10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cedde
    replied
    Sv: 10-hugg på lax !

Det här enligt uppgifter från fångstdatan på Sveaskogs hemsida

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied
    Sv: 10-hugg på lax !

Mörrum togs ju upp som ett dåligt exempel på hur spösvingare hanterar c&r i älvarna. Senaste siffrorna från första sex dagarna på säsongen med nya regler att fisket måste avbrytas när du bonkar en fisk har gett resultat. 86% c&r är det högsta procenttalet någonsin i mörrum. Hoppas vi kan få lika effektiva regler för allt laxfiske

Lämna en kommentar:

• joj
    replied
    Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
    Hej Tamtam, du är alltid konsekvent ohederlig och direkt otrevlig och aggressiv i din argumentation, det är på sätt och vis bra, för då vet man vad man kan förvänta sig. Du är med det en mycket dålig representant för trollingfisket och jag tror och hoppas verkligen att folk inte tar det du skriver på allvar.

Nu till vad tråden handlar om. All heder åt Abelson som gör ett mycket skickligt jobb när det gäller att verka för ett måttligt uttag av lax vid trollingfiske och annat fiske. Här finns upplysning och skicklighet. Inte ogrundade aggressioner och hån.

//FishEcodåren Jan O

The lunatic is on the grass
    TamTam kanske blir lite hetsig i diskussionerna men är en av dom trevligaste fiskeherrarna du kan träffa på en brygga, han är dessutom skicklig på C/R fast kör helt enkelt tricket att köra slalom mellan laxarna och dete måste ju vara det bästa för vildlaxen.

Nu ska jag sluta retas med den gode TamTam och fortsätta veva på lina på mina Daiwa rullar så jagar redo när laxen kommer till Blekinge, kanske är den redan här men det lär jag märka nästa helg. Hoppar nog över Skånefisket i år och kör bara Blekinge, svårare men roligare när det lyckas, ska göra mitt bästa för att släppa tillbax dom vilda laxarna i år.

Sen kan jag hålla med TamTam att fisheco har en ton där man drar alla trollare över en kam och har bestämt att vi klubbar allt vi ser men där kan ni säkert bättra er med lite ny kunskap!

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Ja du sa det själv Wolfman, det krävs en karl !

Du har fortfarande inte fattat ett jota. Erkänner en sak, jag är tydligen totalt värdelös på att få fram mitt budskap.

Sportfiskarna har i flera år bedrivit kampanj mot yrkesfisket, vi har gjort det i namn av att vara så mycket bättre på att värna om fisken.

Att myndigheter måste gå in och stifta lagar och reglera områden anser dom flesta svenskar som självklart. Detta sker där profithunger inte klara av att förhålla sig till naturens resurser som fallet med yrkesfisket.

Att det idag är sportfisket som är mest omskrivet när det gäller laxfisket tycks inte bekomma dig ett ögonblick. Det tycker jag är tragiskt. Att myndigheter tvingas gå in och reglera en hobbyverksamhet, som inte drivs av profit, men ändå inte klarar av att själva värna om beståndet, är ju långt mycket mera bedrövligt än yrkesfiske. För dom handlade det trotts allt om utkomst. Men vad kan sportfisket ha som ursäkt ?

Att du dessutom anser att jag är tragisk, ledsam figur, strykpojke och vad mer du kallat mig säger mer om dig själv. För när sportfisket får skit i massmedia och av myndigheter är inte bara du förloraren, det är vi alla som kallar oss sportfiskare. Och flera av oss har inte bidragit till att vi hamnat där. Men du lever fortfarande i förnekelsens värld, jag gav dig en hint om det, men det som mycket annat missade du tydligen.

Att sportfiskets finns att läsa om i negativa ord tycker jag är en skam för alla oss som kallar sig sportfiskare. Men du tycks inte tänka i dom banorna.

Till sist kan du ju läsa vad herr Abel själv tycker, Inte långt ifrån dom ord jag framfört här.

http://www.abelfishing.com/bra-fiske...ingen-pa-gang/
    Du är en lysande och trevlig debattör men vi kommer nog inte så mycket längre du och jag exxet.

Jag lovar att jag skall läsa dina inlägg en gång till och se om jag förstår dej bättre, om jag gör det lovar jag att berätta det för dej !!

mvh wolfie

Lämna en kommentar:

• Exxet
    replied
    Ja du sa det själv Wolfman, det krävs en karl !

Du har fortfarande inte fattat ett jota. Erkänner en sak, jag är tydligen totalt värdelös på att få fram mitt budskap.

Sportfiskarna har i flera år bedrivit kampanj mot yrkesfisket, vi har gjort det i namn av att vara så mycket bättre på att värna om fisken.

Att myndigheter måste gå in och stifta lagar och reglera områden anser dom flesta svenskar som självklart. Detta sker där profithunger inte klara av att förhålla sig till naturens resurser som fallet med yrkesfisket.

Att det idag är sportfisket som är mest omskrivet när det gäller laxfisket tycks inte bekomma dig ett ögonblick. Det tycker jag är tragiskt. Att myndigheter tvingas gå in och reglera en hobbyverksamhet, som inte drivs av profit, men ändå inte klarar av att själva värna om beståndet, är ju långt mycket mera bedrövligt än yrkesfiske. För dom handlade det trotts allt om utkomst. Men vad kan sportfisket ha som ursäkt ?

Att du dessutom anser att jag är tragisk, ledsam figur, strykpojke och vad mer du kallat mig säger mer om dig själv. För när sportfisket får skit i massmedia och av myndigheter är inte bara du förloraren, det är vi alla som kallar oss sportfiskare. Och flera av oss har inte bidragit till att vi hamnat där. Men du lever fortfarande i förnekelsens värld, jag gav dig en hint om det, men det som mycket annat missade du tydligen.

Att sportfiskets finns att läsa om i negativa ord tycker jag är en skam för alla oss som kallar sig sportfiskare. Men du tycks inte tänka i dom banorna.

Till sist kan du ju läsa vad herr Abel själv tycker, Inte långt ifrån dom ord jag framfört här.

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Hej, du har helt rätt, tyvärr låter jag det hela gå lite för långt, blir dessvärre medryckt när man ger sej på det käraste av mina fisken.
    Har pratat med din redaktionschef, han har upplyst mej om att ni INTE är för 100% C&R utan ett uttag nånstans i er smak, ber om ursäkt om jag förmedlat en osann bild av "Fisheco" hemskt ledsen för detta dementeras kraftigt.
    Tyvärr är jag inte så imponerad av Fishecos budskap, finns enligt min mening ett antal saker att diskutera men jag inser att mycket är tycke och egen smak/moral.
    Dock ska man förhålla sej saklig och lugn vid diskussionen, där har jag begått ett misstag erkänner och ber om ursäkt för detta.
    Kan ju vara bra för din sida att notera att inte alla står i hyllningskören, ger ofta på sikt en bättre bredd kanske i vad den innehåller, redaktionschefen förstod iaf.
    mvh som sagt direkta otrevligheter om du uppfattat det så ber jag om ursäkt för detta.
    Storstilat Tam Tam...Det kräv bara en gosse för att göra fel men det krävs en karl för att erkänna det.

mvh wolfie

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
    Hej Tamtam, du är alltid konsekvent ohederlig och direkt otrevlig och aggressiv i din argumentation, det är på sätt och vis bra, för då vet man vad man kan förvänta sig. Du är med det en mycket dålig representant för trollingfisket och jag tror och hoppas verkligen att folk inte tar det du skriver på allvar.

Nu till vad tråden handlar om. All heder åt Abelson som gör ett mycket skickligt jobb när det gäller att verka för ett måttligt uttag av lax vid trollingfiske och annat fiske. Här finns upplysning och skicklighet. Inte ogrundade aggressioner och hån.

//FishEcodåren Jan O

Hej, du har helt rätt, tyvärr låter jag det hela gå lite för långt, blir dessvärre medryckt när man ger sej på det käraste av mina fisken.
    Har pratat med din redaktionschef, han har upplyst mej om att ni INTE är för 100% C&R utan ett uttag nånstans i er smak, ber om ursäkt om jag förmedlat en osann bild av "Fisheco" hemskt ledsen för detta dementeras kraftigt.
    Tyvärr är jag inte så imponerad av Fishecos budskap, finns enligt min mening ett antal saker att diskutera men jag inser att mycket är tycke och egen smak/moral.
    Dock ska man förhålla sej saklig och lugn vid diskussionen, där har jag begått ett misstag erkänner och ber om ursäkt för detta.
    Kan ju vara bra för din sida att notera att inte alla står i hyllningskören, ger ofta på sikt en bättre bredd kanske i vad den innehåller, redaktionschefen förstod iaf.
    mvh som sagt direkta otrevligheter om du uppfattat det så ber jag om ursäkt för detta.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-03-30, 21:31.

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Låter som en dag att minnas Jag har redan premiärfiskat men det var så kallt att det bara kändes besvärligt att svinga med spöt. Jag gör ett nytt försök imorgon istället efter silver på djurgår´n.

Glad påsk alla sportfiskare!

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    Det vore synd att låta denna tråden självdö i denna sista anda så därför skall jag skriva samma sak här som jag skrev i scand.

Speciellt med hänvisning till diedoses utspel till tam tam att vi kanske inte är så olika vi fiskare som vi ibland kanske tror.

Till er flugtokar säjer jag.....tänk lite gott om oss trollingtöntar så gör vi detsamma om er.

Till mina trollingbröder säjer jag samma sak fast tvärt om dvs tänk lite gott om flugviftarna och tala på samma vis som ni vill bli tilltalade så kanske...jag säjer kanske vi kan lära oss något av varandra.
    (detta gäller såklart flugtokarna i samma grad)

Detta trodde du förmodligen inte diedose men här är beviset:

första påskfisket!!!!

Fick två direkt........................(kalla öl)

Gick med hundarna i morse och se på faan !!!
    Tror ni inte det blivit en liten vak stor nog för att vifta lite flugspö med efterföljande spinnpåk!!!!
    Häääärliigt!!!

Frågade frugan om hon ville följa med och fick en blick fylld av medlidande
    varpå hon säjer.....gå ner du och gör vad du måste så väntar jag här hemma och tvättar badtunnan så vi kan bada...............

Inte utan att man ibland är tacksam för den kvinnans sätt att låta saker ha sin gång när man inte kan hjälpa fiskesugets demon härja fritt..

Tog den nya haspeln och lämnade min trogna ambassadeur hemma
    och fyllde på med flugspöt från sameograbbarna i Lyckeby som till sin egen förskräckelse försökt att lära mej flugfiskets ädla konst.

Får väl erkänna att jag tycker det där jädrans viftandet är riktigt kul och när man får till ett riktigt långt kast och linan lägger sej som en järnvägsräls rakt och sträckt blir man riktigt till sej...he he

Har denna pöl ett par hundra meter från mitt hus där jag bor och den har glatt mej fler gånger än jag kan räkna.

Gick den lilla stigen ner till viken och satte mej i solen och bara njöt.

Kastade med frenesi så långt jag kunde med flugspöt men insåg snart att här krävs det don man kan hantera lite mer vant så man når över till iskanten varpå jag bytte till spinnspöt och vårt eget favoritjerk sandhamn marine special som görs åt oss i kroatien av monarch dok och började beta av iskanten utanför mej.

Se där...en vplog som kommer från vänster mot draget....neeej den stannar.
    Detta upprepas några gånger och jag inser strax att denna jättegädda förmodligen inte ens väger 500 gram.....gapskratt.

Jag sätter mej på en sten och öppnar den sista av de två öl jag tagit med mej som påskmat och bara njuter...
    Önskar att jag kunde tagit med er alla på den första fisketur så vi alla kunde suttit på en sten nere vid viken men ni får följa med på detta viset istället.

Vill bara på detta vis berätta för de som sitter kanske vid en insjö med 40 cm kärnis eller ännu värre....våren e på väg grabbar oavsett om det kom tre tum snö igår, den ÄR på väg.

Är hemma nu och har suttit på altanen med frugan och druckit en egenvispad äggtoddy på en riktigt god XO konjak av bästa sort
    och kan inte annat än att tycka livet e förbannat bra ändå!

Skål på er och glad påsk
    Bifogade filer
    Senast ändrad av wolfman; 2013-03-30, 20:10.

Lämna en kommentar:

• Jan O
    replied

//FishEcodåren Jan O

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
603 visningar
0 gillar