10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• diedose
    replied
    Jag filar på ett svar, men här utanför toan har jag gäster Kommer snart.

Lämna en kommentar:

• Muskytracker
    replied
    Jag ger mig helst inte in i högdragna historier om "rätten" att fiska osv. Min inställning är och förblir densamma! Åker jag ut för att "bara" fiska numera får mitt samvete "direkt" en känga. Finns det en poäng såsom att jag faktiskt ska ta hem en fisk eller två till middag, barnen älskar fisk - ja, hela familjen älskar väl tillagad fisk i alla dess former, känns det genast bättre - som tex vid laxtrolling. Det andra kravet som gäller för att stilla mitt samvete vid fiske är jakten på Trophy-fiskar! Att lura de äldsta och största mest erfarna individerna till hugg, givetvis med C&R i baktanke och då kanske främst gäddfisket i fokus. Man bör (självklart) fiska där de största befinner sig i jakten på Trophy-fisken, annars gör det bara "ont" i själen och skallen för man endast skadar massor av fisk helt i onödan. Om någon nu frågar mig, varför lägger du inte mer tid i Rügen i jakt efter storgäddan? Mitt svar är solklart; Ja, det borde jag definitivt göra och lovar skärpa mig på den fronten! Trophy-jakten är något från våra förfäder, ett sätt att visa makt, likaså fiskade man för att få "mat" alt byta fångsten mot annat nödvändigt. Att leka med fisken - är ren och skär djurplågeri och det vet vi alla så vem har egentligen rätt att döma vem?
    Senast ändrad av Muskytracker; 2013-03-24, 15:24.

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Som jag skrev till dig tidigare med ett öppet sinne till förändring står jag alltid stenhårt fast vid. Jag misstänkte att jag kunde få det mothugget men trodde ändå att sarkasmen skulle nå fram ang tvåhandsspöt. Sorry about that. Du gör som du vill, mitt svar att jag gärna följer med står fast.

"Retoriken hos dej och även diedore lyser av självuppfylldhet av värsta sort
    och grundas oftast i en otäck snobbism där den egna synen på sej och sitt eget
    genomsyras av tunnelseendet på hur förträfflig man själv är.
    Att ni själva tycker ni är lysande retoriker och avsevärt intelligentare än oss andra
    står fullständigt klart"

Sedan när vart det förbjudet att diskutera saker liksom? Det är nog första gången någon skriver de där sakerna om mig men om jag upplevs så får jag se till att ändra vissa saker....
    Har varit ute med mina hundar och studerat issituationen här ute vid kustbandet och funderat samtidigt på mitt svar.

Hade ett raljerande svar angående vart du kunde sätta ditt tvåhandsspö samt hur man definierar dumhet som svar på ditt inlägg refererande till einsteins maxim om människans dumhet.

Då slog det mej att jag skulle då göra samma sak som jag anklagar dej för att göra.

Vad är då jag för någon???

Jag har inte någonstans i min text velat förbjuda dej att diskutera någonting.Det torde vara kontraproduktivt för hela diskussionen .

Men jag tycker fortfarande att tonen och ryggdunkarmentaliteten (liknande den gamla historien om myran som skulle ge elefanten på nöten ivrigt påhejandes av resten av myrstacken som skrek :stryp han emil mellan dej och exxet i diskussionen
    mot oss andra lämnar lite övrigt att önska.
    (hoppas inte att du tar detta vare sej raljerande eller att du tror att jag känner mej som en elefant i förhållande till er för det är inte min mening)

Jag drar mej inte för en diskussion och jag försöker alltid att se saker från
    motståndarens sida också samt även betrakta mej själv kritiskt.

Jag gör inte alltid rätt men jag försöker i alla fall.

Har funderat på vad diskussionen igentligen handlar om :

Är det att trollare får för mycket lax?

(hoppas inte det är det för om man skulle räkna hur många tex smålaxar, öringar, harrar , rödingar en duktig flugfiskare kan få på en sommarkväll tror jag vi ligger i lä.) Eller det kanske inte räknas om de inte väger över 5 kilo styck??

Och vem skall i så fall sätta gränsvärden och med vilken rätt?

Eller är det tron att dom får för mycket lax OCH bonkar den utan urskiljning.

Eller skadar vi laxen mer med våra grövre grejer vid C/R

(Tror inte det då jag i alla fall fått någon ädelfisk på flugspö och jag har aldrig fått köra slut på någon fisk i något sammanhang som då innan landning och fisken var då helt slut något man faktiskt medvetet kan minska med trollinggrejer)

Är det någon form av avundsjuka där ni flugfiskare tycker att vårt fiske är för lätt
    för att vi har flera spön och att ni därmed har någon form av prejudicerande äganderätt på laxen för att ni tycker ert fiske är så svårt jämfört med vårt eget
    och därmed har ni större rätt till laxen. (här kommer snobbismen in)

(Kan bara utrycka min åsikt att 10 spön i aktern på en båt ute på östersjön
    är procentuellt otroligt mycket mindre än en fluga i en 10 meter bred forsnacke)

Du har ju sagt dej vilja föra en öppen dialog så därför ber jag dej och exxet
    att ni konkretisera vad det är som är så fel!!

