FS GäddFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS GäddFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
    Har börjat nöta på min gamla favvoplats som är en del utav Svartån. Oerhört mysigt ställe som tyvärr blir direkt dåligt på tidiga våren när isen smälter och vattennivån når skrämmande högt upp, visserligen blir hela området en gäddfabrik då det är betesmark som dränks till all oändlighet. Men sen dröjer det ett bra tag innan dom släpper på och vattnet går ner till normala nivåer, det är inte riktigt där än men nu är det helt klart fiskbart. Har varit ute 3 pass men det var har varit trögt, bara 2 gäddor på dom passen varav den största hamnade på 80 cm någonting. Men jag är helt övertygad om att det simmar bra fisk där året runt även om det oftast är lättare på hösten att luska ut vart dom är, så jakten på en ny 10+ i nytt vatten är igång.

    Sen fick jag det glädjande beskedet att jag kom in på Forshaga-akademins yrkeshögskola för fisketurism, så i höst blir det en rejäl flytt och säkerligen både mindre och mer fiske periodvis. Osäker på exakt vart vi kommer att bo men men tittar på kartor så finns det ju gott om härliga fiskevatten med stora gäddor i åtminstone.
    --------------------------------------------------------------

    Hans Lidmans bok "Det nappar i Svartån" är en av mina favoritböcker i bokhyllan...
    De flesta av hans böcker blir bara mer och mer värda för varje år som går...https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Lidman ...

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • Finns många Svartåar..

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Finns många Svartåar..
        Och Hans Lidmans Svartå var ett hopkok av flera olika åar i Hälsingland, bl a Mållångsboån och Tälningsån.

        Kommentera


        • Nu är första fisken äntligen landad! 80 cm. Sakta men eh säkert...
          Click image for larger version

Name:	IMG_20200608_233327_447.jpg
Views:	226
Size:	1,59 MB
ID:	2551179

          Kommentera


          • Oj vad det går trögt för mig i år! Trodde jag skulle upp och kämpa mot 4 meter totalt, men snart har halva året gått och jag har inte ens lyckat "fylla pappret" än...
            Hade från början satt ett eget minimimått på 60cm för att jag skulle lägga in en fisk, men nu har jag inte fått en fisk över det sen i april, så idag fick en som "nästan" var tillräckligt lång åka in i rapporteringen.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
              Oj vad det går trögt för mig i år! Trodde jag skulle upp och kämpa mot 4 meter totalt, men snart har halva året gått och jag har inte ens lyckat "fylla pappret" än...
              Hade från början satt ett eget minimimått på 60cm för att jag skulle lägga in en fisk, men nu har jag inte fått en fisk över det sen i april, så idag fick en som "nästan" var tillräckligt lång åka in i rapporteringen.
              Kämpa på det är segt fiske för många nu inkl mig själv... men plötsligt vänder det och allt är glömt! Ut och fiska ännu mera;-) Var i Sverige fiskar du?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg

                Kämpa på det är segt fiske för många nu inkl mig själv... men plötsligt vänder det och allt är glömt! Ut och fiska ännu mera;-) Var i Sverige fiskar du?
                Ja, så kan det absolut vara, sedan har jag spenderat en del av min fisketid på sistone att jaga gäddor med näbb i havet istället, så insjöfisket har fått stå tillbaka lite!
                Nu i sommar ska det väl bli lite mer tid till alla sorters fiske förhoppningsvis.
                För det mesta fiskar jag här i hemtrakterna i södra Halland, men det kanske kan bli någon tur in mot västra Småland i sommar.

                Kommentera


                • Jag lägger ner gäddfisket för ett tag och siktar mot Oktober månad istället, dom sista gäddorna såg för eländiga ut så nu får dom vila och äta upp sig i fred över sommaren.
                  Under tiden får abborrefemman duga!

                  Kommentera


                  • I vissa sjöar har gäddorna ätit upp sig riktigt fint, men dom riktigt stora har lyst med sin frånvaro. När det blir badtemp i vattnet brukar jag däremot låta gäddorna vara och kommer nu ägna mig mer åt abborren och gösen. Men i oktober tar vi nya tag!
                    Senast ändrad av Reekie; 2020-06-13, 23:16.

                    Kommentera


                    • En härlig helg i Hälsingestugan, dock med klent fiskeutbyte trots midnattsfiske mm. Go mat, bad och lite snickeri kompenserar att det bara blev en liten 63a, en felkrokad braxen och ett tappat ”helrör”. Den sistnämnda tog på en Jesse wobbler under slötrolling hem från badet med frun och hundarna. Frun är inte direkt nån sportfiskare utan tyckte väldigt synd om gäddan så efter avkrokningen så slarvade jag till det och försökte ta nackgrepp ( tänkte det skulle se snällare ut än gälgrepp). Tyvärr var den för grov för det och slant ur näven, som tur var ner i sjön och inte på hundar eller fru. Inget mätt men ”en sjuttifemma alla dar i veckan” som det heter. Trots allt glädjande med fisk efter så många bompass!
                      Non é pericoloso sporgersi

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      10 svar
                      726 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Arbetar...
                      X