Nätfisketävling efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfisketävling efter gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nätfisketävling efter gädda

    Nu ska man utrota gädda i Torneälv för att ge utrymme för ädelfisken, detta genom en 3-dagars fisketävling där man får fiska hur man vill inkl. med nät.

    http://nsd.se/nyheter/det-finns-en-r...nm4590184.aspx

    Kurt Patomella, en av arrangörerna till tävlingen i Kuoksu, ser det som ett sätt att ge möjligheten till att fler ädelfiskar kan ta sig in i selet. Det finns ett intresse för fisketävlingen i den lokala facebookgruppen och de hoppas att det ska komma ett par deltagare. Tävlingen ska äga rum under helgen och sträcka sig över tre dagar med målet att få upp så mycket gädda som möjligt.

    – Alla medel är tillåtna att fiska med, spö som nät, säger Kurt Patomella.
    Senast ändrad av Grejo; 2017-07-07, 10:14.

  • #2
    Puckon , hoppas dom tänker om

    – Tar man bort de stora rovfiskarna i populationen så kommer de mindre gäddorna att ha en större möjlighet att växa sig stora och då kan det få motsatt effekt.

    – Då står man plötsligt med fler större gäddor nästa säsong än vad man hade året innan, säger han.

    Stefan Stridsman menar att det bästa arrangörerna kan göra är att bevara det nuvarande ekosystemet genom att inte påverka populationen.

    – Vill man hålla en fisketävling så är det bättre att använda sig av ett ”catch and release”-system.

    Kommentera


    • #3
      En fisketävling som går ut på att bonka så mkt gädda som möjligt,smart kille.

      Kommentera


      • #4
        Jag har lärt mig det senaste året att Gädda är en Ädelfisk
        Är flugfiskarna så rädda att bli av med en och annan fluga/tub så håller dom på med helt fel hobby
        Kan inte räkna hur mångar jag blivit av med under dom snart 15 år jag flugfiskat
        Men det hör till liksom tycker jag
        Har ju tappat drag oxå

        Då får vi gäddfiskare ordna en tävling oxå
        Vi kan ju påpeka att när laxen hugher på våra drag drar han ut hela linan för oss och det kostar på.
        Hoppas verkligen att denna tävling Inte kommer äga rum. Vicka pucko ....
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Fast argumentationen är ju ändå lite "lustig" ...

          Om vi alltså i stället för C&R, fångar stora gäddor och tar upp dem, så kommer det bli fler stora gäddor kommande säsong. Hepp. (Det låter ju bra ...)

          C&R skulle därmed alltså egentligen leda till att hålla igen beståndet? (vilket jag tror de allra flesta anser vara tvärtom)
          Utan C&R blir det mer och större fisk?

          Tror vi på det?

          /// Försvarar absolut inte nätfisketävling eller rovfisketävling.
          /// Men lite bättre argumentation skulle ju inte skada.

          Kommentera


          • #6
            Klart det inte blir fler större gäddor till nästa säsong. På sikt tycker jag det låter rätt logiskt. Du tar ju bort den enda rovfisken som äter de mindre rovfiskarna och således håller nere beståndet naturligt.

            Kommentera


            • #7
              En å annan så kallad ädelfisk käkar nog gäddan, men troligtvis mer av dom som käkar adelfiskrom/yngel så där gör dom nog bort sig.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                Fast argumentationen är ju ändå lite "lustig" ...

                Om vi alltså i stället för C&R, fångar stora gäddor och tar upp dem, så kommer det bli fler stora gäddor kommande säsong. Hepp. (Det låter ju bra ...)

                C&R skulle därmed alltså egentligen leda till att hålla igen beståndet? (vilket jag tror de allra flesta anser vara tvärtom)
                Utan C&R blir det mer och större fisk?

                Tror vi på det?

                /// Försvarar absolut inte nätfisketävling eller rovfisketävling.
                /// Men lite bättre argumentation skulle ju inte skada.
                Toppfiskarna blir inte större, men resten av beståndet blir större, och mer mindre gädda för chansen att växa sig större. totalstorleken blir högre.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  Toppfiskarna blir inte större, men resten av beståndet blir större, och mer mindre gädda för chansen att växa sig större. totalstorleken blir högre.
                  På sikt blir det så men till nästa säsong... nja, tillväxten är inte lavinartad.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Det stora problemet med ädelfiskbeståndet, om man bonkar gädda, är att mindre fiskar som käkar smolt osv ökar i population och det blir därför kontraproduktivt för ädelfisken.

                    Kan ingen be Sportfiskarna att maila arrangören och förklara?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                    109 svar
                    6 181 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Fiskefuralles  
                    Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                    38 svar
                    3 010 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                    48 svar
                    3 095 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                    12 svar
                    783 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Arbetar...
                    X