Havsöring 2012 Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring 2012 Skåne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Supermallan
    replied
    Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
    Det var läskigt! Bra att du klarade dig.

Jag har också köpt vadare och tänkt börja köra med dem. Jag planerar att vada bara upp till höfterna eller kanske något lägre. Men om man går i vatten och trycket pressar ut luften kan man inte ta på sig bälte då? Jag tycker att det ska funka bra då?
    Tack
    Det är säkert ok med bälte om man trycker ut luften. Jag vet inte men det borde ju vara så. Men jag kommer nog fiska utan bälte, och ALDRIG gena när man ska gå tillbaka. ALDRIG.

Lämna en kommentar:

• Supermallan
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Jag vet inte om Andreas jobbar kvar, det var snack om att han skulle sluta detta året en yngre grabb runt 20
    Vet inte vem som är Andreas, men jag var ute med Pelle med gamla jobbet för ett par veckor sedan och då var deck hand en ung kille i typ 20-års åldern, som du är inne på. Han var hjälpsam och bra!

Annars är Marian på Amigo också väldigt duktig men jag har aldrig studerat hans teknik ...
    Det har jag! Kan säga att jag bara stod och gapade. Jag försökte minnas allt han gjorde men det gick så snabbt att jag nu har blandat ihop det trots att han fileéade massor av torskar framför mina ögon. Han tog torsken med magen utåt (typ mellan knäna (han stod upp) och satte ett snitt. Tog ut inälvorna och sen åkte nog huvudet av (här minns jag inte riktigt). Sen bara skar han lite och fläkte av fileérna. Han skar inte och joxade. Han bara slet av dem. Rafs lät det, sen låg två fileér där. Helt sjukt! Jag var helt såld! Det snackades om kurser... men jag vet inte hur man får reda på om det blir några.

Ang Pelle. Jag gillar Stefan. Han är ju grymt speciell. Jag gillar det genuina.Det snackas mycket samma hit och dit men han är fin och kommer alltid ihåg en.

Ulf har jag ingen direkt relation till, men jag gillade Tumlaren och jag gillar Amigo. Jag tänjer gränserna när det gäller underhandskast, det blir mer och mer tveksamt ibland. Får jag ingen fisk så blir jag dålig förlorare och skyller på att jag är tjej, svagare och borde få kasta underhand (moget? ). Man blir ju så sjukt trött i armarna, särskilt efter några torskar och dålig kastvinkel.

har varit ute en gång med Pelle och en gång med Amigo senaste månaden, Amigo gav mer fisk men det var helt annat läge. Stefan skötte den hårda vinden grymt bra. Han tog ansvar och sa att nej, säkerheten får gå först (många ggr haha), det uppskattade jag. Trots detta hittade han hyfsat med fisk. Ulf hittade ett gäng riktigt fina torskar när vi var ute med honom men vilket evinnerligt tutande och körande det var. Hann inte fiska kändes det som, samtidigt ser han ju på lodet om det saknas fisk och då vill man ju inte heller stå där och harva. Det är svårt med det där.

Nu till min lilla favorit: killen som startat den nya båten, den lilla båten. Han jobbade ju på Tumlaren innan. Honom gillade jag! han tog sig tid för mig och min son när vi inte fattade att man inte kunde pilka torsk jämt. Han förklarade att vi måste kasta och jigga in, osv osv. Det kändes VERKLIGEN som att han brydde sig. Jag kommer att åka med hans båt någon gång, synd att det är så dyrt men det får jag ta.
    Senast ändrad av Supermallan; 2012-05-29, 22:13. Anledning: Krångel med citering

Lämna en kommentar:

• CDan
    replied

Jag har också köpt vadare och tänkt börja köra med dem. Jag planerar att vada bara upp till höfterna eller kanske något lägre. Men om man går i vatten och trycket pressar ut luften kan man inte ta på sig bälte då? Jag tycker att det ska funka bra då?

Lämna en kommentar:

• CDan
    replied

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Men han som hjälpte till på Pelle var Schysst och visade mig hur man filéar fisk. Inte min starka sida då jag nästan alltid sätter tillbaka fisk eller ger bort.
    Jag vet inte om Andreas jobbar kvar, det var snack om att han skulle sluta detta året en yngre grabb runt 20, annars jobbar en lite äldre snubbe jag glömt namnet på, han kommer nog från Jugoslavien, om han så kolla lite när han fiskar, han står med lätta beten och kastar långt ut, står sedan bara och leker med ytterst små rörelser och låter betet följa strömmen,, han brukar alltid få överlägset mest på den båten, Annars är Marian på Amigo också väldigt duktig men jag har aldrig studerat hans teknik ..

Lämna en kommentar:

• Silverfisk
    replied
    Han måste väl ha ekolod, den är relativt nyrenoverad, han startade väl köra i April... och det värkar som han hittar fisk

Vad tyckte du om Pelle jämfört med Amigo ?? jag trivs bättre på Pelle, tycker det är lite trevligare folk som åker, När Ulf körde tumlaren var det alltid någon sorts tävling om att hitta stor fisk inte se till att alla fick,, blev mer körande en fiskande men han kanske har ändrat sig nu ???

Blir nog en tur på onsdag eller torsdag sedan återkommer jag här med rapport.
    Svårt säga Det är nog hugget som stucket. Pelle känns rymligare fiska på. Men det var mycket småkörande hela tiden vilket irriterade mig. Amigo körde stanna fiska och körde stanna fiska.

Men han som hjälpte till på Pelle var Schysst och visade mig hur man filéar fisk. Inte min starka sida då jag nästan alltid sätter tillbaka fisk eller ger bort. Fast torsk vill jag behålla.

Såg en Youtube på en snubbe som filéade en torsk på under minuten och snygga filéer. Önskade jag kunde det! Men man får väl träna.

Kolla detta. Snacka om det ser enkelt ut när han gör det.

http://www.youtube.com/watch?v=4kpwUccXqJI

Lämna en kommentar:

• Silverfisk
    replied
    Ursprungligen postat av Supermallan Visa inlägg
    Halloj allihop

Tack för alla tips!

Har testat många kvällar på ön efter makrill, det stället som Niax tipsar om, längst ut på piren. Vi har varit där en timme bara, vid solnedgången. Under dessa dagar har ingen som varit där fått något. I förra veckan, mån, tisd, onsd fick de som var där mycket. Men sedan torsdagen när vi kom dit så har det inte varit något, som jag förstår det. Men jag tycker det är mysigt att träffa folket där. De är så glada: "hejdå, jag testar på Hemköp istället"

Annars har jag provat efter havsöring i Barsebäck, men där finns inte ett liv nu.
    I förrgår inträffade en mycket olustig sak. Jag var där själv. Vadade ut jättelångt på en lite grundare arm som gick ut. Väl ute där så fiskade jag en del men det fanns inget så jag tänkte fiska mig inåt. DUM som jag var så genade jag lite, vattnet var kristallklart och det såg grunt ut. Jag tog ett steg, djupt, tappade balansen. Plumsade i. Hittade inget fotfäste, blev skärrad och simmade inte bakåt som jag borde. Utan plaskade runt och sökte bottenkontakt. Tog mig samman och insåg att jag satsar på säker mark innåt med facit på hand. Började simma, byxorna tar in massa vatten. Mobilen ligger i en plastpåse i fickan, jag tänker på den men det är så tungt så nu inser jag att den inte spelar det minsta roll. Jag provar sätta ner fötterna igen, fortfarande bottnar jag ej. Det tar på kraften att prova om man bottnar för byxorna plockar in mer vatten då. Det är kallt och tungt och att prova men inte nudda botten skrämmer upp mig. Men jag intalar mig helatiden att detta är en baggis. Jag simmar in med god marginal, så jag VET att jag bottnar, simmar nog femton meter. Och det gör jag. Pustar ut, helt slut. Flåsar. Inte en kotte i närheten, det som alltid brukar vara en del folk ute med hundar osv. Klockan är 07 på morgonen. Mitt i flåsandet händer det något sällsamt. En säl tittar upp en liten bit bort. Tyst och stilla - ser mig i ögonen. Dröjer sig kvar. Och sen glider den ner och visar sig inte mer. Någonstans vill jag tro att den hade koll och ville se att jag klarat mig, att den skulle räddat mig om jag behövt (givetvis inte men). Sen fiskade jag lite till, helt genomblöt... för att avsluta med att plocka upp lite pepparrötter som växte på stranden. Har googlat lite på detta med olyckor i vadare, man ska INTE ha bälte! Fötterna drog ju uppåt vilket tryckte ned överkroppen vid simningen. Har man bälte är det mer luft i byxorna och då flyter de än mer. Nu tog mina byxor in vatten vilket höll mig med huvudet upp åtminstone.