Det kan ju rimligtvis inte vara transparansen då det i alla fall vid tävlingar vägs in,
    bokförs samt i de fall de fått någon fin fisk förevisas med stolthet .
    Eller är det tävlingmomentet du så passionerat strider emot, att många likasinnade trollingfiskare fiskar samtidigt och därmed får fler fiskar samtidigt och dessutom inom samma område??
    (det hoppas jag inte är fallet då det skulle även motverka varenda premiär i varje strömmande vatten i hela världen)

Det kan ju inte heller vara att vi får en såpass stor andel odlad lax för om det vore fel skulle det ju inte finnas något put and takevatten alls.

Eller skulle du vilja att vi ringer till dej varje gång vi har varit ute och berättar hur mycket vi fått och vad vi tagit hem??

Om du och exxet skulle vilja föra denna diskussion ni säjer er vara så intresserade av önskar jag bara att tonen i diskussionen kan hållas på en sådan nivå att de som inte tycker om NÅGON av typerna av fiske vi håller på med kan läsa våra inlägg utan att förfäras över hur vi diskuterar (hellre ser ett utbyte av ideer och tankesätt som gör att vi bättre kan förstå varandra och andra oss)

Vad gäller inbjudan till fiske var den menad på ett hjärtligt vis men jag tror inte att vare sej du eller jag skulle ha speciellt roligt den dagen så jag tycker vi tills vidare lägger ner den.

Är det någon av mina funderingar som ligger sanningen nära eller är jag helt fel ute??

wolfman
    Senast ändrad av wolfman; 2013-03-24, 15:02. Anledning: grammatik

Lämna en kommentar:

• Denzar
    replied

Lämna en kommentar:

• Muskytracker
    replied
    Det här börjar likna värsta börsforumet!

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägg
    lets agree to disagree...

Till exxet vill jag bara säja, ja du släckte mitt hopp om respekt för varandra.

Retoriken hos dej och även diedore lyser av självuppfylldhet av värsta sort
    Att ni själva tycker ni är lysande retoriker och avsevärt intelligentare än oss andra
    står fullständigt klart.

Det efterlysts en transparans som enligt er inte finns där jag bara kan konstatera att
    just på grund av att transparansen finns har denna diskussion kommit fram.
    Den är ju för helvete filmad och utlagd på you tube för alla att beskåda.

Förstår att vi aldrig kan kalla varandra fiskebröder och efter att ha läst era inlägg är det inte heller min önskan att göra det heller.

Vad gäller min inbjudan till diedore om att komma och fiska med mej och hans svar att det gör han gärna bara han får ta med ett tvåhandsflugspö kan jag bara säja ....... nej

Så därför är mitt förslag LETS AGREE TO DISAGREE

och därmed är jag nöjd...

Wolfman
    Som jag skrev till dig tidigare med ett öppet sinne till förändring står jag alltid stenhårt fast vid. Jag misstänkte att jag kunde få det mothugget men trodde ändå att sarkasmen skulle nå fram ang tvåhandsspöt. Sorry about that. Du gör som du vill, mitt svar att jag gärna följer med står fast.

"Retoriken hos dej och även diedore lyser av självuppfylldhet av värsta sort
    står fullständigt klart"

Sedan när vart det förbjudet att diskutera saker liksom? Det är nog första gången någon skriver de där sakerna om mig men om jag upplevs så får jag se till att ändra vissa saker....
    Senast ändrad av diedose; 2013-03-24, 11:24.

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    lets agree to disagree...

Till exxet vill jag bara säja, ja du släckte mitt hopp om respekt för varandra.

Retoriken hos dej och även diedore lyser av självuppfylldhet av värsta sort
    står fullständigt klart.

Det efterlysts en transparans som enligt er inte finns där jag bara kan konstatera att
    just på grund av att transparansen finns har denna diskussion kommit fram.
    Den är ju för helvete filmad och utlagd på you tube för alla att beskåda.

Förstår att vi aldrig kan kalla varandra fiskebröder och efter att ha läst era inlägg är det inte heller min önskan att göra det heller.

Vad gäller min inbjudan till diedore om att komma och fiska med mej och hans svar att det gör han gärna bara han får ta med ett tvåhandsflugspö kan jag bara säja ....... nej

Så därför är mitt förslag LETS AGREE TO DISAGREE

och därmed är jag nöjd...

