Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
10-hugg på lax !
Collapse
X
-
Wolfman: En annan sak, jag tror vi skulle ha en rolig och givande dag ute på sjön i din trollingskuta. I värsta fall får du väl skicka mig över bord
-
Ojjj!
Skall erkänna att det tog mej flera sekunder innan jag började skratta exxet!!
inget elakt skratt men glatt, förstår nu att du är ute för att provocera.
Kanske du tror att det är ett bra sätt att skapa debatt eller kanske du är en sån som alltid fick stryk på festen??? :-) (fast jag hoppas att du bara har ett konstigt sätt att diskutera)
Hur eller hur............. This fish dont bite!!!!!!
wolfman
Lämna en kommentar:
-
Jämförelsen må vara orättvis på så sätt att jag bara har tagit upp er, men också bara vid ett tillfälle. Jag har forskat mycket i c&r i mina egna led under väldigt lång tid. Som jag sa tidigare är dokumentationen av fångad fisk i älvar under all kritik, här har vi mycket att lära av tex Finland och Norge som har väldigt bra rapportering. Samtidigt är det också vissa älvar som sticker ut av de som har rapportering, tex älvkarleby, stockholms ström, forshaga. Där stödutsättning har varit ett måste fram till förra året. Nu där emot, har EU klubbat igenom ett stopp av stödutsättning i hela östersjön, något som går att se på två sätt ur mitt perspektiv. Antingen så är det riktigt bra för att alla väldigt snart kommer få svart på vitt om vart vi har den vilda stammen. Eller så är det dåligt eftersom risken finns att de få laxar som är kvar kanske fiskas upp. Sen kan nog både du och jag vittna om att trollingtävlingar kontra spinn och flugfisketävlingar är mångdubbelt fler efter lax.Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägghttps://www.havochvatten.se/tillstan...ostersjon.html. Jag tycker inte att 1000 fisk vid en tävling är lite i det sammanhanget. Närmare bestämt 34 % av yrkesfiskets totala kvot i Sverige. Men det var ju inte bara sverige som deltog. Danmark, Tyskland, Schweiz och Polen också. Detta är bara en fingervisning ändå att trollingfisket inte gör så lite som många tror - i förhållande till yrkesfisket, som många gånger verkar vara ursäkten.
Till sist Wolfman. Jag tror vi kan lära oss av varandra och du är verkligen inte helt ute och cyklar.
Hmmm tror vi tänker mer lika nu än förut trots att jag inte tror att vi någonsin
kommer att helt förstå varandra...och det är helt ok så länge viljan att förstå eller övertyga är det drivande....
Din flugfiskarmentalitet kanske har rätt i att ni är mer C/R än vi trollingfiskare.
Vad vet jag mitt arma luder som prostinnan sa :-)
Dock skall sägas att jag personligen känner flugfiskare som längs sträckan kristianopel torhamns udde aldrig släppt en laglig öring lös på annat vis än en med en priest i nacken. (deras val och rätt )
Men är det inte Dansk kvot du skall jämföra med och till största delen danska fiskare??????
Du har dessutom endast tagit denna danska tävling med till största delen danska fiskare och jämfört dom med svensk kvot av lax UTAN att tillstymmelsevis sammanställa varenda lax tagen av spinn eller flugfiskande sportfiskare ????för att i jämförelse (vilket jag antar är ditt mål) kunna se vem som tar laxen och hur.
Det gör att det hela blir vinklat till att skärskåda vårt fiske men inte ert
och det är långt ifrån rättvist tycker jag men kanske du kan ta fram dessa siffror också??
Eller är det så att transparansen endast gäller oss eller är det så att det inte är genomförbart med en jämförelse och därmed ALLT vi funderar på helt godtyckligt
och endast den som uttrycker sej bäst just för stunden verkar ha rätt???
Vad gäller dina funderingar om yrkesfisket på lax kan jag berätta att jag kommer från en yrkesfiskarfamilj och när drivgarnen fortfarande fanns fick varje båt
ungefär 300 laxar per båt och natt . Nu har ju dessa garn varit förbjudna i 4 år är det väl nu och det är ju en effekt av detta vi ser nu.
Vill bara sätta samman en mer komplett bild än den du gav av yrkesfisket.
Är det rätt att jämföra dessa 300 laxar/båt /natt med 250 båtar sportfiskare
och tusen laxar??????
och vem vinner den jämförelsen??? you tell me whats right!!!
Är det fiskare som fiskar för sin överlevnad eller är det den ofantliga summan sportfisket genererar för i en ekonomisk jämförelse förlorar yrkesfisket stort??Eller borde alla lägga ner sitt fiske och endast kriga mot regleringen av våra vatten??
Alla svar leder till frågor tror jag.
Men det betyder inte att vi inte skall diskutera dem.Däremot kan vi välja att diskutera dem som hyggliga grabbar.
gärna med lite humor för att ta udden av meningskiljaktigheter men alltid med allvar i bakhuvudet.
Vad gäller C/R for oss trollingfiskare kan jag i alla fall nämna att det är endast
några veckor sedan vi hade förläsning på Sandhamn Marine av Johan Abelsson
om bla just det ämnet....och HUR man bäst sätter tillbaka fisk oskadat.
Det finns även trådar på Scand om just detta ämne som just nu figurerar
så ÄR det så att vi varit sämre än er på C/R kanske vi just nu håller på att bli bättre?
Att den vilda laxen (om det nu finns någon kvar) gärna kan sättas tillbaka skriver jag gärna under på och skall göra mitt bästa för att göra min del i frågan.
vänliga hälsningar och godnatt från wolfman
Jag tycker det är helt befogat att göra jämförelsen på Svenskt vatten eftersom laxen ni alla fiskar på i Östersjön endast är av Svensk härkomst. Nu pratar jag om den vilda stammen förståss. Igen, rätta mig om jag har fel, en vild trofefisk på en trollingtävling bonkas med största sannolikhet medans den av en flugfiskare får livet åter. Jag vill bara belysa små men viktiga saker.
- Absolut inte! Om jag har fel vet jag att någon kommer säga till, då är det upp till mig att ta in informationen eller avfärda den. Min ton har förändrats till det bättre hoppas jag då vi faktiskt diskuterar saker nu. Jag känner mig inte påhoppad vilket också är ett kvitto på att jag sköter mina kort rätt. Och som jag tidigare sagt tycker jag att du gör ett bra jobb också."Eller är det så att transparansen endast gäller oss eller är det så att det inte är genomförbart med en jämförelse och därmed ALLT vi funderar på helt godtyckligt och endast den som uttrycker sej bäst just för stunden verkar ha rätt???"
- Även här har du rätt, nej det är inte rätt. Jag tror du vet bättre men andra som har skrivit tidigare i tråden verkar tro att yrkesfisket fiskar på en stam som är oändlig. Det är därför jag envisas med att prata om den där tävlingen. Dom har regler att förhålla sig till och faktiskt vi älvfiskare också, men inte trollingfiskare (igen, rätta mig om jag har fel)."Är det rätt att jämföra dessa 300 laxar/båt /natt med 250 båtar sportfiskare
och tusen laxar??????"
Med ödmjukhet i mina ord skulle jag säga att det bästa vore om politikerna förstod vilket värde sportfisketurism har. Nu är inte jag politiker men ett alternativ vore att ge de yrkesfiskare som är kvar hyggliga fallskärmar i utbyte mot avslutat fiske. Både du och jag vet att pengarna som tas in i form av sportfisketurism skulle täcka de utgifterna ändå. Som jag tidigare sagt, yrkesfisket är inte problemet. Den delen är kontrollerad. Fritidsfisket är det som är faran i Östersjön när vi pratar om lax. "Fritidsfisket" låter som att jag riktar mina ord mot trollingfiskare och kustfiskare som står med fiskespön och nöter men så är det inte. Jag kan med lätthet räkna med älvfiskare här också. Det stora problemet är de fritidsfiskare som använder sig av yrkesfiskets redskap. Här pratar vi om att lagar måste ändras gällande fritidsfisket.
- Fantastiskt! Jag vet sedan tidigare att en del släpper tillbaka fisk men inte att ni aktivt jobbar för att sprida budskapet. Med dina och exxets tidigare meddelanden som grund antar jag att ni är under en stor förändring men knappast ligger ni jämte älvfiskare. Den äldre generationen är på vibben att dö ut och nytt färskt blod med viljan att ha fisk i systemen till sina barnbarn när dom är äldre pratar vi om. Igen, så klart att det finns undantag, som dina öringsdräpare. Visst, det är deras rättighet. Men det kanske innefattar en hel del okunskap också?Vad gäller C/R for oss trollingfiskare kan jag i alla fall nämna att det är endast
Sanningen i Sverige är att lax fiskad från östersjön är bland den nyttigaste maten du kan stoppa i dig, när verkligheten egentligen är motsatsen. Som exxet har tagit upp, kolla på de andra EU länderna som enbart fiskar för att exportera fisken vidare. Vår lax, och den är fan vår eftersom den kommer från våra älvar, är viktigare än att den ska hamna som en billig fisk på matbordet i södra tyskland.
Jag tror absolut att vi börjar komma någon stans. Jag må vara lite klumpig när jag skriver, kanske här också. Märk dessa ord dock, jag vill bara väl.
Jag hoppas att alla som läser detta får sig en tankeställare om att laxens framtid ligger i våra händer, och att alla kan vara med och påverka.
Lämna en kommentar:
-
Jadu Muskytracker vad håller vi på med.
Naturligtvis kan jag hålla med dig till viss del. Jag önskar er liksom mig själv mycket och givande fiske. En liten punkt där jag inte riktigt är med är den om "att nu finns det mycket lax i havet". Vad jag får ut av alla forskning och rapporter så är den vilda stammen lax i östersjön hotad. Men jag kan hålla med om att ni får lida, vissa av er oförtjänt. Men samtidigt kan man inte bara slå ifrån sig. Det är inga andra än ni själva som har förmedlat bilden av enorma fångster. Detta är hur andra ser på er verksamhet och vad göra annat än att gilla läget och göra något åt det.
Denna typ av frågor är helt legitim att bedriva när det gäller Gäddfisket och annan fiske, men så snart det blir lax och trolling som är på tal så blir den av någon (för mig) outgrundlig anledning känslig.
Eftersom yrkesfisket, myndigheter, forskare och även vissa politiker börjar se trollingens fångster som betydande och om det når ut till allmänheten med negativ syn på "sportfisket" så vill i alla fall jag att Svensson ska veta skillnaden mellan mitt sportfiske och trolling(sport)fiske.
För är fisket helt transparent och mängden trollinglax så marginell så skulle inte debatten och lagförslaget om begränsningar finnas, men någon kan ha fått allt om bakfoten.
Men nu har jag kacklat för mycket.
Lämna en kommentar:
-
Ja, du har helt rätt Exxet. Vi laxtrollare kunde gjort saker så mycket bättre...! Vi skulle istället "verkat" för att ha kvar ett omfattande yrkesfiske. Vi borde slagits med näbbar och klor för att drivgarnsförbudet inte borde gått igenom! Och nu slutligen stoppet av linfisket.
Vi misslyckades! Vi får nu ta skiten genom att jag, som exempel, får hålla på och tjafsa med massa nybörjare hur mycket fisk dom fångar på sina premiärturer vid laxtrolling och/eller hur "duktiga" dem tros vara efter bara några pass på havet... Helt utan någon "egentlig" erfarenhet av laxtrollingfiske!
Ovan var ett skämt, men några "vänner" ler nog lite av skrivelsen ovan, om de nu överhuvudtaget befattar sig med att läsa här.
Till den verkliga poängen! Nu får vi laxtrollare "lida" för att det finns mycket lax i havet och att leklaxarna står uppe på varandra i älvarna. Exxet, har du räknat ut vad det "slutligen" kan innebära...? Du behöver inte gå längre tillbaka än till 90-talet i historieböckerna.
Jag vill - i havet - "ha" ett väl kontrollerat yrkesfiske efter lax även från svensk sida (förbud nu), vettig stödisättning av lax samt NU GILLAR DU ´Exxet´ "ett kontrollerat laxtrollingfiske".
Fan, nu är man här på FS och tjafsar igen... Korkat nog!
Lämna en kommentar:
-
Hej Wolfman! efter dina senaste ord (jag är ingen flugfiskare) så vill jag meddela: I'm back
Detta kanske kan vara en hint ! I all välmening.Har funderat på vad diskussionen igentligen handlar om :
Lånade ord som handlar om havererade fiskebestånd:
"Haveriets psykologi handlar om vad det är som gör att haveriet inte undviks, att motåtgärder inte vidtas, trots att varningssignalerna finns där. Några av de allmängiltiga principerna för haveriets psykologi innefattar förnekelse, rädsla att utmana starka sociala krafter och politisk prestige. Gruppdynamiska processer kan även vara en viktig orsak, där oförmåga att ifrågasätta vedertagna sanningar hämmar möjligheten att tänka kritiskt"
Andra lånade ord:
"Fritidsfisket har blivit en allt viktigare källa till rekreation och den mängd fisk som fångas årligen i fritidsfisket är uppskattningsvis motsvarande ca 50 % av det totala yrkesmässiga konsumtionsfisket. Dessa uppgifter bedöms som osäkra, men liknande skattningar har gjorts i ett flertal undersökningar, vilket antyder att skattningen ger en relativt god bild av fritidsfiskets fångster. Undersökningarna antyder att fritidsfisket lokalt kan kraftigt överskrida yrkesfisket"
Hur ska vi sportfiskare kunna föra en förtroendeingivande debatt i samhället om det är dessa uppgifter svensson ser? Vi framstår bara som giriga och självbelåtna där vi anser oss ha rätten till fisken före alla andra. Jag tror inte vi går iland med det resonemanget riktigt.
Annat att fundera lite över:
*** Detta är vad jag menar med icke transparent verksamhet ? ? ? Man talar ganska tyst om omfattningen. Det finns rapporter som pekar på att trollingen står för nästan 50% av totala yrkesfiskets uttag av lax. Även om Havs och vattenmyndigheten nyttjar en betydligt lägre siffra 7500 laxar tror jag de av.Nu förstår jag inte resonemanget riktigt. Trumpetar ut fångster görs väl titt som tätt hela tiden på detta forum så då får vi väl diskutera sakfrågor på forumet och absolut aldrig lämna några rapporter om vilket fiske vi haft. Tycker tvärt om att denna tråden kan ge oss trollare ett något bättre rykte genom att visa att vi är medvetna om problematiken och är sportfiskare som mer än gärna släpper tillbaka fisk. Vilket jag hoppas och tror dom flesta trollare gör. Svenska jantelagen i ett nötskal!Citat:
Ursprungligen postat av Tamtam
Herregud.....
Ta bort tråden direkt, diskuterar vi sådant öppet med bla "klimatkompensation" och annat skit inbjuder vi till tråkigheter, tycker det är självklart, ju mer vi trumpetar ut om fantastiska fångster och bränsle förbrukat desto fler kommer ge sej på oss med olika "regleringar" och förbud tro inget annat.
Allt sådant diskuteras internt möjligen ***men INTE officiellt,*** förstå fiender till detta de finns överallt och ju bättre det går desto fler blir de...... Moderator, ta bort tråd och ge trådstartare reprimand, detta diskuteras inte offentligt längre tro mej mvh
"Havs- och vattenmyndigheten föreslår förbud mot fiske av lax utan bortklippt fettfena, för dörj-, trolling- och utterfisket i Östersjön. Synpunkter ska vara inkomna till Havs- och vattenmyndigheten senast den 15 juni 2012. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2012.
Havs- och vattenmyndigheten överlämnar ett förslag till ändrade föreskrifter för handredskapsfisket efter lax i Östersjön.
Förslag
Vid dörj-, trolling- och utterfiske i Östersjön är fångst av lax som inte är märkt genom att fettfenan är bortklippt förbjudet under hela året. Den som fångar sådan, icke fenklippt fisk, ska genast släppa ut den i vattnet."
Kan vara riktigt givande att surfa runt på Scandinavian trolling:
Här är en av mängder liknande uttalanden som vittnar om vad det primära inom trolling är:Förslaget innebär väl ändå om det är som du säger att det blir slut på att fylla frysen. Fiska kommer vi få fortsätta med vad jag kan förstå och det är väl det viktiga tycker jag.
Kan själv faktiskt erkänna att jag inte är konsekvent i mitt uppträdande Har inte bonkat ihjäl en gädda på väldigt många år utan har istället på senare år satt som en heder att på så skonsamt sätt som möjligt återutsatt dessa slempellar genom användande av avkrokningsmattor, gälgrepp och bukstöd, kort tid ovan vatten och mycket noggrann syresättning av fisken innan den släpps.
Men nu när vi besökte Simris för första gången så bonkade vi alla laxar utan att ha en tanke på att återutsätta mer av de större fiskarna vi fick dag 2 då det gott o väl räckt med de vi tog dag 1.
Man smittas väl av hängatavlanfullfeber och jagvillvisaföromvärldensjukan när det vankas Östersjöfiske.
Men till slut Wolfman så har du missat mina ord så jag säger det igen. jag respekterar ert fiske. Ni får ta så mycket lax ni vill för min del. Ni får ha hur många spön ni vill. Men ni får inte kalla er och göra vad ni vill Men er verksamhet är ju under lupp nu, och det är inte jag som fått den dit. skyll inte på mig för att jag har synpunkter och lyfter fram känsliga frågeställningar. OBS! jag har inga svar jag ställer frågor och grundar dom på vad jag läser och hör. Ska se förbi dina ord som självuppfylldhet av värsta sort och otäck snobbism mm. Jag vet att frågan är igång inom era egna led och jag tror det är viktigt att ni hanterar dessa frågor: hur kunde vi hamna här ? Vad gjorde vi fel, kunde vi gjort något bättre ? Som sagt om du känner dig hotat i din verksamhet så lider jag med dig. Det är INTE jag som är din fiende.
Min åsikt i klartext: Är att ni kallar er sportfiskare och samtidigt med viss tydlighet sätter köttkvoten som primär fråga i er verksamhet. (Tolkning) Min tro stärks av att dom flesta trollare jag pratar med och läser på ert forum om förbannar det nya lagförslaget, men ytterst få nämner i positiva ordalag att man fortfarande får bedriva sin hobby. Så hur ska vi utomstående tolka detta ? Är det fisket eller köttet som är det primära ? Om ni i stället kallar er tex, trollingfiskare så skulle jag ha noll synpunkter på att köttfisket är en del av detta. Sportfiske för mig = noll fokus på mängden kött, även om en matfisk tas då och då. För att göra mina ord ännu tydligare . . . Så snart man har tanke på vinning i någon form som tex: mat, fiskkött mm så har man tagit steget bort från sportfiske. Jag tycker detta är en viktig grundpelare i att kalla sig sportfiskare.
Ni säger er vara våra sportfiskebröder ! Alla sportfiskare jag känner och läser om, nyttjar C&R och tar endast någon enstaka fisk till matfisk. Det finns en verksamhet inom nuvarande sportfiskesamfundet som inte riktigt (fullt ut) följer denna tillämpning . . . ......
Jag ska inte dra alla över en kam. du är medveten det ser jag i dina ord, liksom många på ert forum. Men jag tror det finns en hel del rötägg i er verksamhet och dom kan ni bara hantera internt. Jag tror också att du håller med om att det ser inte sportfiskemässigt ut när en trollingbåt landar i grisslehamn 3 pers och 24 laxar slaktade på däck. Även om det inte händer var dag, så är det vad vi utomstående ser där just då.
OBS! Wofman, du fick en gilla av mig för senaste inlägget även om det före inte va så snälla
För att kalla oss sportfiskebröder måste vi ha en gemensam syn på vad sportfiske är. Jag har inte svaret men jag har min syn på det som jag försökt förmedla.
Fredspipan är tänd Wolfman
Senast ändrad av Exxet; 2013-03-24, 22:56.
Lämna en kommentar:
-
https://www.havochvatten.se/tillstan...ostersjon.html. Jag tycker inte att 1000 fisk vid en tävling är lite i det sammanhanget. Närmare bestämt 34 % av yrkesfiskets totala kvot i Sverige. Men det var ju inte bara sverige som deltog. Danmark, Tyskland, Schweiz och Polen också. Detta är bara en fingervisning ändå att trollingfisket inte gör så lite som många tror - i förhållande till yrkesfisket, som många gånger verkar vara ursäkten.
Till sist Wolfman. Jag tror vi kan lära oss av varandra och du är verkligen inte helt ute och cyklar.
Hmmm tror vi tänker mer lika nu än förut trots att jag inte tror att vi någonsin
kommer att helt förstå varandra...och det är helt ok så länge viljan att förstå eller övertyga är det drivande....
Din flugfiskarmentalitet kanske har rätt i att ni är mer C/R än vi trollingfiskare.
Vad vet jag mitt arma luder som prostinnan sa :-)
Dock skall sägas att jag personligen känner flugfiskare som längs sträckan kristianopel torhamns udde aldrig släppt en laglig öring lös på annat vis än en med en priest i nacken. (deras val och rätt )
Men är det inte Dansk kvot du skall jämföra med och till största delen danska fiskare??????
Du har dessutom endast tagit denna danska tävling med till största delen danska fiskare och jämfört dom med svensk kvot av lax UTAN att tillstymmelsevis sammanställa varenda lax tagen av spinn eller flugfiskande sportfiskare ????för att i jämförelse (vilket jag antar är ditt mål) kunna se vem som tar laxen och hur.
Det gör att det hela blir vinklat till att skärskåda vårt fiske men inte ert
och det är långt ifrån rättvist tycker jag men kanske du kan ta fram dessa siffror också??
Eller är det så att transparansen endast gäller oss eller är det så att det inte är genomförbart med en jämförelse och därmed ALLT vi funderar på helt godtyckligt
och endast den som uttrycker sej bäst just för stunden verkar ha rätt???
Vad gäller dina funderingar om yrkesfisket på lax kan jag berätta att jag kommer från en yrkesfiskarfamilj och när drivgarnen fortfarande fanns fick varje båt
ungefär 300 laxar per båt och natt . Nu har ju dessa garn varit förbjudna i 4 år är det väl nu och det är ju en effekt av detta vi ser nu.
Vill bara sätta samman en mer komplett bild än den du gav av yrkesfisket.
Är det rätt att jämföra dessa 300 laxar/båt /natt med 250 båtar sportfiskare
och tusen laxar??????
och vem vinner den jämförelsen??? you tell me whats right!!!
Är det fiskare som fiskar för sin överlevnad eller är det den ofantliga summan sportfisket genererar för i en ekonomisk jämförelse förlorar yrkesfisket stort??Eller borde alla lägga ner sitt fiske och endast kriga mot regleringen av våra vatten??
Alla svar leder till frågor tror jag.
Men det betyder inte att vi inte skall diskutera dem.Däremot kan vi välja att diskutera dem som hyggliga grabbar.
gärna med lite humor för att ta udden av meningskiljaktigheter men alltid med allvar i bakhuvudet.
Vad gäller C/R for oss trollingfiskare kan jag i alla fall nämna att det är endast
Det finns även trådar på Scand om just detta ämne som just nu figurerar
så ÄR det så att vi varit sämre än er på C/R kanske vi just nu håller på att bli bättre?
Att den vilda laxen (om det nu finns någon kvar) gärna kan sättas tillbaka skriver jag gärna under på och skall göra mitt bästa för att göra min del i frågan.
vänliga hälsningar och godnatt från wolfman
Lämna en kommentar:
-
PS. Jag lägger också till att flugfiskare tar upp lax alldeles för mycket också! DS.
Lämna en kommentar:
-
Jag har läst igenom alla meddelanden ännu en gång och jag ska erkänna att saker och ting kan vara otydligt i mina meddelanden. Jag ska svara på dina frågor samt göra mitt bästa för att göra mig förstådd så att även folk som inte sysslar med något av det vi gör förstår.
Till att börja med: det jag skrev först, "Även fast jag avskyr denna typ av fiske och inte ser det som sportfiske", var jävligt omoget, provocerande och klantigt uttryckt. Jag tänkte inte på att det skulle skapa sånna reaktioner men förstår varför. Att jag avskyr trolling är inte sant men jag tycker att det är ett av de mindre roliga inom fiske att utöva. För att gå till botten med det hela kan vi kanske lära oss lite om vad ordet "sport" och "idrott" betyder.
Efter att ha läst detta kan jag säga att jag aldrig mer ska säga att trollingfiske inte är en sportfiske. Snarare att flugfiske är en idrott som jag tycker genren passar in bättre i. Man lär sig nytt var dag sägs det.
Om jag får återgå till det första meddelandet som jag reagerar starkt på, när man tittar på filmen och han uppenbarligen räknar till minst fyra 10 plussare, och med största sannolikhet också fler mindre fiskar. Jag kan omöjligt säga att någon av de fiskarna var en vild fisk men sannolikheten är ju ganska stor att någon var det. På grund av politiken har vi idag en bråkdel av orörda älvar med resultatet att den vilda lax stammen faktiskt är utrotningshotad. Varför ska någon av oss göra det sämre? Om filmen där emot hade varit Mikael Frödin som i flugmanér drog en vild fisk i Mörrum hade jag reagerat på exakt samma sätt, kanske till och med ännu starkare. Jag hoppas ni förstår skilnaden, vild fisk = no kill, stödutsatt fisk eller fettfeneklippt fisk = Ok att bonka. Men personligen gör jag ingetdera då JAG inte finner något intresse i att ta upp en fisk. Om jag där emot råkar fånga en fisk så kroken har hamnat åt helvete och fisken måste avlivas, ja... då fick den fisken sätta livet till för min girighet skull. Varje gång det händer - vilket är sjukt sällan, ställs jag inför en stor samvetsprövning. Men jag är ju kvar än, eller hur.
Jag får för mig ändå att respekten för laxens fortlevnad är större hos flugfiskare. Det är taget ur mitt liv och baseras inte på något jag läst, mer vad jag har upplevt, så rätta mig om jag har fel eller om du/ni har andra faktan på det. När jag tittar i fångstrapporter (som för övrigt är under all kritik i sverige) så ser man att väldigt väldigt många är noggranna med att släppa tillbaka fisk som är vild, framför allt honor. I en del älvar är det desutom förbjudet att ta upp honor, och en del är det tom förbjudet att ta upp fisk över huvud taget. Så, det jag egentligen hela tiden har velat förmedla är att stoppa dödandet av vild lax.
Angående tävlingar och massdöd är jag helt emot. Jag har heller aldrig medverkat vid någon premiär. Det finns sätt att bedriva tävlingar på utan att man måste döda fisken, även lax. Om jag får ihop allt rätt nu angående tävlingen förra året vid bornholm så var det drygt 250 lag. Ponera att det var 3 personer i varje båt får vi 750 personer på tävlingen. Närmare 1000 fisk togs upp, vilket kanske inte låter så mycket. Går vi vidare med HAV:s svenska kvoter och hur mycket lax som får tas upp i östersjön, har vi 34327 laxar som får tas upp av yrkesfisket, 122 553 st i hela EU. https://www.havochvatten.se/tillstan...ostersjon.html. Jag tycker inte att 1000 fisk vid en tävling är lite i det sammanhanget. Närmare bestämt 34 % av yrkesfiskets totala kvot i Sverige. Men det var ju inte bara sverige som deltog. Danmark, Tyskland, Schweiz och Polen också. Detta är bara en fingervisning ändå att trollingfisket inte gör så lite som många tror - i förhållande till yrkesfisket, som många gånger verkar vara ursäkten.
Till sist Wolfman. Jag tror vi kan lära oss av varandra och du är verkligen inte helt ute och cyklar.Senast ändrad av diedose; 2013-03-24, 19:34.
Lämna en kommentar:
-
tur jag mest fiskar utsatt lax och kan bonka med gott samvete, det är tom bra att göra det här.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
606 visningar