Gösrapporter Mälaren 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Göstrollng igår kväll 2 timmar 5 gösar och ett nytt PB på den minsta gös jag fått på trolling,den var 15 cm men jag vägde den inte.Dom övriga gösarna var endast en godkänd 53 cm C&R på allt.
    Lasse Gös

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av peskadour Visa inlägg
      väldigt trögt fiske på min sida, var ute i tisdag fick en liten gös runt 1,5 kg. Jag tappade en som jag tror var mitt livs gösfiske. Jag hade en liten jigg med en liten krok, var på vägg hem såg ett eko, testade och fick ett brutalt hugg och nästan tappade spöet. Gjorde mothugg tyckte att det fastnade bra och började veva, det så var jävla tung! jag har fått gös på runt 7 kg men det har var dubbelt så tung, det var mycket svårt att väva, spöet var helt böjd och jag trodde att rulle, linan eller spöet skulle bli av hela tiden och när den var nära ytan flydde den under båten och då släpptes den  Jag såg den aldrig och vill tro att det var en gädda, eller en felkrokad fisk men den lämnade inga märken på jiggen eller på tafsen, så all tyder på att det var mitt livs gösfiske, har fortfarande ångest, jag vet att det gäller bara att fortsätta nöta, nöta och att det kommer att hända nån gång!
      Haha fyfan, alltid lika surt när man sumpar potentiella PB:n. Tror vi alla kan relatera till den ångesten, bara te och ta nya tag till helgen! Nästan exakt samma grej hände mig förra helgen, såg ett riktigt makabert eko på lodet, sänkte ned och satan det tog bara tvärstopp, var som att sätta jiggen i en sten haha. Tappade den halvvägs upp (ångest deluxe).

      Kommentera


      • Har testat trolling på vårbyfjärden ett par dagar med varierande resultat.

        Första säsongen jag har båt så är helt nybörjare på trolling men har fattat tycke för det. Det är en hel del att lära sig med att hålla reda på spön, fart osv. Har testat med både huvudmotorn (yamaha 60 med trollingfunktion) och motorguiden. Båda funkar bra, har växlat emellan dem men bensinaren är lite enklare.

        Kvällstid: en abborre som högg vid utkastet, en pytteliten gös som högg i propellerströmmen.
        Dagtid mellan 11 och 14: en dag tre upp, största 1,5. En tappad som högg i propellerströmmen som verkade större. Annat pass en gös på 1,5 som verkade tryckskadad när jag fick up den, den uppförde sig inte alls som de andra jag fått utan bara låg och flöt upp och ner i håvnätet. Den fick inte vara uppe nåt länge utan var helt klart inte alls pigg. Kunde inte få ligga och flyta och jag har varken kunskap eller utrustning för att rädda så den fick bli middag.

        Någon annan som varit med om att få upp fisk som betett sig så på trolling?
        Har inga paravaner utan enbart drag som enl förpackning går på 4-5 meter. Hade kanske lite längre lina ute så säg 6 meter kanske, känns väl ändå som de ska klara det?

        Betet som fungerat bäst är Strikepro Inquisitor deep runner. Blev rekommenderad det i nya huntyard berras butiken. Har kört mellan 1,5 och 2 knop också det efter rek av killen på huntyard, han sade att runt 2 funkar och att de verkar gilla farten.

        C&R på allt utom en matabbore och den tryckskadade gösen.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
          Har testat trolling på vårbyfjärden ett par dagar med varierande resultat.

          Första säsongen jag har båt så är helt nybörjare på trolling men har fattat tycke för det. Det är en hel del att lära sig med att hålla reda på spön, fart osv. Har testat med både huvudmotorn (yamaha 60 med trollingfunktion) och motorguiden. Båda funkar bra, har växlat emellan dem men bensinaren är lite enklare.

          Kvällstid: en abborre som högg vid utkastet, en pytteliten gös som högg i propellerströmmen.
          Dagtid mellan 11 och 14: en dag tre upp, största 1,5. En tappad som högg i propellerströmmen som verkade större. Annat pass en gös på 1,5 som verkade tryckskadad när jag fick up den, den uppförde sig inte alls som de andra jag fått utan bara låg och flöt upp och ner i håvnätet. Den fick inte vara uppe nåt länge utan var helt klart inte alls pigg. Kunde inte få ligga och flyta och jag har varken kunskap eller utrustning för att rädda så den fick bli middag.

          Någon annan som varit med om att få upp fisk som betett sig så på trolling?
          Har inga paravaner utan enbart drag som enl förpackning går på 4-5 meter. Hade kanske lite längre lina ute så säg 6 meter kanske, känns väl ändå som de ska klara det?

          Betet som fungerat bäst är Strikepro Inquisitor deep runner. Blev rekommenderad det i nya huntyard berras butiken. Har kört mellan 1,5 och 2 knop också det efter rek av killen på huntyard, han sade att runt 2 funkar och att de verkar gilla farten.

          C&R på allt utom en matabbore och den tryckskadade gösen.
          Förmodligen har du släpat på gösen en längre tid och inte upptäckt när den högg,det är bara min teori.En fisk kan faktiskt drunkna,detta i kombination med mjölksyrabildningen och stress, även om det låter konstigt men det är inte så konstigt.
          Senast ändrad av Lasse Gös; 2018-09-06, 12:12.
          Lasse Gös

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Lasse Gös Visa inlägg
            Förmodligen har du släpat på gösen en längre tid och inte upptäckt när den högg,det är bara min teori.En fisk kan faktiskt drunkna,detta i kombination med mjölksyrabildningen och stress, även om det låter konstigt men det är inte så konstigt.
            Hej, har ju varit med om att släpa runt på småbborrar ett tag, speciellt om de hugger på multirullen utan hörbar broms men just den här är jag 99% säker på att jag vet när den högg. Hade slirbromsen inställd precis över gränsen att den självslirar och hugget märktes direkt. Ingen dum teori men tror tyvärr inte det var det...

            Förövrigt så ni som är mer erfarna, hur ställer ni slirbromsarna? Har ställt dem precis så att de inte dras ut av farten och börjar "ticka" när farten går upp mot 2,2 nånting dvs för fort.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
              Hej, har ju varit med om att släpa runt på småbborrar ett tag, speciellt om de hugger på multirullen utan hörbar broms men just den här är jag 99% säker på att jag vet när den högg. Hade slirbromsen inställd precis över gränsen att den självslirar och hugget märktes direkt. Ingen dum teori men tror tyvärr inte det var det...

              Förövrigt så ni som är mer erfarna, hur ställer ni slirbromsarna? Har ställt dem precis så att de inte dras ut av farten och börjar "ticka" när farten går upp mot 2,2 nånting dvs för fort.
              Jag har nappindikator som registrerar direkt vid ett hugg, och är då helt oberoende av slirbroms pga trollingfarten
              Senast ändrad av Lasse Gös; 2018-09-07, 21:36.
              Lasse Gös

              Kommentera


              • Ute idag ca 15-17.30. 2 gösar upp runt 1,5kg. Nån tappad.
                Abborren va dock på hugget idag.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Lasse Gös Visa inlägg
                  Jag har nappindikator som registrerar direkt vid ett hugg, och är då helt oberoende av slirbroms pga trollingfarten
                  Det där begrep jag inte riktigt, menar du att du har slirbromsen så pass hårt inställt att farten sätter mothugget, det slirar inte. I så fall är du väl i högsta grad beroende av slirbromsen inställning? Vad har nappindikatorn för betydelse i relation till slirbromsen, att du kan agera direkt när du ser hugget?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Det där begrep jag inte riktigt, menar du att du har slirbromsen så pass hårt inställt att farten sätter mothugget, det slirar inte. I så fall är du väl i högsta grad beroende av slirbromsen inställning? Vad har nappindikatorn för betydelse i relation till slirbromsen, att du kan agera direkt när du ser hugget?
                    Jag har en hemmagjord nappindikator som löser ut vid hugg och slirbromsen ganska hårt inställd för att driva in krokarna vidd ett hugg,sedan är det bara att justera slirbromsen efter eget behag när man väl drillar fisken.Måste tillägga att även mina fiskespön får inte vara för mjuka.
                    Senast ändrad av Lasse Gös; 2018-09-08, 08:53.
                    Lasse Gös

                    Kommentera


                    • Hur är fisket nu? Har inte blivit ut sedan semestertiderna. Måste få till ett vertikalpass innan båten åker upp. Kan man söka dem pelagiskt eller fungerar det bättre runt friliggande grund mm? /Johan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 477 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                      48 svar
                      3 310 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                      1 svar
                      328 visningar
                      6 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 354 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Arbetar...
                      X