Wolfman

Lämna en kommentar:

• joj
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Jag får en känsla av du inte läst andra ord av de jag sagt än dom du vill läsa. Jag tycker om att diskutera, anser att alla har rätt att ifrågasätta. Och när det gäller kriterier så kan jag inte ge dig, , , eller jo men jag trodde i min enfald att trollare själva kunde ha kurage nog att rannsaka hur man bedriver sitt fiske.

Bra att du är stolt, det ska du vara, inget jag vill ta ifrån dig. Självklart är det roligt, det skulle jag också tycka. Det är liksom inte det jag försökt säga.

Väl talat.

Om du med "ni motståndare" menar mig så tar du också gruvligt fel. Eller så har du inte läst mina ord. Jag respekterar och accepterar fiskeformen oavsett hur många spön och fiskar ni tar upp. Jag känner och har bekanta som trollar lax. Jag vill inte hindra någon att utföra sin hobby och jag är övertygad om att det är svårt, kul, slitsamt, inneffekivt och allt det ni säger. Jag accepterar och respekterar nätfiskare också även om jag har synpunkter även på hur det bedrivs.

Jag har diskuterat denna fråga i flera andra trådar, och jag har varje gång ställt ett antal frågor som med kirurgisk PRECISION undviks och förvrids till att jag hatar er och att flera spön och bla bla bla.

Som gäddfiskare blir jag dagligen ifrågasatt T.o.m. av andra gäddfiskare. Bonkning samt C&R, lekfiske mm mm diskuteras dagligen här på forumet. Och detta utan att man drar upp argument som de ni gör.

Jag vill på intet sätt beröva er denna hobby, ni har min respekt och mitt accepterande. Men någonstans där bakom argumentationen så tror jag flera av er vet vart skon klämmer (eller det kanske snarare är dom trollare som väljer att vara tysta). Och ingen av er kan annat än hålla med om att majoriteten av fångsterna tas hem i trollingkretsar medans man nästan blir lynchad och får mobben efter sig om man bonkar en 8 kg gädda. Ändå är gäddan en fiskart som inte är speciellt hotad.

Så ser vardagen ut för oss alla och vill ni kalla er sportfiskare så välkomna in i ljuset där vår verksamhet ifrågasätts och granskas från alla håll. Om inte annat så har jag lärt mig (från att bonka varenda gädda som O.F. en gång i tiden) att leva och bedriva min hobby öppet i den belysningen, och det har definitivt inte begränsat min hobby snarare tvärtom. MEN det har drastiskt förändrat köttinnehållet i min frysbox.

TAMTAM jag håller med dig, C&R blir nästan löjeväckande i sin yttring ibland. Att äta av sin fångst tycker jag är en rättighet och något vi alla som fiskar ska unna oss, , där är du och jag överens
    Du har rätt, jag förstår inte vad du menar när du skriver mer än att du inte ser oss som Sportfiskare men du vet inte varför...

För ett par år sedan fick man vara extremt nöjd med en lax på en helg och jag äter gärna fisk så då åkte den med till grytan. Nu är läget annorlunda, mycket fisk i havet och jag kör med enkelkrok för det mesta så kan man kroka av vid båtkanten och framförallt aldrig dubbla trekrokar vid något fiske men det gör väl ingen sportfiskare längre.

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Tycker i allmännhet att folk på detta forum borde tagga ner lite på retoriken. Detta kunde va ett trevligt forum för folk som har ett gemensamt intresse. Tycker dock att stämningen här är urusel, har flera gånger funderat på att avregistrera mig.
    Jag gillar att fiska, fluga, spinn, mete, pimpel, ismeta och trolla. Alla sätt har sin charm. Tycker inte att något verkar va bättre än något annat. Dock är nog trollingfisket och dängandret med flugspöt bäst. Trots att de är varandras motsatser, eller kanske just därför. Jag fångar lika mycket fisk på fluga som med trollingen, återutsätter det mesta, nästan allt faktiskt. Tycker det är en förlegad syn på trollingfiske på detta forum, lika inskränkt som idiotisk.
    Lägg er tid på nått som spelar roll ist för att bråka med era vänner. Ge er på kraftbolagen,politiker eller jobba ideellt i fiskeföreningar för bättre fiske lokalt.
    Hatten av för ett makalöst 10 hugg!
    Mvh
    Steve

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
    Tycker Mikael Engström har skrivit några tänkvärda saker om detta. Här är två länkar, dels om definitionen av Sportfiskare, dels om bonkning av Östersjölax. Kanske kan hans texter ge er något att fundera på?
    Länk: Definition av Golf
    Länk: Östersjölax
    Mycket intressant läsning!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
607 visningar