10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• wolfman
    replied
    Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att du och kert fler har tagit åt sig så mycket. Jag kan fortfarande bara säga att jag inte kan identifera mig med trollingfiske under samma namn. Och detr bara mitt tycke, jag ber ingen att bry sig om det, vill bara förmedla min ståndpunkt. Tyck att jag är en idiot...

Ge mig en chans att lära mig då? Hjälp mig att bli en bättre människa med bredare syn och större förstående....
    SE DÄR DET FINNS HOPP ÄVEN PÅ DETTA FORUM!!

ditt sista inlägg gör mej desto mer glad diedose då det förmedlar
    dels en mer ödmjuk inställning till dina fiskebröder som bedriver trollingfiske, dels en önskan om att lära sej mer.

Med en sådan inställning hyser jag hopp om att du inte behöver identifiera dej med ett fiske du inte förstår men som du accepterar...det är mycket stor skillnad på ett sådan svar än ditt förra.

Vill också passa på att OM du skulle vilja bilda dej en uppfattning in real life
    så är du välkommen ner till vår fiskecamp sandhamn marine så skall jag med glädje
    ta med dej ut.......förutsatt att du tar med dej din nuvarande inställning.
    har själv åkt ut med mentor fast med kungen av trolling (abel) och det kan jag varmt rekommendera.

Tänk efter att det denna diskussion började med var att någon som fiskat i stort sett i 30 år för första gången i sitt liv får på ett 10 hugg.

Det är inget man skall behöva vare sej skämmas för eller gömma, det lär ju förmodligen aldrig hända igen.

Återigen diedore...vill du följa med som fiskebroder och bilda dej en uppfattning själv är du välkommen och tack för att du återställde min tro på respekt för varandras fiske.

vänliga häslningar wolfman

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägg
    Det är inte mindre än tragiskt att man som sportfiskare möts av sådana
    otroligt tråkiga inlägg som av denne diedose.
    Och jag tänker INTE fråga honom om jag får kalla mej sportfiskare.

Det är ännu mer tragiskt att han tror sej vara kunnig om trollingfiske eller laxens betingelser och refererar
    till tävlingar från förra året med antal fiskar utan att ta med hur många det var som faktiskt fiskade ( lax/fiskare.)

Det är ju lika dumt som att säja att flugfiskarna i norden inte får vara ute samtidigt.....för då tas det för mycket lax samtidigt....

Att utan veta över huvudtaget hur mycket lax som faktiskt släpps tillbaka få det att låta som rent rovfiske.

Har en god vän som i diskussioner liknande dessa säjer :hade trolling varit så effektivt som vissa tror hade yrkesfiskarna haft
    djupriggar och spön till förbannelse...

Är själv trollingfiskare och har även varit med den gode abelsson
    som alltid verkar för C/R utan att för den skull vara rabiat.

Abelsson är en av dem som sett till att C/R under trolling numera är en regel snarare än ett undantag.

En av hans maximer är att ska du ta hem en fisk, ta helst en odlad.
    Släpp i den vilda om du kan och gläds åt att se den simma iväg.

Än en gång blir mycket ledsen över den ton detta forum tagit sej
    och undrar om FS som forum helt vill fjärma sej från oss som trollingfiskar.

Vill även påminna att det är många bland oss trollingfiskare som ÄVEN viftar fluga drar en gädda, pilkar eller metar med samma glädje som alla andra.

mvh wolfie
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att du och kert fler har tagit åt sig så mycket. Jag kan fortfarande bara säga att jag inte kan identifera mig med trollingfiske under samma namn. Och detr bara mitt tycke, jag ber ingen att bry sig om det, vill bara förmedla min ståndpunkt. Tyck att jag är en idiot...

Ge mig en chans att lära mig då? Hjälp mig att bli en bättre människa med bredare syn och större förstående....

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    Det är inte mindre än tragiskt att man som sportfiskare möts av sådana
    otroligt tråkiga inlägg som av denne diedose.
    Och jag tänker INTE fråga honom om jag får kalla mej sportfiskare.

Det är ännu mer tragiskt att han tror sej vara kunnig om trollingfiske eller laxens betingelser och refererar
    till tävlingar från förra året med antal fiskar utan att ta med hur många det var som faktiskt fiskade ( lax/fiskare.)

Det är ju lika dumt som att säja att flugfiskarna i norden inte får vara ute samtidigt.....för då tas det för mycket lax samtidigt....

Att utan veta över huvudtaget hur mycket lax som faktiskt släpps tillbaka få det att låta som rent rovfiske.

Har en god vän som i diskussioner liknande dessa säjer :hade trolling varit så effektivt som vissa tror hade yrkesfiskarna haft
    djupriggar och spön till förbannelse...

Är själv trollingfiskare och har även varit med den gode abelsson
    som alltid verkar för C/R utan att för den skull vara rabiat.

Abelsson är en av dem som sett till att C/R under trolling numera är en regel snarare än ett undantag.

En av hans maximer är att ska du ta hem en fisk, ta helst en odlad.
    Släpp i den vilda om du kan och gläds åt att se den simma iväg.

Än en gång blir mycket ledsen över den ton detta forum tagit sej
    och undrar om FS som forum helt vill fjärma sej från oss som trollingfiskar.

Vill även påminna att det är många bland oss trollingfiskare som ÄVEN viftar fluga drar en gädda, pilkar eller metar med samma glädje som alla andra.

mvh wolfie
    Senast ändrad av wolfman; 2013-03-23, 09:33. Anledning: TILLÄGG

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
    Spana in då Abelsson guidar ett gäng norrmän när det kliver på tio (!) laxar samtidigt.. sjukt coolt.
    http://fiskejournalen.se/hugg-pa-tio-spon-samtidigt/
    Hej alla Laxfiskare;

Det handlar inte om tur i fiske när Skandinaviens skickligaste Laxfiskare Johan Abelsson någon gång i livet vid Laxtrolling får tio Laxar att hugga samtidigt. Johan har mer än 45 års dokumenterad erfarenhet av fiske med fluga, spinn och trolling efter Lax och Öring. Hans enorma skicklighet med flugspöt är välkänd bland Laxflugfiskare i Norge, Ryssland, Sverige, USA och andra Laxförande länder världen över.

Själv har jag haft det stora nöjet och fördelen att få flugfiska Lax i Gaula och Orkla i Norge samt trollingfiska i Vänern som teammedlem vid tävlingar tillsammans med Laxfiskelegendaren Johan Abelsson under åren 1986 - 1992.

Trots att jag redan somrarna 1963-1965 fick mina allra första Laxflugfiskelektioner av Outdoor Lives skribent och Laxfiskeguide Joe Brooks vid Laxfiske i Altaälven i Norges Finmark är Johan Abelssons skicklighet med Laxflugspöt det som imponerat mest på mig inom Laxfisket....
    Johan Abelsson, tillåt mig att lyfta fiskehatten idag och så länge som jag kan läsa om ditt Laxfiske....

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    För det första vill jag klargöra de två problem jag pratar om. Ur hälsosynpunkt är det inte bra att äta lax eller öring. Livsmedelsverket avråder fertila män och kvinnor att äta lax och öring mer än två till tre gånger om året. Det andra är varför laxen minskar i östersjön.

Film om varför laxen minskar i östersjön: http://www.svtplay.se/video/596413/d...defined&sida=1

Lite om laxlusen: http://www.youtube.com/watch?v=1YD9KDE92J8

Patio: Jag pratar om en vild stam som står inför utrotning om vi inte agerar, och det snabbt. Det kanske den gjorde...

Kan inte du berätta lite om mina fiskeresor där man inte får återutsätta fisk tack. Jag spar mina fiskekort och liknande står på de flesta. "Endast flugfiske. Fiske från båt förbjudet. Catch and release rekommenderas. Högst 1 laxartad fisk (öring eller röding) mellan 30 och 40 cm får behållas per fiskande och dag. All laxartad fisk över 40 cm ska ovillkorligen återutsättas. Obligatorisk fångstrapportering." Folk får ta upp lax eftersom reglerna säger det men vänta tills laxen blir fredad och man inte får bedriva riktat fiske mot lax och öring. Varje laxhona som sparas genererar till ditt fiske.

Finnishstalion: "Ställningstagandet att ingen fisk skall klubbas är enbart till fördel i en utopi där människan är beredd att äta enbart vegetarisk kost och dit har vi långt kvar". Jag förstår precis vad du menar men jag pratar om två arter här. Har för mig att albert Einstein sa något i stil med: det finns två saker som är oändligt, universum och människans dumhet, men kanske inte ens universum....

Lämna en kommentar:

• patito
    replied
    Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Hehe, nu är du ute och cyklar min vän.

En kvoterad resa till norrland innebär jävligt hårda regler vad gäller fångster. Och, vi fyllde inte kvoten en enda dag, inte ens hälften eller en tiondel. Fisken togs upp för att de andra tre i gänget ville äta fisk. Vad tror du den vägde? Och tror du att alla 26 personer om året som får tillåtelse att fiska där gör något på det beståndet? En sak till, det är en röding....
    Så du tycker inte att jag och andra som gillar att fiska lax ska få ta upp fisk för att äta, men du ska få fiska röding och ta upp utan att ens äta det själv?

Du har ju valt att åka på fiskeresor till platser där man inte får återutsätta fisk.

Jag tycker du gör fel i att ge dig på vissa fritidsfiskare när du istället specifikt istället borde ge dig på fiskare som tar upp fler fiskar än vad de behöver, du borde även inse att laxproblemet inte beror på vanliga fiskare utan på de som bedriver fiske i vinstsyfte.

Det är inte rimligt att inte tillåta mig och andra att inte ta upp någon lax alls.

Men självklart, det är fel att ta upp överdrivet med fisk, och laxodlingar bidrar nog med mycket dåligt.

BTW, rödingen vägde nog 950 gram. (gissning)

Lämna en kommentar:

• Finnishstallion
    replied
    Hur mycket tror du trollingbåtarna i enorma östersjön förstör för bestånden? Jag vill se den forskning som stödjer dina teorier! Den forskning jag sett har enbart visat på både ekonomiska (det sportfisket inbringar) samt miljömässiga fördelar (äta egenfångad fisk) av trollingfisket i Östersjön.
    Självklart måste vi fortsätta med att ta hand om bestånden genom C&R under perioder när vi får mycket fisk/fiskar mycket.
    Ställningstagandet att ingen fisk skall klubbas är enbart till fördel i en utopi där människan är beredd att äta enbart vegetarisk kost och dit har vi långt kvar... Plockar vi inte upp en lax bidrar vi enbart till att stödja odlingarna i norge eller skövla regnskogen vid nästa måltid. Vi flyttar enbart problemet någonstans vi inte ser det och då är det OK enligt många.

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Ursprungligen postat av patito Visa inlägg
    Varför tog du livet av denna fisk? http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

Var det för att ge den till någon i din släkt?
    Hehe, nu är du ute och cyklar min vän.

En kvoterad resa till norrland innebär jävligt hårda regler vad gäller fångster. Och, vi fyllde inte kvoten en enda dag, inte ens hälften eller en tiondel. Fisken togs upp för att de andra tre i gänget ville äta fisk. Vad tror du den vägde? Och tror du att alla 26 personer om året som får tillåtelse att fiska där gör något på det beståndet? En sak till, det är en röding....

Lämna en kommentar:

• patito
    replied
    Varför tog du livet av denna fisk? http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

Var det för att ge den till någon i din släkt?

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Ursprungligen postat av Finnishstallion Visa inlägg
    Att vi som spöfiskare plockar en och annan matfisk måste vara ett av dom mer miljövänliga och hållbara alternativen för att äta kött. Om du (diedose) är vegan eller liknande kan du fortsätta med din stenhårda hållning om föredömen etc. Annars kan du bara lägga ner...

Sen håller jag med om att det ser illa ut när man bonkar tusentals laxar vid en tävling eller fyller frysen...
    Men att äta en bit lax från simris på frdagen istället för oxfile från brasilien? Vilket är vettigast?
    Att jag inte tycker om fisk sedan 25 år är en helt annan sak, vegan är jag inte även om jag skulle vilja - men jag ska inte gå djupare i det ämnet. Som jag skrev tidigare är fisk i vårt kära östersjön inte så välmående. Det finns grupper som tom anser att vår regering skiter i att berätta det eftersom laxindustrin är så pass stor och mycket pengar skulle förloras.

Jag skulle säga att inget av alternativen är bra men om jag hade ätit lax KANSKE just den middagen hade varit min årskonsumtion.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
604 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman