med risk för att kliva på en tå lr kanske en hel fot, men kan man inte dra paraleller till karp fisket? känns inte som karparna får sånna hängbukar av enbart naturlig föda? undra hur många ton mäsk som skjuts ut i alla dammar och sjöar som håller karp här i sverige...? där är de ju okej med PB =) Hopaas ni förstår vad jag menar? =)
//Johan
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddsjön
Collapse
X
-
Jag tror att de har fått tillstånd att fiska i de sjöar de fiskar i och då räknas deras fångst till kvoten, eller?. Om de inte hade tagit upp de gäddorna som de tog upp så hade väl någon yrkesfiskare tagit den delen av fiskekvoten, skillnaden hade varit att gäddan dog direkt istället för att hamna i en straffkoloni för gäddor. Hellre gäddsjön än gäddfilé tycker jag.
Har jag fel? jag är inte så insatt i det där med kvoter. Om det är så att de tar av beståndet som annars skulle få vara kvar så är det givetvis förjävligt.
Jag kan inte förstå varför det är osportsligt att ta en stor fisk där, visst det är skapad koncentration av stor fisk men det finns det överallt. Det är lika osportsligt att ta en stor karp i mörtsjön, en havsöring i stockholms ström, en nilaborre i victoriasjön etc.
Lämna en kommentar:
-
Nu är det ju inte direkt som så att 99% av alla på fiskesnack är det du kallar "Seriösa sportfiskare"Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg...och som sagt så tror ju inte jag att några seriösa sportfiskare varit där, så därför får du väl antagligen inget svar på den här sidan...
Jag själv är amatör det erkänner jag.
Lämna en kommentar:
-
Nu var inte frågan om att hjälpa stammarna att hålla sig starka/vid liv utan om att dunka i meter på meter fullvuxna gäddor som fiskats upp från naturliga bestånd i vänern o vättern, innovativt? Inte i min bok, inte nånstans.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.
För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Lämna en kommentar:
-
Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.Ursprungligen postat av RoBoT Visa inläggÄr det någon som har testat att fiska i gäddsjön?
Hur var det? Anatal? Storlek? Tips?
Tack på förhand!
För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2009-08-07, 16:52.
Lämna en kommentar:
-
Jo det har framgått tydligt.Ursprungligen postat av RoBoT Visa inläggJag har inte sagt att jag ska åka dit och fiska, vill bara veta om man får ngt...
Men du frågar på fel ställe, det finns nog inte särskilt många användare på denna sida som har varit där och fiskat.
För precis som sagts tidigare i tråden så är det inte många seriösa sportfiskare som skulle få för sig att fiska i en sådan sjö.
Lämna en kommentar:
-
Jag har inte sagt att jag ska åka dit och fiska, vill bara veta om man får ngt...
Lämna en kommentar:
-
...och som sagt så tror ju inte jag att några seriösa sportfiskare varit där, så därför får du väl antagligen inget svar på den här sidan...Ursprungligen postat av RoBoT Visa inläggSom sagt ovan så skulle jag vilja höra lite mer från någon som har varit där och fiskat, jag är inte intresserad av folks åsikter om sjön och hurvida det är djurplågeri eller inte.
Lämna en kommentar:
-
Väldigt sportsligt att ta sitt PB i en sjö där det satts i stora gäddor.. Skärpning! Skall det vara såhär?Ursprungligen postat av RoBoT Visa inläggjag är inte intresserad av folks åsikter om sjön och hurvida det är djurplågeri eller inte.
Åk till närmaste yrkesfiskare och köp dagens största fångst istället, lika mycket sport!
//Linus
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
|
5 svar
657 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg