10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SteveSl
    replied
    Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Det känns fortfarande att en del här inne inte förstår att yrkesfisket inte är problemet....
    De är en del av problemet, liksom sportfisket i älv o hav, liksom utsläpp, vattenkraft, husbehovsfiske mm. Att låta staten, vi själva, subventionera en branch som inte är hållbar, vare sig ekonomiskt, etiskt, hälsomässigt eller miljömässigt känns ålderdomligt. Varför fiska kommersiellt om man ändå inte kan äta fisken. Lägg pengarna på att hjälpa dem till andra jobb. Ex vis inom sportfiske som iaf i östersjön på överskådlig sikt har bra mycket bättre framtidsutsikter. Det i hop med hårdare regler för sport- och husbehovsfiskarna samt tvingande regler för vattenkraften. Då har vi kommit en bra bit på vägen.

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Det känns fortfarande att en del här inne inte förstår att yrkesfisket inte är problemet....

Lämna en kommentar:

• Finnishstallion
    replied
    Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
    Att c&r är vanligare bland gäddfightare än hos dem som fiskar lax är inte konstigt. Lax är ju gott
    Skämt o sido, jag tror alla oavsett sportfiskemetod skulle tjäna på att fokusera på det som spelar lika stor om inte större roll än uttaget. Dvs återväxten, kraftbolagen och politikerna gör allt för a normalisera dagens situation. Med EUs nya hållning om 0 kompensationsutsättningar kommer det krävas stark opinion mot kraftbolagen för att säkerställa vandringsvägar, tillräckliga släpp, iordningställda lekplatser mm Då kommer vi alla kunna ta upp en fisk med gott samvete.
    Personligen ser jag ingen skillnad mellan fiskesätten, de kräver alla skicklighet o kunnande för att fånga fisk. Olika fiskar och olika förutsättningar. Däremot måste jag säga att jag tycker att de som har trolling som främsta fiske håller en trevligare ton gentemot sina fiskebröder. Öppenhet o hjälpsamhet är det jag möts av. Ingen elitism eller snobbism som jag stött på bland inom flugfiskare och jerkare. Kanske bara jag om haft otur?
    Det är här vi har ett stort problem. Den som inte har ett fiskeintresse har i stort sett ingen nytta av laxen. Skiter i stort sett hur det med fisken så länge som det är billigt att värma upp huset...
    Man såg ju det när Vattenfall gick ut i DI med att elen skulle bli minst 10% dyrare om dom var tvungna att ha fisketrappor. Hur många svenssons brydde sig då om den vilda laxen?

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Håller med joj. Köper aldrig fisk...faktiskt aldrig kött heller. Äter självfångad fisk kanske 1-2ggr i månaden. Oftast lvänerlax på vinterhalvåret, gös på sommaren. En o annan p&t båge. Folk i almänhet tycker jag är en kuf. Gör mig inget. Tycker var o en får värdera vad man tycker vattnet klara i uttag, så länge man håller sig inom reglerna. Vad beträffar östersjön o älvarna behövs krafttag tills beståndet är stabilt utan kompensation. en bra början vore att förbjuda yrkesfisket, sportfisket bidrar med med så mycket mer värde per fångad fisk att statens stöd till yrkesfisket ter sig ganska konstigt. Att man dessutom inte borde sälja fisken som livsmedel säger väl allt? Att sen införa hårdare begränsning, ex 1 fisk/per/dag borde inte va så konstigt. De flesta jag känner fiskar för att få stora fiskar, att man dessutom kan äta en lagom stor fisk ibland är en bonus. Personligen gillar jag att tävla, även inom fiske, men att bonka fisk är ingen självklarhet.

Lämna en kommentar:

• joj
    replied
    En liten kommentar om vad Svenssons jag pratar med tycker om oss Sportfiskare eller vad vi nu är och får vara. Nämner man på bryggan att "nä, inga med hem idag, vi släppte tillbaka allt" DÅ får man en jävligt elak konstig min från familjen med 2 barn villa vovve Volvo som helt enkelt alltid varit vana vid att bonka allt med fenor, detta gäller då Blekinge och den största traditionen som finns här är ju att folk alltid fyllt frysarna med nätfångad fisk...

Jag själv äter väldigt gärna färsk lax och att springa till fiskbilen efter en fisketur känns lite bakvänt. Jag har heller inga behov av att fylla frysen till max så jag försöker släppa i mycket fisk, alla går inte släppa men dom flesta går.

Angående tävlingar håller jag nog med om en del kritik men här har Muskytracker redan varit igång och ordnat KST med mycket bra C/R regler

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Att fisken i östersjön sen är undermålig som mat är ett annat problem...

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Att c&r är vanligare bland gäddfightare än hos dem som fiskar lax är inte konstigt. Lax är ju gott
    Skämt o sido, jag tror alla oavsett sportfiskemetod skulle tjäna på att fokusera på det som spelar lika stor om inte större roll än uttaget. Dvs återväxten, kraftbolagen och politikerna gör allt för a normalisera dagens situation. Med EUs nya hållning om 0 kompensationsutsättningar kommer det krävas stark opinion mot kraftbolagen för att säkerställa vandringsvägar, tillräckliga släpp, iordningställda lekplatser mm Då kommer vi alla kunna ta upp en fisk med gott samvete.
    Personligen ser jag ingen skillnad mellan fiskesätten, de kräver alla skicklighet o kunnande för att fånga fisk. Olika fiskar och olika förutsättningar. Däremot måste jag säga att jag tycker att de som har trolling som främsta fiske håller en trevligare ton gentemot sina fiskebröder. Öppenhet o hjälpsamhet är det jag möts av. Ingen elitism eller snobbism som jag stött på bland inom flugfiskare och jerkare. Kanske bara jag om haft otur?
    Senast ändrad av SteveSl; 2013-03-25, 10:33.

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Och en sak till, jag är givetvis villig att arbeta hårdare för att älvfiskare ska använda c&r som regel istället för undantag när det gäller vild fisk. Samtidigt hade jag önskat att c&r vore bra på all lax och öring ur ett hälsoperspektiv. Men jag som privatperson och medlem på detta forum har lite svårt att driva en sådan fråga mot svenska staten som menar att det "nästan" inte är farligt. Då ställer jag mig direkt frågorna: vad har dom för långtidsforskning på det? Är det värt att chansa? Kommer dom trösta mammorna i framtiden som föder ut döda foster? Förstår du vad jag menar?

Absolut! Hur ska vi gå vidare med alla dessa bra frågor?

Jag är lite intresserad av att veta vilken fråga som du tycker är viktigast gällande laxen.

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    Tror faktiskt jag skall ta det under övervägande för även jag har en förhoppningsvis ändrad attityd och även jag tycker
    att vi börjar komma någonstans !!
    Din sätt att diskutera är i mina ögon helt förändrade och jag tar tillbaka mina elaka kommentarer om snobbism och självupphöjdhet tills vidare...(he he ursäkta en gammal krigare)
    Tycker till och med det börjar bli trevligt och konstruktivt (exxet borttagen)

mvh wolfie

Lämna en kommentar:

• Exxet
    replied
    förstår nu att du är ute för att provocera.

Kanske du tror att det är ett bra sätt att skapa debatt eller kanske du är en sån som alltid fick stryk på festen??? :-) (fast jag hoppas att du bara har ett konstigt sätt att diskutera)
    Nej är verkligen inte ute efter att provocera. Däremot vet jag att känsliga frågor upplevs provocerande av de som inte vill lyfta fram frågan i ljuset, men är det skäl till att inte ta upp dom. Livet är fullt av harkrankar som aldrig VÅGAR yppa ett ord.

Stryk på festen ? Tror du det ?

Angående konstigt sätt att diskutera ? Det kan vara sant. Pratar gärna runt sakfrågan för att få respons på principiella detaljer snarare än själva sakfrågan. Som du kanske ser så lägger jag fram sådant jag läser och finner, saker andra har skrivit och sagt, för att visa vad jag baserar mina synpunkter på. Är dessa underlag fel så är jag den första att säga att då är även mina ord fel. Men du vill inte bemöta mina underlag, var det orden från er eget forum som va provocerande? ? Jag säger INTE speciellt mycket om vad jag själv tycker. Jo att jag inte har några synpunkter på hur ni bedriver ert fiske, så vad är provocerande? Att jag tycker det borde finnas hårdare krav för att kalla sig sportfiskare ? ?

ÄRLIGT, jag försår INTE vad i mina ord som är provocerande. Är det att jag sätter = mellan sportfiske och noll köttuttag som grundläggande och viktig?

Mina ord och synpunkter vet jag finns även inom era egna led. Bara att läsa på Scandinavian trolling. Det finns ju åsikter inom trollingkretsar om att gå ur sportfiskesamfundet.

Men låt mig fråga: är det viktigt för er att vara sportfiskare, som yrkesfiskare kan ni ju få tillgång till hela kvoten.
    Tycker du själv att det bör finnas synsätt ang uttag som är gällande rakt över allt sportfiske oavsett verksamhet ?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
606 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman