Ursprungligen postat av diedose
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
10-hugg på lax !
Collapse
X
-
Vad förväntar du dej, flugfiskare av din typ... känner igen inställningen, den är fri att ha men om du uttrycker dej som du gör så räkna med kraftiga mothugg, vi är många som gillar vårt sätt, tro inget annat.
-
Fantastisk inställning! Tack, jag ska tänka på det i framtiden.....Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDu Exxet, vi skiter i om vi är bröder med dej och dödose eller vad han kallar sej, du(eller han) behöver inte bekymra sej över den saken.
Ni sköter ert och vi vårt helt enkelt.
Lämna en kommentar:
-
Du Exxet, vi skiter i om vi är bröder med dej och dödose eller vad han kallar sej, du(eller han) behöver inte bekymra sej över den saken.
Ni sköter ert och vi vårt helt enkelt.
Lämna en kommentar:
-
Min form av sportfiska SKA ifrågasättas. Ge ett exempel på något i samhället som inte ska ifrågasättas ? Det är en av sakerna som skiljer mitt fiska från trolling att vara tranparant och välkomna ifrågasättandet. Om inte vi sportfiskare ifrågasätter vad vi håller på med kommer snart samhället i stort att ifrågasätta vår trovärdighet då sportfisket kommer att vara en allt större del av totala fisket i östersjön (svenskt).Ursprungligen postat av Finnishstallion Visa inläggSom sagt Exxet. Börjar vi ifrågasätta en genre av fiske så är det väldigt lätt att ifrågasätta all form av sportfiske. Vi är redan hårt ansatta från övriga samhället!
1. Ja faktum är idag att majoriteten trollare bonkar allt dom får. Jag har mer insyn än du anar min kära broderUrsprungligen postat av Robmaster Visa inläggKänns som att hela grejen blir skev av att säga att majoriteten trollingfiskare bonkar allt dom får upp i sina båtar osv.
Om jag fiskar med 1spö eller 10spön har ingen som helst betydelse!
Eller det kanske är så att när jag spinnfiskar gädda då är jag en "broder" men när jag trollar är jag nått helt annat? Eller hur ställer man sig till det då?
2. Det handlar INTE om antalet spön. ta inte upp detta då det bara vrider in debatten på metare och andra med fler utr. Vill man så är det lätt att se grundläggande skillnad i hur de olika fiskemetoderna bedrivs, eller hur?
3. Ja tycker du det är konstigt ? Jag som både jagar och fiskar har inga problem i att vara en broder med kastspöt i handen och samtidigt en jägare som många fiskare tar avstånd ifrån. (just nu har jag sålt mina vapen å lagt ner jakten av skäl som kan liknas vid det som trollingen står för)
Ska man sedan ta med hur många motortimmar förbrända avgaser som varje fisk kostar naturen så blir det ju inte lättare att försvara trolling eller hur ? Vet du tex hur många dunkar trollarna placerar på Norrsten norr on Understen som tankdepå ? hur mycket slaskande med bensin tror du det blir när 40 båtar en skvalpig blåsig dag ska fylla tankarna i ett fågelskyddsområde med 5-10 jeepdunkar vardera ?
Visst kan man ifrågasätta ett å annat eller ?
Citat: "Jag är alltid villig att ändra min åsikt om någon kan bevisa för mig att jag har fel "
Lämna en kommentar:
-
Jag känner mig faktiskt mer missförstådd än något annat då jag jag faktiskt bara vill ha en debatt. Jag respekterar alla som fiskar med ett medvetet c&r tänk och någon form av "normal" kill limit. Normal är ett ord som jag i dagsläget sällan går hand i hand med då jag ofta ställer mig utanför normens portar för att skapa debatt eller frågestund. När det gäller lax är MIN ståndpunkt att det bör vara no kill men jag förstår att alla inte tänker som jag, och respekterar det.Ursprungligen postat av wolfman Visa inläggSE DÄR DET FINNS HOPP ÄVEN PÅ DETTA FORUM!!
ditt sista inlägg gör mej desto mer glad diedose då det förmedlar
dels en mer ödmjuk inställning till dina fiskebröder som bedriver trollingfiske, dels en önskan om att lära sej mer.
Med en sådan inställning hyser jag hopp om att du inte behöver identifiera dej med ett fiske du inte förstår men som du accepterar...det är mycket stor skillnad på ett sådan svar än ditt förra.
Vill också passa på att OM du skulle vilja bilda dej en uppfattning in real life
så är du välkommen ner till vår fiskecamp sandhamn marine så skall jag med glädje
ta med dej ut.......förutsatt att du tar med dej din nuvarande inställning.
har själv åkt ut med mentor fast med kungen av trolling (abel) och det kan jag varmt rekommendera.
Tänk efter att det denna diskussion började med var att någon som fiskat i stort sett i 30 år för första gången i sitt liv får på ett 10 hugg.
Det är inget man skall behöva vare sej skämmas för eller gömma, det lär ju förmodligen aldrig hända igen.
Återigen diedore...vill du följa med som fiskebroder och bilda dej en uppfattning själv är du välkommen och tack för att du återställde min tro på respekt för varandras fiske.
vänliga häslningar wolfman
Jag har faktiskt varit med och trollat vid understen för ett par år sedan då baronen, ogge från storsjön, mörtsnurb mfl var där. Även fast det inte fångades speciellt mycket fisk fördelat på alla vi som var där så stod ändå en marginell andel för fångsterna. 18 kg, 13 kg, 15, 20+ kg osv.... Fler klubbades från samma båt, där det endast var en som fiskade. Åter igen, det finns ju undantag. Vår båt bestående av tre personer fördelat på 4 fiskedagar fick en vild laxhona på 13 kg. Jag som gäst i båten frågade inget om att släppa tillbaka, dels för att jag var medryckt i situationen och dels för att jag inte var lika politiskt engagerad, men tanken på att släppa tillbaka laxen existerade ej. Något jag har funderat på mycket i efterhand.
Jag är alltid villig att ändra min åsikt om någon kan bevisa för mig att jag har fel
Wolfman: Jag följer gärna med någon gång och får djupare insikt i trollingfisket, på ett vilkor. Att jag får ha tvåhans flugspöt i aktern och i handen
Lämna en kommentar:
-
Känns som att hela grejen blir skev av att säga att majoriteten trollingfiskare bonkar allt dom får upp i sina båtar osv. Och att "dom" inte kan identifieras som "sportfiskare" eller "broder"
C&R blir allt vanligare i alla kategorier fiske som utövas då det börjar komma fram till fler och fler fiskare och att fiskare har fått ett annat tänk i stort mot det gamla "slakta allt vi ska äta allt eller slänga till räven" fisket då det börjar dö med en gammal generation.
att säga att trolling inte är "sportfiske" eller liknande är ju bara fel eller kanske är det att inte ha någon erfarenhet? Om jag fiskar med 1spö eller 10spön har ingen som helst betydelse!
Det handlar bara om fiskesättet om man nu trollar/metar/spinnar/flugar.
För att fånga en fisk ibland krävs det några spön för att ens ha en rimlig chans att fånga en fisk, ibland krävs det bara ett enda för olika arter och andra situationer.
Men visst kan man dra alla över en kam men då börjar man komma tillbaka till nått helt annat årtal.
det som skiljer dom åt är fiskesättet men med samma mål att fånga en fisk eller flera.
Eller det kanske är så att när jag spinnfiskar gädda då är jag en "broder" men när jag trollar är jag nått helt annat? Eller hur ställer man sig till det då?
Lämna en kommentar:
-
Som sagt Exxet. Börjar vi ifrågasätta en genre av fiske så är det väldigt lätt att ifrågasätta all form av sportfiske. Vi är redan hårt ansatta från övriga samhället!
Lämna en kommentar:
-
Är på samma sida som diedose i den här frågan, jag har ABSOLUT inget emot trollare, dom får ha 100 spön och ta tusen laxar med respekt och utan att behöva bli attackerade för det. Jag respekterar och accepterar både trollare som dess verksamhet.Ursprungligen postat av wolfman Visa inläggTänk efter att det denna diskussion började med var att någon som fiskat i stort sett i 30 år för första gången i sitt liv får på ett 10 hugg.
vänliga häslningar wolfman
MEN: Jag liksom diedose och många andra har svårt att känna broderskap med en verksamhet som går under samma namn "sportfiske" men som har så många detaljer i sin verksamhet som står långt ifrån det som vi andra spödängare anser är kärnan i sportfisket.
Ta tex: citat här över: Ingen spödängare skulle anse att upplevelsen av att ha en gädda (elller va det nu är) på kroken skulle bli så mycket större av att man har 10 spön till fastsatta på stranden med fisk på. Sporten är lyckan av att lura en fisk till hugg och upplevelsen av den fisk du har på kroken på DET spöt du har i handen.
Om man försöker sätta fingret på vad som skiljer i grundsyn kopplat till dessa citerade ord så framträder en mängdupplevelsejakt som är lite främmande för många av oss andra.
Det finns vissa grundläggande skillnader i grundsyn som är väldigt svårt att förneka vare sig man vill eller inte. I trollingens verksamhet så är C&R snarare undantag före regel, säger inte att det gäller alla, men stor del av den verksamhet jag ser.
Respekt för trolling som verksamhet ? Självklart
Accepterande av att fisk tas ? Självklart
Sportfiskebroder ? Nej tack ( för att kalla sig broder måste man ha något gemensamt)

Och jag har sett detta i många trådar att har någon synpunkter på trolling så blir man genast hårt ansatt med både lögner och personliga påhopp. Min och diedose verksamhet ska vara transparent, den är öppen för ALLA att ha synpunkter och åsikter om. Två viktiga frågor blir:
1. Varför ska trollingen stå fri från denna grundsyn om transparens om det nu är en sportfiskeform?
2. Eller är det så att det bara är trollare själva som har legitimitet att diskutera trollingen som verksamhet ? ? ?
Med Respekt och hopp om att allas åsikter och synpunkter är värda att höras, och som det sägs i gamla skrifter "även idioter och ignoranter har något att förtälja"
Mvh/Anders
PS: Släckte jag ditt hopp nu Wolfman ?Senast ändrad av Exxet; 2013-03-23, 13:08.
Lämna en kommentar:
-
Ur hälsoskäl oxfilén.Ursprungligen postat av Finnishstallion Visa inläggAtt vi som spöfiskare plockar en och annan matfisk måste vara ett av dom mer miljövänliga och hållbara alternativen för att äta kött. Om du (diedose) är vegan eller liknande kan du fortsätta med din stenhårda hållning om föredömen etc. Annars kan du bara lägga ner...
Sen håller jag med om att det ser illa ut när man bonkar tusentals laxar vid en tävling eller fyller frysen...
Men att äta en bit lax från simris på frdagen istället för oxfile från brasilien? Vilket är vettigast?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
606 visningar