Vart ska vi åka?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart ska vi åka??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kallstream
    replied
    Hallå!
    Kul att se andra personer här i forumet från Valbo! Även fast jag är rätt ung så har jag hunnit med några år av fiske resor med kompisarna. I somras var vi och fiskade uppe i fjällen för andra gången. Både gångerna har vi vart i närheten av Vilhelmina området närmare bestämt i Grönfjäll och fiskat. Där i området finns det gott om åar, bäckar och sjöar, allt du kan tänka dig. Öring, röding och harr är de fiskarna som det finns mest av såklart där uppe. Det är det perfekta stället att åka till om du vill ha möjlighet till att flugfiska, forsmeta och trolla. Området i sig är också rena drömresan för oss som vill uppleva natur. Det är kanon fint överallt. Som sagt så var vi där i somras och fiskade. Vi bodde i fina stugor i en liten stugby för 2000kr/vecka. Vi hade relativt nära till både fiskeaffär och livmedelsaffär. Vi fick väldigt stora mängder med fisk i framförallt åarna där vi fiskade mest. Men även i sjön där vi fick fina öringar och rödingar där bland en öring på 3kg! Vi blev så trollbunda av de fina vattnen, fisket och naturen att när vi åkte där i från planerade in fiske på samma ställe den kommande sommaren. Jag rekommenderar dig stark att åka dit, du blir inte besviken! Om du är intresserad får du jätte gärna höra av dig så kan jag fixa nummer till stuguthyrarna, eller om du har andra funderingar så är det bara att fråga. MVH Alex

    Lämna en kommentar:


  • Harmageddon
    replied
    Kolla på Jormvattnets fiskekamp där har du ett mycket bra utgångsläge.

    Senast ändrad av Harmageddon; 2010-02-22, 21:12.

    Lämna en kommentar:


  • team char
    replied
    Ursprungligen postat av Freppa72 Visa inlägg
    Oj oj oj! Det verkar ju vara rena drömstället! Men måste/bör man inte ha en guide för att hitta till alla vatten och platser? För som sagt... vi är ju inte vana vid "borta-fiske", nån av oss... är det fruktansvärt dyrt med fiskeguide?
    Om ni åker upp til Arjeplog gå in och prata med Göran på GK´s fiske han brukar ha bra koll på vart fisket är bra och vad man ska fiska med.
    Själv har jag bara erfarenhet om trolling på Hornvan efter öring och röding. Har fiskat för lite i Uddjaur och Tjeggelvas för att koma med riktigt bar tips.
    Men vet att Uddjaur brukar vara bra på för sommaren och hösten när vatten tempen inte är så hög och att Tjeggelvas brukar vara bättre då vatten tempen blivit lite högre typ i Juli. Många tycker att Tjeggelvas är riktigt svår fiskad har själv bara varit dit 2-3 gånger. Men Harr fisket på en del ställen i sjön och i in och ut lopp kan vara riktigt bra.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Freppa72 Visa inlägg
    Oj oj oj! Det verkar ju vara rena drömstället! Men måste/bör man inte ha en guide för att hitta till alla vatten och platser? För som sagt... vi är ju inte vana vid "borta-fiske", nån av oss... är det fruktansvärt dyrt med fiskeguide?
    Maila till mig leif.engstrom@lef.se och skriv vad du heter, bor och har för telefonnummer och mailadress samt vilka arter du vill fiska efter. Jag har personlig kontakt med de skickligaste Lax-, Röding- och Öringfiskarna runt Hornavan, Tjeggelvas och Uddjaur...men måste ha deras personliga godkännande i förväg för att kunna tänka mig att lämna ut namn och telefonnummer till någon av dem....
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

    Ps. Hälsa från mig till Mats hos Valbo Järn. Ds.

    Lämna en kommentar:


  • Freppa72
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej "Valbo-Freppa",
    Mitt personliga råd är att du åker norrut till Kraja Camping (tel. 0961-31500) i Arjeplog."Kraja ligger vackert beläget vid sjön Hornavans nedre del, 1,5 km från Arjeplogs centrum i hjärtat av Lappland. Kraja är ett samiskt ord som betyder platsen dit man längtar."

    Första gången jag var uppe och fiskade Harr, Röding och Öring i Hornavan, Kakel och Uddjaur vid Arjeplog var år 1962. Vid Revi intill Kakel fick jag mitt livs hittills största Gädda på drygt 17,5 kilo enligt Patrik Johanssons viktkrönta besman. Det var vid Öringfiske med en liten svart/silver 12 cm Rapala som min Största Gädda högg...

    Senast jag var och fiskade i Hornavan var 2004 och 2005 med fina fångster av Öring upp till 5,4 kilo och Röding upp tll 3,8 kilo...vacker och vild, kämpastark fisk.

    År 1999 var jag och fiskade Röding i Tjeggelvas utanför Arjeplog. Tjeggelvas är Piteälvens största sjö, och en av Lapplands större sjöar som ligger fem mil norr om Arjeplog, och ingår i Piteälvens avrinningsområde.

    Åker du till Hornavan och Tjeggelvas och fiskar i sommar kommer du att få ditt livs upplevelse vad gäller fiske och hänförande, vacker natur.
    One day spent trout fishing in Hornavan adds another day to your life!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Oj oj oj! Det verkar ju vara rena drömstället! Men måste/bör man inte ha en guide för att hitta till alla vatten och platser? För som sagt... vi är ju inte vana vid "borta-fiske", nån av oss... är det fruktansvärt dyrt med fiskeguide?

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Freppa72 Visa inlägg
    Hej vänner! Jag och min polare har en veckas fiske att ta ut i sommar. Men ingen av oss har någon fiske-rese-erfarenhet och behöver hjälp, råd och tips av er veteraner.

    Vi tänkte packa bilen med all vår fiskeutrustning, tält och båt på trailer och bege oss nordväst i mellansverige. Norr om Dalarna mot fjällen eller...??

    Vi vill fiska i alla möjliga vatten. I åar, älvar och sjöar med fluga, spinn och trolling. Helst skulle vi vilja hyra en stuga på lämpligt ställe och ha som utgångspunkt (basläger) och bege oss ut på dagsturer i omgivningen. Förslag på fiske vore:
    • Regnbåge och öring med fluga och spinn
    • Lax och gädda i sjö och älv
    • Mete efter ål, abbore etc.
    • Trolling efter gös, gädda och lax
    • etc. etc.


    Vi har all möjlig tänkbar utrustning förutom flugutrustning för grov lax. Vet inte om det är någon idé att släpa med sig båten, men jag är van båtfiskare och finner stor frihet med båt.

    Vi behöver också tips om NÄR vi ska åka, vi är ju inte så kunniga på när vissa arter är mest lämpliga att fiska etc.

    Har nån av er nåt tips på lämpligt ställe med stugby eller känner ni till någon stuga som skulle passa två skötsamma 40-åriga familjefäder på fiskesemester?

    Vi blir oerhört tacksamma för alla svar!
    Hej "Valbo-Freppa",
    Mitt personliga råd är att du åker norrut till Kraja Camping (tel. 0961-31500) i Arjeplog."Kraja ligger vackert beläget vid sjön Hornavans nedre del, 1,5 km från Arjeplogs centrum i hjärtat av Lappland. Kraja är ett samiskt ord som betyder platsen dit man längtar."

    Första gången jag var uppe och fiskade Harr, Röding och Öring i Hornavan, Kakel och Uddjaur vid Arjeplog var år 1962. Vid Revi intill Kakel fick jag mitt livs hittills största Gädda på drygt 17,5 kilo enligt Patrik Johanssons viktkrönta besman. Det var vid Öringfiske med en liten svart/silver 12 cm Rapala som min Största Gädda högg...

    Senast jag var och fiskade i Hornavan var 2004 och 2005 med fina fångster av Öring upp till 5,4 kilo och Röding upp tll 3,8 kilo...vacker och vild, kämpastark fisk.

    År 1999 var jag och fiskade Röding i Tjeggelvas utanför Arjeplog. Tjeggelvas är Piteälvens största sjö, och en av Lapplands större sjöar som ligger fem mil norr om Arjeplog, och ingår i Piteälvens avrinningsområde.

    Åker du till Hornavan och Tjeggelvas och fiskar i sommar kommer du att få ditt livs upplevelse vad gäller fiske och hänförande, vacker natur.
    One day spent trout fishing in Hornavan adds another day to your life!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

    Lämna en kommentar:


  • ollevallsa
    replied
    Varför inte åka till Karlshamn.
    Där har du allt du söker.
    Mörrumsån. Lax och havsöring.
    Blekingeskärgård kanonfiske efter grov gädda och trolling efter lax och havsöring.
    Harasjömåla + en massa andra bra rengbågs vatten i närheten.
    Norrfors norr om Karlshamn är ett tips på en mycket bra camp.
    Gös är det lite värre med men i långasjön som ligger norr om Karlshamn har de planterat in gös iallefall. kan va nogot att testa.

    Lämna en kommentar:


  • Tvärdraget
    replied


    // Tvärdraget

    Lämna en kommentar:


  • slaffs
    replied
    Jag har tyvärr inte så mycket tips att komma med, då även jag är rätt ny på "resegrejen". Men jag och min polare har oxå planerat in en fiskeresa i sommar. Eller.. vi har iallafall planerat ATT vi ska resa, sen lämnar vi resten åt slumpen. Vi kommer åka mot samma område som du skrev och sen stannar vi där vi tycker det verkar bra, hehe.

    Lämna en kommentar:


  • Freppa72
    started a topic Vart ska vi åka??

    Vart ska vi åka??

    Hej vänner! Jag och min polare har en veckas fiske att ta ut i sommar. Men ingen av oss har någon fiske-rese-erfarenhet och behöver hjälp, råd och tips av er veteraner.

    Vi tänkte packa bilen med all vår fiskeutrustning, tält och båt på trailer och bege oss nordväst i mellansverige. Norr om Dalarna mot fjällen eller...??

    Vi vill fiska i alla möjliga vatten. I åar, älvar och sjöar med fluga, spinn och trolling. Helst skulle vi vilja hyra en stuga på lämpligt ställe och ha som utgångspunkt (basläger) och bege oss ut på dagsturer i omgivningen. Förslag på fiske vore:
    • Regnbåge och öring med fluga och spinn
    • Lax och gädda i sjö och älv
    • Mete efter ål, abbore etc.
    • Trolling efter gös, gädda och lax
    • etc. etc.


    Vi har all möjlig tänkbar utrustning förutom flugutrustning för grov lax. Vet inte om det är någon idé att släpa med sig båten, men jag är van båtfiskare och finner stor frihet med båt.

    Vi behöver också tips om NÄR vi ska åka, vi är ju inte så kunniga på när vissa arter är mest lämpliga att fiska etc.

    Har nån av er nåt tips på lämpligt ställe med stugby eller känner ni till någon stuga som skulle passa två skötsamma 40-åriga familjefäder på fiskesemester?

    Vi blir oerhört tacksamma för alla svar!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
5 svar
574 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av BjornHans, 2025-07-03, 13:54
5 svar
478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HarpoonMan  
Startad av TPG86, 2025-07-18, 13:36
5 svar
461 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Oskar Berglund, 2025-09-29, 11:22
2 svar
359 visningar
0 gillar
Senaste inlägg martinek  
Startad av annasm, 2025-10-13, 08:22
6 svar
189 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X