inga hakar. Det är rejäla lekanden och fjäderringar som gäller. I alla fall om målet är lite större fisk, vilket jag ändå får anta är fallet
        Tafsmaterial 1,00-1,20 mm är det som gäller skulle jag säga.

        Beten
        Ni bör ha med några små upphängare för att få betesfisk. Det kan vara en idé att knyta om dem eftersom linor och knutar inte alltid är det bästa. Min erfarenhet är att mindre upphängare har fungerat bäst. Det kan säkerligen finnas de som hävdar motsatsen dock.
        Vad gäller drag så rekommenderar jag att ha med lite pirkar. Svenskepilk är en riktigt klassiker och jag vet att den funkar bra där uppe. När det gäller jiggar så är crazy daisy och storm jigg två heta tips. Dessutom skulle jag rekommendera att ha med lite upphängare (gummimakkar) själv har jag beställt fina glittriga sådana från utlandet som har varit riktigt heta. När det gäller färger så är det nog väldigt olika vad som fungerar. När det gäller beten så finns det en uppsjö att välja på och det handlar mycket om tycke och smak, men också vad man ska fiska efter och vart

        Slutligen skulle jag rekommendera att ha med någon utrustning som ni kan använda för att fiska med hel betesfisk till exempel antitwist rigg.

        Kolla på lite filmer på youtube. Rekommenderar bla miekos filmer.

        Film från Helnessund som bla tar upp utrustning
        https://www.youtube.com/watch?v=3XEbqBdS68s

        Film från Mieko fishing som tar upp lite teknik gällande hälleflundra
        https://www.youtube.com/watch?v=tPQETh-74hc

        Köp inga skitgrejer. Vi kör med lekanden och fjäderringar som tar 200 kg.
        Kolla upp knutar som lämpar sig för havsfiske (tjockare tafsar). Vi kör mycket med grinnerknut (jag tror att den heter så oaf) och det har fungerat väldigt bra hittills. När det gäller att göra ögglor till upphängare har vi någon specialknut som jag inte minns vad den heter just nu.
        Sammanfattningsvis är fisket något helt annat än det mesta av fisket i Sverige. Det ställer ibland krav på andra produkter, knutar med mera.

        Har ni tänkt köpa spö och rulle med? Eller hyr ni på plats?
        Är det något som ni undrar över?
        Senast ändrad av diflover; 2020-03-05, 12:33.

        Kommentera


        • #24
          undrar om det finns nåt bra ställe kring mo i rana? Har varit där flera gånger i andra ärenden men adlrig fiskat där. Tänker fiska från land för har inte båt.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av merikson5 Visa inlägg
            undrar om det finns nåt bra ställe kring mo i rana? Har varit där flera gånger i andra ärenden men adlrig fiskat där. Tänker fiska från land för har inte båt.
            Det finns gott om fiskecamper efter Norges kust och likaså runt Mo i Rana om du nu känner för att hyra båt någon dag för att åka ut och fiska.
            Du kan kika i länken.
            https://www.google.com/search?q=fisk...hrome&ie=UTF-8

            Försök att leta reda på recensioner så att du ser om kunderna har varit nöjda.

            Lycka till och skitfiske!
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #26
              Duger en sån här rulle?
              https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...-dlc-syncro-lh

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                Vad ska du fiska med den? Jag bara undrar, Torsk m. m. på västkusten?
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg


                  Vad ska du fiska med den? Jag bara undrar, Torsk m. m. på västkusten?
                  hälle

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                    Den till hälle funkar säkert.. Men är absolut inte att rekomendera.. Den är byggd för trolling. Och visst kan laxarna dra bra men ja... Jag hade ju isf hellre kört med en amba 7000 om det nu inte ska inhandlas mer " art-specifik " rulle..

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

                      Den till hälle funkar säkert.. Men är absolut inte att rekomendera.. Den är byggd för trolling. Och visst kan laxarna dra bra men ja... Jag hade ju isf hellre kört med en amba 7000 om det nu inte ska inhandlas mer " art-specifik " rulle..
                      En Amb 7000 är underdimensionerat till hälleflundra om du inte får en på 20-30 kg kanske.
                      En bekant till mig i Västerbotten var till Norge o Mo i Rana och fick sim Amb 7000 tömd på lina av en hälleflundra.
                      Jag skulle föredra en Amb 30 istället. Mer linkapacitet och bättre slirbroms genom deras skivbroms.

                      Skitfiske!
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
                      8 svar
                      561 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Vallviksuffe  
                      Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
                      4 svar
                      482 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Moddifier  
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      113 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Arbetar...
                      X