Sibbofjärden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sibbofjärden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur löjligt höga är priserna?
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Det strömmar ofta ganska bra i diket som rinner ut ur Sibbo, tror det är sött vatten där inne? Ingen havsvik.

En teaterbiljett kostar 500-1000kr, samma med en elitseriematch, eller konsert? Vill man ha något utöver det vanliga är det inte orimligt att det kostar lite extra..

Det borde finnas fler områden där fisket reglerades.

I skärgården borde det vara fredat innanför 1m djup, endast ett spö per fiskare, och inget naturligt bete. Då hade fler kunnat få en större bit av kakan.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Det är fånigt att hänga upp sig på en avgift att få fiska där fisket är bra om man åker runt i en båt för 100 000kr+, lägger 500-1000kr på bensin på en dag, Har utrustning med sig för betydande belopp.. Om inte fisken finns i vattnet får man den inte, det blir allt längre mellan de bättre fiskena.. Vi sliter det för hårt.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av nattfiskarn Visa inlägg
          Jo men då är det ju förbjudet i vattenvårdssyfte och inte egoistiska guider! Då är det en helt annan sak.
          Egoistiska guider? Du får gärna förklara vad du menar? Du vill nog gärna ha betalt när du utför ditt arb eller?

Förövrigt så är inte Sibbofjärden en vik från Östersjön utan en sjö med ett utlopp i Östersjön. Utloppet är utvidgat och grävt ut ytterligare med grävmaskin den korta biten från sjön till havet.
          Vattnet är privat ägt så de som äger det står i sin fulla rätta att arrendera ut vattnet till vem de vill.
          Sen är det väl så att skulle ingen betala (höga) priser för att fisket i Sibbofjärden så skulle nog inte priserna vara så (höga) som så många anser. Dessutom så är det väl helt frivilligt att åka dit om man vill och känner för det och vill betala dyrt för fisket.
          Hur kan denna sjö som är bara några km lång väcka sådan avund och ilska? är man lika arg åt guiderna som guidar till fisket i Stockholms skärgård? guiderna som guidar i fjällen så att den oinvigde skall få chans till bra fiske? överhuvudtaget alla som bedriver någon form av guideverksamhet inom fisket?
          Jag kan bara tolka det så att fiskeguider skall bojkottas eller? förklara gärna för mig, jag får det inte riktigt att gå ihop? är vissa guider godkända men andra är det inte? vilken är i så fall skillnaden?
          I näst kast så .....

Kommentera

Jag tror (!) att några retar sig på att det "räknas" som en del av havet och då ska det vara fritt fiske.. Se bara trådens inlägg !
            Övriga guider som kör sin repa i skärgården fiskar på samma villkor och för samma pengar som gemene man så då får de inte lika mycket skit helt enkelt.

Btw, jag skulle gärna testa Sibbo! Verkar vara ett grymt vatten !

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
              Egoistiska guider? Du får gärna förklara vad du menar? Du vill nog gärna ha betalt när du utför ditt arb eller?

Förövrigt så är inte Sibbofjärden en vik från Östersjön utan en sjö med ett utlopp i Östersjön. Utloppet är utvidgat och grävt ut ytterligare med grävmaskin den korta biten från sjön till havet.
              Vattnet är privat ägt så de som äger det står i sin fulla rätta att arrendera ut vattnet till vem de vill.
              Sen är det väl så att skulle ingen betala (höga) priser för att fisket i Sibbofjärden så skulle nog inte priserna vara så (höga) som så många anser. Dessutom så är det väl helt frivilligt att åka dit om man vill och känner för det och vill betala dyrt för fisket.
              Hur kan denna sjö som är bara några km lång väcka sådan avund och ilska? är man lika arg åt guiderna som guidar till fisket i Stockholms skärgård? guiderna som guidar i fjällen så att den oinvigde skall få chans till bra fiske? överhuvudtaget alla som bedriver någon form av guideverksamhet inom fisket?
              Jag kan bara tolka det så att fiskeguider skall bojkottas eller? förklara gärna för mig, jag får det inte riktigt att gå ihop? är vissa guider godkända men andra är det inte? vilken är i så fall skillnaden?
              Håller fullständigt med! Förstår inte detta agg mot de som arrenderar Sibbo. Som redan nämnts ovan är Sibbo inte en del av Östersjön utan en sjö med utlopp i Östersjön. Vad jag förstår var Sibbo utsatt för hårt fisketryck från yrkesfisket innan den arrenderades av sportfiskare. Utan människor som arrenderar och begränsar fisketrycket i olika vatten så skulle ännu fler vatten vara utfiskade av både sportfiskare och yrkesfiskare.

Kommentera

Är det bredden eller längden på ett inlopp som bestämmer om det hör till östersjön eller är det om det är saltvatten? Ni som är säkra på att sibbo är en sjö och ett privat vatten får gärna förklara vad som gör den till en sjö.

Jag är inte irriterad på guider som tjänar pengar men är ytterst tveksam till att sibbo skulle räknas som en sjö om fallet blev prövat ordentligt i rätten och irriterad på att några kan kräva fiskekort dit och få guida där själva. Hör om historier hela tiden om gubbar som försöker jaga bort fiskare från skärgårdsvikar som dom säger att är privata men som bara är skitsnack. Frågan här är väl om den som säger sig äga vattnet har rätt att hyra ut det och att dessa personer i sin tur har rätt att göra som de gör. Denna rätt råder det delade meningar om och det kommer det göra tills saken blir prövad i rätten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
                  Är det bredden eller längden på ett inlopp som bestämmer om det hör till östersjön eller är det om det är saltvatten? Ni som är säkra på att sibbo är en sjö och ett privat vatten får gärna förklara vad som gör den till en sjö.

Jag är inte irriterad på guider som tjänar pengar men är ytterst tveksam till att sibbo skulle räknas som en sjö om fallet blev prövat ordentligt i rätten och irriterad på att några kan kräva fiskekort dit och få guida där själva. Hör om historier hela tiden om gubbar som försöker jaga bort fiskare från skärgårdsvikar som dom säger att är privata men som bara är skitsnack. Frågan här är väl om den som säger sig äga vattnet har rätt att hyra ut det och att dessa personer i sin tur har rätt att göra som de gör. Denna rätt råder det delade meningar om och det kommer det göra tills saken blir prövad i rätten.
                  Tror inte det har med bredden eller längden att göra utan ifall inloppet är naturligt eller inte.
                  Inloppet till Sibbo är inte naturligt och således inte en del av östersjön, detta är iaf vad jag har hört och läst :-)

Någon som sitter på gamla kartor kan säkert kolla upp detta.

Sedan ang att det är dyrt med fiskekort i Sibbo kan man ju diskutera.
                  När man köper "fiskekort" eller paket som är ett bättre namn kostar detta 1500:- och då får man båt med 15hp, en dunk bensin, ekolod och man kan vara 3 pers i varje båt, således 500:- pp vilket jag inte tycker är så farligt dyrt för en förhoppningsvis grym fiskedag.

Jag har fiskat i Sibbo 3-4 gånger och har haft bra fiske varje gång.
                  /Robert

Kommentera

Intressant diskussion gällande Sibbofjärden. Det man kan konstatera är att fisket blir mycket bra om man har en strikt catch & release-policy. Borde vara en självklarhet i de flesta vatten och det är förvånande att folk fortfarande är så sugna på att bonka fisk!
                    För att klargöra en gång för alla vad gäller om Sibbo är en havsvik eller sjö och om det således är enskilt fiske eller fritt fiske som gäller, citerar jag Länsstyrelsen i Södermanland:

"Sibbofjärden klassas som ett sötvattensområde. Att vattnet har förbindelse med havet via en kanal gör INTE att ett vatten klassas som kustvattenområde. Enligt en sådan metod skulle en stor del av svenska sjöar klassas som kustvattenområde. Enligt Fiskerivattnets föreskrifter definieras gränsen mellan sötvattensområde och kustvattenområdet genom följande text:" Övriga kustmynnande vattendrag: av en rät linje mellan de två yttersta mynningsuddarna i varje vattendrag eller mellan särskilt uppsatta tavlor."
                    Sibbofjärden är således en SJÖ med både Näckrosor och Kammusslor (sötvattensmusslor) och där gäller INTE det fria fisket. Nichlas Dahlén / Länsfiskekonsulent

Detta gäller också i närliggande sjöarna Trobbofjärden och Ångasjön.

/ Jean Jältsten (www.bigfishsweden.com)

Kommentera

Intressant diskussion gällande Sibbofjärden. Det man kan konstatera är att fisket blir mycket bra om man har en strikt catch & release-policy. Borde vara en självklarhet i de flesta vatten och det är förvånande att folk fortfarande är så sugna på att bonka fisk!
                      För att klargöra en gång för alla vad gäller om Sibbo är en havsvik eller sjö och om det således är enskilt fiske eller fritt fiske som gäller, citerar jag Länsstyrelsen i Södermanland:

"Sibbofjärden klassas som ett sötvattensområde. Att vattnet har förbindelse med havet via en kanal gör INTE att ett vatten klassas som kustvattenområde. Enligt en sådan metod skulle en stor del av svenska sjöar klassas som kustvattenområde. Enligt Fiskerivattnets föreskrifter definieras gränsen mellan sötvattensområde och kustvattenområdet genom följande text:" Övriga kustmynnande vattendrag: av en rät linje mellan de två yttersta mynningsuddarna i varje vattendrag eller mellan särskilt uppsatta tavlor."
                      Sibbofjärden är således en SJÖ med både Näckrosor och Kammusslor (sötvattensmusslor) och där gäller INTE det fria fisket. Nichlas Dahlén / Länsfiskekonsulent

Detta gäller också i närliggande sjöarna Trobbofjärden och Ångasjön.

/ Jean Jältsten (www.bigfishsweden.com)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
                      5 svar
                      618 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av BjornHans, 2025-07-03, 13:54
                      5 svar
                      486 visningar
                      0 gillar