Nya Zeeland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Zeeland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya Zeeland

Är det någon som vet något om Nya Zeeland???

Hur det är att bo och leva där samt vad det finns för möjligheter att få reda på mer....

Sedan fisket självklart.... Vad finns det att veta om detta..

MVH

Anders

Det finns en hel del att säga om Nya Zeeland. Jag har tyvärr aldrig varit där. Var på väg dit när min käre bror bodde där men det blev aldrig av.
    Klimatmässigt så är inte NZ en varmt badvänligt plats på jorden som en del tycks tro. Det är kan vara riktigt småkyligt och regnigt. Lite som engelska öarna. Det som skiljer är naturen med alla höga berg på den kallare sydön och den lite mindre bergiga nordön där vädret generellt är lite mer som runt medelhavet.
    När det gäller att vistats på NZ så finns det mycket någorlunda realtidinformation på nätet och vad som är bra att tänka på, boende, resa osv.
    Brorsan fiskade några gånger när han bodde där och bla. vid sjön Taupo som är NZ största sjö. Han hade ett riktigt bra fiske där och fångade många fina regnbågar i åarnas utlopp. Regnbågen är en inplanterade art såväl som brunöringen på NZ men de har förvildas genom åren och trivs mycket bra i sin nya miljö vad det verkar.
    Brorsan var också på sydön några gånger men då fiskade han aldrig utan ägnade sig åt skidåkning och vattensport. Men han såg sjöar och älvar som var otroligt vackra och som lokalbefolkningen intygade höll stor öring och regnbåge. Men vill du någon specifik info om fisket på sydön så får du fråga någon annan. Det finns också en hel del artiklar och och info om det på nätet.
    Hoppas det gav något även om det var rätt tunnt !
    sigpic

Kommentera

Tjo!

Jag var där 09, ca. 4 veckor under april-maj. Då var det ca. 20 grader på nordön och runt 0:an på sydön och det räknades som deras vinter. På 4 veckor hann jag gott och väl med att åka runt på de båda storöarna och gjorde "allt man ska". Dvs. white-och black water rafting, bestiga Mount Doom, galciärer, bungie och massa annat tufft.
      Jag rekomenderar att du hyr eller köper en billig bil. Då kan du stanna vid tusentals vackra fiske hotspots och bara stå och dänga.
      Jag åkte med Kiwi experience som är en riktigt skön backpacker-buss men som sagt, då har man inte friheten att stanna vart man vill...

Boendet är enkelt att fixa, det är Hostels som gäller. En hostelkedja som jag varmt rekomenderar är Base. Skön personal och roliga aktiviteter i baren.

I Nya Zealand hann jag inte med att fiska så mycket pga min speedade polare. Det lilla jag fiskade, gjorde jag mest ifrån hamnar och utan resultat... Jag köpte mina fiskespön i Australien (där fisket var grymt) innan jag flög till NZ. Det var enkelt att få med dem in och från NZ. Det var bara att ge dem löst till personalen som tar väskorna på flygplatsen så kom de vältejpade och välbehållna till nästa destination.
      Ett hett fisketips är att kolla på broschyrstället som finns på alla hostels. Där har de garanterat ett par stycken fiskeguider som du kan välja mellan.

NZ är ett av de grymmaste länder jag har varit i, naturen är bara så jävla sagolik, ölen är god (rekomenderar ***X-Gold och Steinlager), adrenalinet flödar konstant om man vill och människorna är sköna.

PS.
      Kolla på resedagboken.se för att få tips och inspiration.

/Daniel

Kommentera

Har aldrig varit där. Men vill garanterat åka dit och fiska. . . Någon gång i mitt liv.

Angående fisket. Flugfiske är stort på ön. Efter Öring och regnbåge. Kristallklara strömmar med riktigt grov öring.
        I vissa av älvarna är det mycket fisk.... I andra älvar kan det gå en fisk per 500m typ. Dock brukar kvaliten på fisken (storlek) vara ganska bra då.
        Flugor som gäller är stora torrisar såsom möss som strippas hem eller flyter med strömmen.
        Annars ska tydligen små nymfer med tungsten funka riktigt fint. Och låååååååånga tafsar är viktigt också sägs det.

Jag rekomenderar dig och se filmen Trout bums - Kiwi camo för lite mer info om NZ. Filmen kan även heta fish bum - kiwi camo. Är inte säker just nu.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Har du aldrig fiskat efter selektiv och petig öring är NZ verkligen inte ett ställe för dig. Folk förväntar sig hugg efter hugg när dom sett Trout Bums filmer och liknande på YouTube. Men när dom väl är på plats är det en helt annan historia. Du kan läsa allt du vill, forska allt du vill, kolla på filmer allt du vill om Nya Zeeland, men det kräver mer ifrån fiskaren än vad det krävs utrustning och förberedelser.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
          1 svar
          318 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av BjornHans, 2025-07-03, 13:54
          5 svar
          448 visningar
          0 gillar