Fiskesnacks flugfiske tävling 2013 - Anmälan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks flugfiske tävling 2013 - Anmälan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskesnacks flugfiske tävling 2013 - Anmälan

Tävlingen pågår mellan 1 april – 14 september och är öppen för alla flugfiskare på Fiskesnack.com, nybörjare och veteraner.

Fokus på tävlingen ligger på de olika flugorna (torr, våt, nymf och streamer).

Anmälan till tävlingen görs i denna tråd.

Inga vinster utdelas, utan det är äran som är belöningen.

Reglerna är relativt enkla. All fisk ska vara fångad i Sverige. Endast längden på fisken behövs, inte vikt. På så vis behöver man inte hålla på med fisken mer än nödvändigt, framför allt om man bedriver C&R. Man ska vara varsam med fisken om man ämnar släppa tillbaka den och inte låta den vara ovanför vattenytan för länge.

Klasserna kommer att vara följande:
    - Torrfluga
    - Våtfluga
    - Nymf
    - Streamer

Godkända fiskar är öring, regnbåge, bäckröding, röding och harr.
    Man skiljer på vild och inplanterad.

Ingen fisk får vara fångade i s.k. "broiler vatten" dvs. P&T vatten med en osedvanligt hög medel vikt = 3 kg och uppåt, ex. Bondemölla eller Trollemölla.

Ett tydligt foto är ett krav för att godkännas. På fotot ska någonting finnas som kan visa på hur lång fisken är, måttband, spö eller liknande (man kan göra markeringar med ex. 10 cm intervaller på spöt).

Vid registrering av din fångst ska följande uppgifter finnas:
    1. Fluga & krokstorlek
    2. Fiskart, vild eller inplanterad
    3. Längd
    4. Datum
    5. Å, älv, bäck, sjö eller tjärn
    6. Ytterligare info om plats m.m. om man vill (ej obligatoriskt)
    Senast ändrad av Haspelmannen; 2013-03-14, 08:29.

Jag anmäler mig så klart.

Kommentera

Ingen röding i år heller

Ja man får väl se om man fångar nått som man kan lägga upp här i år
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Klart att man ställer upp!
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sen å andra sidan skulle en sådan tävling som denna utan priser kunna ha alla fisksorter oavsett fluga den fångas på eftersom inga priser delas ut. Saknar som sagt en hel del fiskarter, gädda, abborre, röding, multe, havsöring, lax....osv.

Mest för att de är kul och se vad för fiskar alla fångar på fluga och vilken fluga man fångat fisken med. Detta kan va kul för alla nybörjare att se.

Man utesluter många flugfiskare med begränsningar, de finns nog en heldel flugfiskare som fiskar HÖ, gädda och multe som kanske aldrig besöker vatten med harr som exempel.

Iof så skulle man kunna starta en egen tråd för bara fluggädda, tror att just gädda på fluga kan vara en bra inkörningsport till flugfisket för alla gäddfanatiker, samt att de ser hur enkelt det är att köra C&R med fluga och fångsterna ökar i antal så klart =D
          Senast ändrad av mojoman; 2013-02-20, 17:38.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tävlingsreglerna har ändrats lite för att fokus helt enkelt ska ligga på de olika flugorna torr, våt, nymf och streamer.

För att göra det hela en aning intressantare så ska jag kolla upp det här med ev. vinster till varje kategori.

Kommentera

Ah nu skrev vi nästan samtidigt. :-)
              Jag förstår dina tankegångar.
              Jag har i och för sig ändrat lite i reglerna nu för att lägga fokus på de olika flugorna mer än fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                Sen å andra sidan skulle en sådan tävling som denna utan priser kunna ha alla fisksorter oavsett fluga den fångas på eftersom inga priser delas ut. Saknar som sagt en hel del fiskarter, gädda, abborre, röding, multe, havsöring, lax....osv.

Mest för att de är kul och se vad för fiskar alla fångar på fluga och vilken fluga man fångat fisken med. Detta kan va kul för alla nybörjare att se.

Man utesluter många flugfiskare med begränsningar, de finns nog en heldel flugfiskare som fiskar HÖ, gädda och multe som kanske aldrig besöker vatten med harr som exempel.

Iof så skulle man kunna starta en egen tråd för bara fluggädda, tror att just gädda på fluga kan vara en bra inkörningsport till flugfisket för alla gäddfanatiker, samt att de ser hur enkelt det är att köra C&R med fluga och fångsterna ökar i antal så klart =D
                En tråd för gädda skulle väl vara kul.
                Jag har vridit och vrängt på min ide där jag vill ha fokus på flugorna. Det blir ju då en viss begränsning av fiskarterna då ex. en gädda på streamer lätt blir en vinnare då ex. öring, båge, röding och harr har svårt att konkurrera om storleken. I och för sig så kan ju harren ha svårt att konkurrera med öringen, bågen och rödingen.

Kommentera

Någonstans tänkte jag att man kunde begränsa sig till de klassiska flugfiske fiskarna öring, regnbåge, röding och harr. De kan ju ändå bli ganska likvärdiga i storleken.
                  Senast ändrad av Haspelmannen; 2013-02-20, 17:53.

Kommentera

Ja vfan det är ju trots allt på skoj, jag är med.

Vore kul om det kom en sammanställd lista på alla som deltar sen också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                    15 svar
                    988 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DJ Mqt
                    av DJ Mqt