Du kan parkera utanför Vattenfallsstaket och grindar. Kör ut mot Klagshamns hamn och ner mot höger istället för vänster. Dvs mot badstranden och följ vägen till den delar sig och ta höger. Snart är du framme vid Vattenfall och en stor radar som snurrar. Parkera där och gå ner höger om mot norr. Där har du två stora rör i vattnet. Där står fisk en bit utanför. Tappat två där senaste dagarna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöring 2012 Skåne
Collapse
X
-
Var i Klagshamn igen ikväll. Tappade fisk igen. Ovanligt? Något mindre öring.
Men denna gång tappade jag den precis när jag skulle ta upp den. Så jag tror jag börjar hitta rätt teknik. Höll ner spöet och lät fisken gå nere i vattnet istället trötta sig. Men den lyckades få ett knyck precis när jag skulle få upp den.
Mannen en bit bort tog en liten lax (som är planterade in i en bäck längre söderut mot Höllviken), en öring ca kilot, 3 horngäddor och tappade en rätt fin bit längre ut (såg det). Han körde Kastdobb och fluga. Veva och knyck tekniken.
Själv tar jag bara på orange/gul Salty hela tiden. Inga andra drag eller färger funkar.
Men där är mycket fisk just nu. Massor av småfisk som vakade och hoppade. Och nån sa de har massor av spigg i magen.
Kom en flugfiskare som skulle prova för första gången när jag gick. Gav han tips var han skall stå. Fast jag har inte sett någon ta på fluga där. Än mindre när de kliver ut i vattnet i vadarstövlar (Nästan lite av ren vana för det skall vara så) och skrämmer fisken. Öring är skygg. Kastdobb och kustdrag verkar bäst och smyga sig ner börja kasta en bit från kanten.
Men jag tror där är god chans just nu att få fisk på fluga också. Där är som sagt mycket fisk. Hade flera hugg och fisk som följde med in draget.
Kommentera
-
Du Drutten, bästa med Klagshamn är att om det blåser för mycket kan man alltid byta sida och fiska norr eller söder om. Har haft fisk på varje gång jag varit där nu senaste 5 gångerna. Kör med orange/guld Salty 18g.
Enda jag oroar mig för att den lockar bara småfisk. Vad tror ni? Eller lockar den större också OM där är det? Fobier eller?
Kommentera
-
Fisken (HÖ) står där då vattnet är kallt för att sötvattnet som den lilla bäcken ger är tillräcklig för fisken för att den ska trvas. HÖ gillar inte kombon kallt vatten och hög salthalt, desto sötare vatten vid låg temp desto bättre. Sen är det oxå så ,som ni påpekar, att den grunda dyviken värms upp nån dels grad lättarev än havet runt, vilket är guld fö fisken (på vinter - tidig vår). Sen är små HÖ känsligare för kallt vatten och hög salthat än större fisk så det kan vara en del avf förklaringen till att det ofta är mindre fisk där. Kan garantera att fisket efter HÖ inte är lika bra i pisse efter att tempen i vattnet är över 7 grader...Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggPrecis den jag tänker på, är någon avrinning från kalkbrottet precis som du sa, jag kan inte svära på att den har med fiskmängden att göra men varför skulle dom annars komma in och ställa sig där i sådana mängder???
Kan kanske också va att värmen där inne gör att mängden räkor ökar snabbare ?
Vi får väl dra upp en liten rackare och fråga innan vi slänger tillbaka den
Kommentera
-
Jag får nog börja bege mig till Malmö lite oftare, vindarna här är inte bra, har varit ostliga/nordost vindar under lång tid nu och då minskar fisken. Ser dock ok ut för helgen, vinden skall börja komma från nordväst.Du Drutten, bästa med Klagshamn är att om det blåser för mycket kan man alltid byta sida
Tyckte det var lite för blött idag för fiske.
Kommentera
-
Nä den lockar inte bara småfisk iaf inte för min kompis, han brukar inte ta så många under måttet men han kör iof med salty 12g.
Anledningen till småfisk är nog att du fiskar på fel sida av Skåne XDMed vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!
Kommentera
-
Du kör väl med dubbla fjäderringar? Stor skillnad på hur lätt en öring krängar av om man kör med dubbla. Själv byter jag alltid kroken också och kör uteslutande med Owner. Elakt vassa. Gult och orange är inte min favoritkombo men med färger är det bara att gå på vad man själv gillar. Tror att det allt som oftast handlar mer om självförtroende hos fiskaren snarare än om vilken färg fisken föredrar...Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inläggVar ute ikväll vid 18 tiden. Tappade en öring som kunde vara samma som igår. Dvs en lovlig öring. Exakt samma plats som igår men längre ut.
De går upp till ytan och sen "skakar" de loss sig. Försökte hålla denna mer varsamt men den slet sig ändå. Börjar bli frustrerande.
Några tips på hur man behåller dem på kroken tills de tröttnat? Skulle vilja ha ner den i vattnet istället för uppe på ytan plaskar och slår sig loss.Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
Inplanterad lax från en liten bäck? Låter mysko... Är det regnbåge du menar? Sådana kan man ju få på kusten ibland, rymlingar från kassodlingar som finns på lite olika håll.Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inläggVar i Klagshamn igen ikväll. Tappade fisk igen. Ovanligt? Något mindre öring.
Men denna gång tappade jag den precis när jag skulle ta upp den. Så jag tror jag börjar hitta rätt teknik. Höll ner spöet och lät fisken gå nere i vattnet istället trötta sig. Men den lyckades få ett knyck precis när jag skulle få upp den.
Mannen en bit bort tog en liten lax (som är planterade in i en bäck längre söderut mot Höllviken), en öring ca kilot, 3 horngäddor och tappade en rätt fin bit längre ut (såg det). Han körde Kastdobb och fluga. Veva och knyck tekniken.
Själv tar jag bara på orange/gul Salty hela tiden. Inga andra drag eller färger funkar.
Men där är mycket fisk just nu. Massor av småfisk som vakade och hoppade. Och nån sa de har massor av spigg i magen.
Kom en flugfiskare som skulle prova för första gången när jag gick. Gav han tips var han skall stå. Fast jag har inte sett någon ta på fluga där. Än mindre när de kliver ut i vattnet i vadarstövlar (Nästan lite av ren vana för det skall vara så) och skrämmer fisken. Öring är skygg. Kastdobb och kustdrag verkar bäst och smyga sig ner börja kasta en bit från kanten.
Men jag tror där är god chans just nu att få fisk på fluga också. Där är som sagt mycket fisk. Hade flera hugg och fisk som följde med in draget.
Sedan gällande storleken på bete–storleken på fisk. Min erfarenhet är att stora öringar kan ta på både små och stora beten. Tror mer det handlar om vad de är inställda på för mat just för stunden. Men min senaste öring (blank på 3 kg) tog på ett Buster Jerk vid gäddfiske uppe i Blekinge, så det är ingen tvekan om att öringen ibland ger sig på riktigt stora bytesfiskar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
606 visningar