Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddsjön
Collapse
X
-
Men det är ju ett ypperligt vatten att göra promotionfilmer om ett bete. Fullt med svältande gäddor som hugger på allt som rör sig
-
Visst är det så...OF missade lite där ;-) Men vad det gäller "Gäddsjöprojektet" tror jag nog att upphovsmännen satt och sov lite i skolan när fröken underrvisade i det här fallet att mer energi måste tillföras än förbrukas för tillväxt. Anmärkningsvärt är ibland, den dåliga allmänbildningen, hur annars skickliga gäddfiskare har noll koll.Ens tro att det funkar att pyttsa i 1-mets gäddor för tillväxt i ett lågproduktivt vatten, mycket lägre produktion än vad som behövs för att ens bibehålla vikten. Tror ärligt att det går att göra det, ...Tror själv att det är möjligt att på typ 10 år producera flera gäddor 15- 20 pannor.Men att slänga i 1-m långa gäddor för tillväxt i ett lågproduktivt vatten käkande mygglarver, snappande insekter i ytan..och ett och annat grodyngel i ..bästa fall någon borrepinne är inte seriöst...
Tror att OFs drömda 13 + i pölen är långt borta ;-)Senast ändrad av Hemi; 2009-11-06, 00:12.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej MARCUS "Morti" Björkman; Ursäkta att jag skrev Magnus. Flera av mina skickligaste Gäddfiskekompisar genom åren heter just Magnus.
Next, En Stor Gädda som utsätts för eller ser artificella beten (jerkbaits, jiggar, spinnare, skeddrag och wobbler) gång på gång blir krokvan och lär sig att undvika sådana byten i framtiden. Därför kan det ganska snabbt bli riktigt svårt att fånga samma Gädda gång på gång på artificiella beten inom ett begränsat område, exempelvis en mindre Gäddsjö. Helt andra förhållanden råder för den som fiskar med levande eller död fisk. Här hugger eller åtminstone tar Gäddan nästan alltid bytesfisken i käften. Oftast vänder Gäddan bytesfisken i käften och sväljer den. Någon enstaka gång kan det hända att Gäddan håller bytesfisken i käften en stund och sedan lägger den ifrån sig.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Hej
Då tar jag det som en komplimang att bli kallad Magnus .
Stämmer nog rätt bra att gäddorna så småningom lär sig vad dom inte ska ta.
Men det stämmer också in på när man använder live/deadbait som bete.
Vet av en sjö i närheten här där en av specimenklubbarna här i Umeå har lagt rätt mycke tid på ismetet, där tar inte längre gäddan om man använder mört som bete, men sätter man på en borre på kroken så hugger gäddan den.
Lämna en kommentar:
-
Antar att du menar denna (som jag redan lagt i tråden tidigare):
Lämna en kommentar:
-
Det finns ju ingen mat till alla fiskarna. De är äckligt smala. Rent djurplågeri i syfte att känna pengar är vad det är!
Hade varit kul om "guiderna" svarat på detta.
Lämna en kommentar:
-
Tveksamt koncept
Avviker i högsta grad från vad jag personligen kallar för sportfiske. Innovatörer skulle man ju kunna kalla de som driver denna "gäddsjön". De tjänar pengar på fiskeintresserade på ett sätt som kan liknas med vad fiskeguider sysslat med länge. Dock så ökar det guidade sällskaps chans till storgäddan på grund av guidens kunskap och inte av att någon mixtrat med naturen genom att öka koncentrationen fisk i ett specifikt vatten genom att flytta den från sin naturliga miljö. Står ej bakom idén, men grattis till en bra affärsidé om nu efterfrågan är tillräckligt stor för att er verksamhet ska resultera i överskott.
/Andreas
Lämna en kommentar:
-
Magra krakar! i vår pöl kostar det 25kr att fiska o då är dom feta! Men man får nöja sig med 1 över metern per tur
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Spy Visa inläggTror inte dom stödmatas, med tanke på vilka "slangar" som dras av CWC-gänget i denna film:
(Jag är tämligen säker på att den är inspelad i "Gäddsjön")
Dom säger visserligen inget om vikterna, men inte ser det ut som välmatade gäddor iaf.
Den på 116cm ser ut att väga runt 7kg kanske.
Vissa inlägg i denna tråd kommer på skam nu när "riktiga sportfiskare" besökt pölen
Ja "slutbilden" gör ju reklam för "Gäddsjön" ! Tycker inte nån av "sportfiskarna" ser spec roade ut.. Beror förmodligen på att dom fiskar i en pöl, proppad med slipsar ..
Uttrycket "FLOPP" känns passande..
//AbelSenast ändrad av Abelsson; 2009-11-04, 20:45.
Lämna en kommentar:
-
Tror det grundäggande felet iom att syftet var att säkerställa fångst av stora gäddor i kommersiellt syfte var okunskap..bristande allmänbildning om i det här fallet fiskbiologi..Noll koll..Vet var de håller till erfarenhetsmässigt..annars, men inte varför..Förstår inte att mer energi måste tillföras än förbrukas för tillväxt eller bibehållen vikt..att sätta storvuxna på svältkur ökar inte vikten..Här öppnar sig en möjlighet för artiklar i veckopressens bantningsbilagor. Misstänker att gäddsjöns upphovsmän här kan presentera sensationella bantningsresultat..Dessutom bestående..;-)Senast ändrad av Hemi; 2009-11-04, 19:42.
Lämna en kommentar:
-
Tunn is kanske, men huvudsaken är ju att den bär.Ursprungligen postat av prylis Visa inläggNu är jag ute på tunn is..
Konstruerat, kommersialiserat trams.
Varför spärrar man inte av en vik och släpper alla gäddor där?
//Stefan
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
|
5 svar
654 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg