En fiskedag runt Tyresö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fiskedag runt Tyresö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En fiskedag runt Tyresö

    Tänkte bara dela med mig lite av en fin heldag 9/10 söndag runt Notholmen och kringområden vid Tyresö.

    Jag och min fiskekompis drog ut med båten runt 12.30. Det var en blåsig dag men strålande dag. Fint tänkte vi, gäddan gillar blåst. Vi utforskade lite nya områden, trollade, kastade med jigg, wobblers, spinnare. Ja, hela repertoaren testades. Inget resultat på timmar. Händerna började domna av vinden och kylan, motorn lade av flera gånger. Vi bestämde oss för att åka till mer vindskyddade områden runt kl 17.15. Vi hamnar i en liten kanal. Min kompis trollar, jag kastar med wobbler rakt framåt. Plötsligt smäller det! Ett hugg. Det visar sig vara en 2.5 kg gädda. Vi har ingen håv eller nåt och får använda händerna. Adrenalinet stiger. Plötsligt hugger det på min kompis drag bakom båten också. Nåt stort märker vi båda på spötoppen. Han tappar den. Vi ser STORA vak runtomkring oss och kastar hejvilt åt alla håll. Vi ser stim av småfisk hoppa ovanför vattnet flera gånger, de skräms av nåt under. Vi får flera hugg, man känner av gäddan när den hugger, att det är större gäddor. Men vi får inte fast dom. Sedan faller mörkret mycket fort och vi tvingas avsluta.

    Men vi ska tillbaka. Vi märkte hur viktigt det är att vara tysta och smyga sig in på mindre områden. Det var nog därför vi hittade dom här gäddorna. Min kompis fick en 14 kg gädda där i somras. Så dom finns. Och vi ska kroka dom.
    Och sedan verkar temperaturen i vattnet äntligen bli mer stabil, kallare och bättre för gäddorna.


  • #2
    Kul att höra om fiske i Tyresö, jag bor själv där.

    Den senaste veckan har fiskevädret i Tyresö varit riktigt dåligt. Låg vind, klarblå himmel och ett klart vatten. Fiskade hela helgen och drog inte mer än tio gäddor totalt. De är riktigt skygga. Är det sånt här väder är mitt förslag att du söker efter en plats med oerhört grumligt vatten och skugga.

    Får hoppas på bättre väder under de förljande dagarna.

    Testa gärna jerkbait, det är effektivare i hela Tyresö, speciellt i kalvfjärden men även borta vid Ägnö och andra öar.

    Kommentera


    • #3
      Jo, det är grejen...grumligt vatten...

      Kommentera


      • #4
        Gäddorna vid notholmen gillar jerkbait
        synd bara att det är fiskeförbud där till december

        varför gör de ett fiskeförbud fram till dec…?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av cath
          Gäddorna vid notholmen gillar jerkbait
          synd bara att det är fiskeförbud där till december

          varför gör de ett fiskeförbud fram till dec…?
          Gissar på att det är för att man inte skall störa havsöringen som vill upp i åarna för att leka.

          /D

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Danne67
            Gissar på att det är för att man inte skall störa havsöringen som vill upp i åarna för att leka.

            /D
            Men det är bara förbjudet att fiska på vänster sida av Notholmen. Vid södra delen brukar det patrullera fina gäddor....

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
            171 svar
            39 478 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Hepper2
            av Hepper2
             
            Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
            7 svar
            976 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
            48 svar
            3 310 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
            1 svar
            328 visningar
            6 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
            15 svar
            1 368 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg MathiasJK  
            Arbetar...
            X