Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FS AbborreFemma 2020
Collapse
X
-
Idag så lyckades jag äntligen få årets första abborre, var tvungen att fira detta faktum med att registrera den i tävlingen, trots att den inte direkt var någon bjässe...
Det är det tidigaste på säsongen jag lyckats få upp en abborre i öppet vatten, 2019 lyckades jag inte förrän 30:e mars!
Men jäklar så svårtrugade och långsamma de verkar vara, hade ju mycket, MYCKET hellre haft is så man kan sitta med vertikalpirk och bara smådarra lite, det brukar vara bra mycket mer effektivt.
Vi får väl se om det blir några mer försök, annars ses vi väl igen när abborr-säsongen börjar på riktigt, dvs. till sommaren!
Lämna en kommentar:
-
Provade vanlig jigg på olika djup först, började få lite småpet men inga riktiga hugg på 11-12 meters djup. Hittade stim på 14-15 meters djup som var aktiva ett par meter ovanför botten så det blev dropshot med lång lina ner till blyt. Man får ta det försiktigt när man vevar upp om man returnerar fisken, snabb hemtagning ger tryckskador.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Körde du också jiggning eller någon annan metod?Ursprungligen postat av holden Visa inläggDrog mängder med småborre idag, var de stora tagit vägen så här års är en gåta.
Jag letade upp betesfiskstim och hittade flera rejäla "bulor" på 6-8 meters djup, det var där jag trodde abborrarna fanns. Trots idogt jiggande i och kring dessa bulor kände jag dock inte ett nafs. De två borrarna jag fick högg utanför en vassudde på 3-4 meters djup där jag inte såg tillstymmelse till betesfisk.
Jag körde långsam jiggning med lätta skallar så att jiggen långsamt dalade ned genom stimmen, men kanske det är fel metod när det är så här kallt i vattnet, kanske är drop shot effektivare? Jag har aldrig kört den metoden, men har några sådana riggar i beteslådan, kan kanske vara värt att prova?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Drog mängder med småborre idag, var de stora tagit vägen så här års är en gåta.
Lämna en kommentar:
-
Yes jag lyckades få upp en 4 hektos abborre på årets första tur och därmed är det första och förmodligen sista gången jag leder tävlingen :-)
2/3 av sjön täcktes av nattgammal is, men jag hittade en vik jag kunde sjösätta kajaken i. Fick den rapporterade abborren på fjärde kastet, ett par timmar senare fick jag en ännu mindre. Det var typ det enda som hände....
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Slarvar med mina håvar av lathet så de ligger jämt hemma i bilen eller på bryggan=) Tappa en drömborre 1,5-2kg som satt löst, hade jag haft med håvjäven så... I år köper jag håvar och har parmanent i alla båtar.. hoppas jag=)
Lämna en kommentar:
-
Jag har en fin håv :-) bara det att den låg kvar hemma :-) hahahaUrsprungligen postat av Matte77 Visa inläggSurt, på ett igen Classe! Tappar själv bättre borre ibland för jag glömmer ta med håven ibåten. köpte en sådan här nu, till borren.
https://www.happyangler.se/sv/tillbe...aft/p/3642122/
Lämna en kommentar:
-
Surt, på ett igen Classe! Tappar själv bättre borre ibland för jag glömmer ta med håven ibåten. köpte en sådan här nu, till borren.
https://www.happyangler.se/sv/tillbe...aft/p/3642122/Senast ändrad av Matte77; 2020-01-19, 20:43.
Lämna en kommentar:
-
Ah, vad surt!Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggIdag var det nära att jag fick regga min första Borre. Var ute på Piren här i Strängnäs, var ganska dött men efter ett tag small det på i spöt. Trodde först att der var en Gös då hugget var brutalt. Men väl uppe på ytan ser jag att det är en Stor Borre. Skulle gissa runt 1 kg. Piren är ju ca 3m över vattenytan och ingen håv ( pucko som man är ) så fick vara förstiktig. Bestämde mig för att ta linan med handen och dra ganska fort upp. Den kom väl 1m över ytan........ sprattla till och plums :-(
jävlar vad jag svor och hade mig......
Men så är ju fisket, bara på det igen :-)
I måndags tänkte jag ge mig ut på årets första tur. Min tanke var att kanske kunna regga tävlingens första abborre och därigenom kunna inneha ledartröjan innan alla andra hunnit komma igång.
Så söndag kväll tog jag fram kajaken ur vintervilan, bytte linor på rullarna och gjorde lite nya tafsar. Gick upp tidigt på måndagsmorgonen och gjorde matsäck och packade in allt i bilen. Väl framme vid sjön så hade solen kommit upp och det gnistrade härligt på den istäckta vattenytan....det var bara att vända hemåt igen och använda den nyligen gjorda matsäcken som frukost hemma vid köksbordet.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av MaxximJo, sesong 2025 är nog ny klappad och klar. Sjöarna här börjar frysa till. Sista fisketuren gav sex...1 Foto
-
Kanal: Fisketävlingar
2025-11-19, 23:07 -
-
av MrRodarchTjenare alla fiskesugna!
Jag tillsammans med några klasskamrater på Forshagaakademin har startat...-
2025-11-08, 13:31 -
-
av MaxximFina fiskar har registrerats. Har fått en hel del själv också, men ingen updatering på gäddfemman. Har...3 Foton
-
2025-10-02, 18:19 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
|
15 svar
964 visningar