Har ni funderat över sånt här?
    Så man kan säga du fick "Säl"skap.

Tur det slutade lyckligt. Som du säger. Samma håll tillbaka som man kom från är det bästa. Viktigt känna det vatten man vadar i. Skall inte underskattas man har tunga kläder och vadare på sig.

Lämna en kommentar:

• nicolaswickstrom
    replied
    Der findes små effektive redningsveste.

Man må aldrig gå i panik! Læg dig på ryggen og brug kun armene til at svømme rygsvømning med dobbelt armtag. Benene skal kun være opdrift. Bevæger du benene synker de.

En anden ting er dit hoveds position. Når man ligger i vandet på ryggen vil al vægt over vandet presse dig ned. Slap derfor af i hovedet og se på himlen og IKKE ned mod fødderne. Løfter du hovedet over vand så synker kroppen!

Prøv selv en dag i svømmehallen. Lig flat på ryggen, armene ud til siden og se mod loftet. Kig derefter ned på fødderne og du vil mærke din krop synke. Det er sådan man lærer børn at flyde til svømmetræning

Lämna en kommentar:

• Barramundi
    replied
    Låter som att det blev en härlig upplevelse - till slut. Påminner en om att man alltid ska ha respekt för havets krafter.

Lämna en kommentar:

• Supermallan
    replied
    Halloj allihop

Tack för alla tips!

Har testat många kvällar på ön efter makrill, det stället som Niax tipsar om, längst ut på piren. Vi har varit där en timme bara, vid solnedgången. Under dessa dagar har ingen som varit där fått något. I förra veckan, mån, tisd, onsd fick de som var där mycket. Men sedan torsdagen när vi kom dit så har det inte varit något, som jag förstår det. Men jag tycker det är mysigt att träffa folket där. De är så glada: "hejdå, jag testar på Hemköp istället"

Annars har jag provat efter havsöring i Barsebäck, men där finns inte ett liv nu.
    I förrgår inträffade en mycket olustig sak. Jag var där själv. Vadade ut jättelångt på en lite grundare arm som gick ut. Väl ute där så fiskade jag en del men det fanns inget så jag tänkte fiska mig inåt. DUM som jag var så genade jag lite, vattnet var kristallklart och det såg grunt ut. Jag tog ett steg, djupt, tappade balansen. Plumsade i. Hittade inget fotfäste, blev skärrad och simmade inte bakåt som jag borde. Utan plaskade runt och sökte bottenkontakt. Tog mig samman och insåg att jag satsar på säker mark innåt med facit på hand. Började simma, byxorna tar in massa vatten. Mobilen ligger i en plastpåse i fickan, jag tänker på den men det är så tungt så nu inser jag att den inte spelar det minsta roll. Jag provar sätta ner fötterna igen, fortfarande bottnar jag ej. Det tar på kraften att prova om man bottnar för byxorna plockar in mer vatten då. Det är kallt och tungt och att prova men inte nudda botten skrämmer upp mig. Men jag intalar mig helatiden att detta är en baggis. Jag simmar in med god marginal, så jag VET att jag bottnar, simmar nog femton meter. Och det gör jag. Pustar ut, helt slut. Flåsar. Inte en kotte i närheten, det som alltid brukar vara en del folk ute med hundar osv. Klockan är 07 på morgonen. Mitt i flåsandet händer det något sällsamt. En säl tittar upp en liten bit bort. Tyst och stilla - ser mig i ögonen. Dröjer sig kvar. Och sen glider den ner och visar sig inte mer. Någonstans vill jag tro att den hade koll och ville se att jag klarat mig, att den skulle räddat mig om jag behövt (givetvis inte men). Sen fiskade jag lite till, helt genomblöt... för att avsluta med att plocka upp lite pepparrötter som växte på stranden. Har googlat lite på detta med olyckor i vadare, man ska INTE ha bälte! Fötterna drog ju uppåt vilket tryckte ned överkroppen vid simningen. Har man bälte är det mer luft i byxorna och då flyter de än mer. Nu tog mina byxor in vatten vilket höll mig med huvudet upp åtminstone.

Har ni funderat över sånt här?
    Senast ändrad av Supermallan; 2012-05-29, 15:37.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
612 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman