Sibbofjärden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sibbofjärden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sibbofjärden?

    Hej alla på FS.
    Har fått en förfrågan om jag vill hänga med och fiska på Sibbofjärden till våren. Vi skall isf hyra båt och få tipps på hotspots för gädda.
    Är den så bra som man läser om?
    Ni som vet får gärna ge lite omdömen och info. Bra få lite verklig info innan beslut tas.

    Mvh
    Roger
    I näst kast så .....

  • #2
    Alla tror att blekinge är bra bara för man sett Gäddfeber . Är nog samma sak med sibbofjärden jag skulle lägga tiden i Norra vättern istället.

    /Fredrik

    Kommentera


    • #3
      Fisket i Sibbo är bra till stor del för att det inte fiskas fritt. Jag har några av mina bästa gäddupplevelser där. Jag och Janne Brännlund fiskade där innan det arrenderades ut, slutet av 90talet. Första passet 19gäddor varav 11st var över 1m. Dagsfångster på 50talet gäddor med medelvikt på 5-6kg har jag varit med om flera gånger. Bästa dagen gav 4st över tio. Janne fick största på 13,3, jag tappade en riktigt romstinn 120cm+ under spötoppen.. Bättre än så blir det inte..

      Fisket är inte vad det har varit, men det är det inte i N Vättern heller. Stora gäddor slutar äta för nöjes skull när dom fiskas på. Dom magrar av, och är inte lika stora längre.. Det gäller att vara först..
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Alla tror att blekinge är bra bara för man sett Gäddfeber . Är nog samma sak med sibbofjärden jag skulle lägga tiden i Norra vättern istället.

        /Fredrik
        Tror säkert att du kan ha rätt i din uppfattning om fisket i Blekinge och Sibbofjärden Fredrik.

        Men om man nu inte har tillgång till obegränsad tid utan får planera en dag som passar så vilket är att föredra? Norra Vättern är ett STORT område, Sibbofjärden är en havsfjärd på några km.
        Fredrik eftersom du förordar norra Vättern ven skall man prata med där för att få bra info om fisket, hyra båt, ev guide?

        Kan till viss del hålla med dig Eino, men nu är det som det är med Sibbofjärden. Räknas som Privat vatten och då har de rätten att ta betalt för fisket.

        Roger
        I näst kast så .....

        Kommentera


        • #5
          Tycker det är ganska pinsamt när fiskeprofiler från t.ex svenska Gäddklubben stänger en Östersjö-vik om det inte ska vara till 100% fiskevårds relaterat. Någon som vet hur dom har lyckats arrendera den? Finns det någon annan anledning till det än att dom ska få guida ostört?
          Om ni ska fiska där så köp inte deras jävla fiskekort, det är fritt fiske i Östersjön. Följ dom vanliga reglerna för fiske i Östersjön och hotar någon med att ta era grejer så ******
          Senast ändrad av Quivertip; 2012-02-04, 14:35.

          Kommentera


          • #6
            Vad jag har hört så har dom rätt att arrendera detta vatten och att sälja fiskekort till det, men kan absolut inte kräva att folk ska ha det för att fiska där och inte heller ta folks saker om man blir kollad. Detta på grund av att det är just en del av östersjön och lagen är klar att det råder fritt fiske där.

            Detta är inte något jag vet utan har bara hört det av en person som jag litar på att han vet vad han snackar om. Men det går väl inte att säga säkert förens någon åker dit och saken blir prövad inför lagen.

            Har inga planer på att åka dit men jag skulle fan inte köpa nåt fiskekort och jag skulle utöva självförsvar om dom skulle försöka att attackera mig för att sno mina saker.

            Kommentera


            • #7
              Försvarar inte Sibbo, men tur att det finns områden som inte fiskas lite hårt som "fria" vatten. Tycker det att katastrof att alla vi "sportfiskare" förväntar oss gratis fiske och sedan klagar på att det blir sämre. För mig är det obegripligt hur man kan tillåta fiske efter abborre, gädda och gös i under lektider med tanke på hur bestånden är just nu.
              Var inte fisket förbjudet förr i skärgården just under lektider, och varför avskaffades det? Värt en liten tankeställare...

              Ska själv testa Sibbo för första gången nu i vår. Förväntar mig inga underverk, men kul att testa nya vatten.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                Försvarar inte Sibbo, men tur att det finns områden som inte fiskas lite hårt som "fria" vatten. Tycker det att katastrof att alla vi "sportfiskare" förväntar oss gratis fiske och sedan klagar på att det blir sämre. För mig är det obegripligt hur man kan tillåta fiske efter abborre, gädda och gös i under lektider med tanke på hur bestånden är just nu.
                Var inte fisket förbjudet förr i skärgården just under lektider, och varför avskaffades det? Värt en liten tankeställare...

                Ska själv testa Sibbo för första gången nu i vår. Förväntar mig inga underverk, men kul att testa nya vatten.
                Jo men då är det ju förbjudet i vattenvårdssyfte och inte egoistiska guider! Då är det en helt annan sak.
                Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

                Kommentera


                • #9
                  Har för mig att jag har läst/hört att anledning till att det är ett privat vatten som kan arrenderas ut är att kanalen från havet är grävd. Det är alltså ingen naturlig havsvik. Sedan kan man ju diskutera om det fria handredskapsfisket trots allt borde gälla i och med att det nu är en havsvik även om det inte var det från början.
                  Den som har mest prylar när han dör vinner

                  Kommentera


                  • #10
                    Att fisket blivigt sämre och att det behövs göras något åt det hårda fisketrycket är en annan sak. Det finns fler saker man kan göra, bla att freda lekvikar under en viss tid på våren, förbjuda nätfiske i, utanför, i sund och ingångar till dessa vikar, odla fisk, göra något åt den dramatiska ökningen av skarv och säl, mm. Men det är ju inte därför dom på "olaglig" väg spärrar av sibbo och hotar folk, utan av rent vinstsyfte med löjligt höga priser.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
                    8 svar
                    561 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Vallviksuffe  
                    Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
                    4 svar
                    482 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                    0 svar
                    113 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg alfons74  
                    Arbetar...
                    X