FS AbborreFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS AbborreFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Är det bara jag som är vidskepliga :-)

    Skitfiske på er
    F-n också, ber om ursäkt holden, får skylla på ålder :-)

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Precis min tanke också, har laddat upp med ett gäng feta maskar från Z-man. Tänkte prova lite Nekorig också om vinden tillåter.

    Lycka till!
    Är det bara jag som är vidskepliga :-)

    Skitfiske på er

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Nu är det riktigt finessfiske, vanlig jigg är lönlöst - inte ens dropshot med löjligt små beten funkar. Siktar på ett Ned-rig pass om vinden avtar, lurigt med så lätta prylar annars.
    Precis min tanke också, har laddat upp med ett gäng feta maskar från Z-man. Tänkte prova lite Nekorig också om vinden tillåter.

    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Nu är det riktigt finessfiske, vanlig jigg är lönlöst - inte ens dropshot med löjligt små beten funkar. Siktar på ett Ned-rig pass om vinden avtar, lurigt med så lätta prylar annars.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Skulle fiska gädda var tanken men ett borrespö följde med tillsammans med några jiggar.
    4 fiskar blev det, två största på 40cm. Men jösses vad segt det va.
    Ingen uppgradering men det finns ju tid kvar om temperaturen håller sig så här. 5,8grader i vattnet än så länge.
    Fin abborre, grattis!

    Jag har inte inte heller gett upp tanken på att uppgradera, blir förmodligen ett pass senare i veckan.

    Lämna en kommentar:


  • Emil
    replied
    Skulle fiska gädda var tanken men ett borrespö följde med tillsammans med några jiggar.
    4 fiskar blev det, två största på 40cm. Men jösses vad segt det va.
    Ingen uppgradering men det finns ju tid kvar om temperaturen håller sig så här. 5,8grader i vattnet än så länge.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Bistert idag i kajaken. Blev ett rejält kallras i natt och tempen var någon minusgrad när jag paddlade ut på sjön. Dessutom blåste det 3-4 m/s också som lök på laxen, så mina förhoppningar handlade i huvudsak om att överleva dagen, någon abborre vågade jag inte hoppas på.

    Jag började med en Shadow Rap Deep i första viken, mest för att det är massa bråte på botten där som äter jiggar. I andra kastet smällde det på rejält, tyvärr klev fisken av efter en kortare drillning. Lite osäker på vad det var, men kändes som en rejäl borre.

    Sen hände inte så mycket på ett bra tag. Provade en nyinköpt nekorig, en stor, fet brun larv med något luktämne på. I första kastet högg en abborre på runt 3 hg, klart oväntat. Försökte några kast till, men det var för blåsigt så jag hade svårt att hålla kontroll på linan och betet. Bytte istället till en jigg och fick en kilosgös.

    Paddlade till ett ställe där en lång brant löper parallellt med land. Branten börjar strax utanför en gles vass och dyker ganska snabbt ned mot 10-12 meter och på c:a 6-8 meters djup såg jag en hel del ekon. Jag lade kajaken med aktern in mot vassen så att den låg hyfsat stilla.

    Satte på en nyinköpt abborrfärgad Pulse Shad med 15 grams skalle. Har aldrig fiskat med den färgen förut, men den ser giftig ut tycker jag. Efter ett par kast ut över branten så knyckte det till ordentligt i spöt och jag gjorde mothugg, men några sekunder senare släppte fisken. När jag vevat in jiggen så var hela stjärten borta, kan inte påminna mig om att det hänt mig förut. Satte på en ny likadan jigg och i första kastet hände exakt samma sak igen...vafan är det här, mumlade jag för mig själv. (Redan när jag satte dessa jiggar på kroken så fick jag känslan av att de har en annan typ av gummiblandning än de andra färgerna jag alltid kört med, Smelt t ex. Gummit känns mjukare och mer oljigt på något sätt.)

    Bytte till en likadan igen, men i favoritfärgen Smelt. Några kast senare högg det igen och denna gång var det en gäddsnipa på 6-7 hg, kanske var det den som tog stjärtarna av de andra jiggarna, vem vet?

    Klockan närmade sig två och jag började frysa rätt rejält, trots flera lager med varma kläder under torrdräkten och en varm jacka över. Började paddla hemåt men stannade vid en stor vassvik där jag aldrig fått annat än gädda tidigare. Såg en hel del betesfisk en bit utanför viken och gjorde ett nytt försök med en abborrfärgad jigg. Kastade ut över 6-7 meters djup och efter några kast knyckte det till rejält i spöt. Gädda eller gös tänkte jag, men det kändes ändå mer som en stor abborre. Jag vågade inte hoppas på det, men när jag fick in den mot kajaken såg jag att det faktiskt var en abborre, och en rejäl en. När den låg i håven så tänkte jag att det kanske var nytt PB, men vågen visade obarmhärtiga 960 gram, ynka 40 gram under PB.

    Men otroligt glad blev jag i alla fall och rätt coolt att få årets största borre, och mitt livs näst största, på årets sannolikt sista fisketur. Men det är samtidigt lite symtomatiskt för denna sjö, ju senare på året, och kallare i vattnet (5,5 grader), desto bättre fiske.

    Click image for larger version  Name:	0_20201127_142844.jpg Views:	0 Size:	126,9 KB ID:	2565245




    Senast ändrad av TiSo; 2020-11-27, 20:57.

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

    Testa sjön om 3 veckor. Äldre utsagor säger bra gäddfiske var 3:e vecka, små gäddor veckan före och dom stora veckan efter.

    Ja absolut så funkar naturen..
    Men glöm för guds skull inte ha med mejram i fickan och gå i med höger ben i båten först, annars får man inga gäddor över 3,4kg, det vet alla.

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Men jag vill ju inte ha gäddor, så då kanske jag ska dra ut nästa vecka när bara smågäddorna är i farten som abborrarna inte är lika rädda för :-)
    Någonstans finns det ett mönster att hitta. Det är jag säker på. Vi la nät efter siklöja och sik i helgen. Satt fina abborrar i siknäten, men inte i löjnäten. Och abborrarna satt där det bara var halvmeter djupt. Antar dom smaskade sikrom.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

    Sånt där har jag märkt ofta. Är gäddorna riktigt på hugg så håller sig abborren lugn. Vill väl inte locka till sig dom hungriga gäddorna antar jag.
    Har du chansen. Testa sjön om 3 veckor. Äldre utsagor säger bra gäddfiske var 3:e vecka, små gäddor veckan före och dom stora veckan efter.
    Men jag vill ju inte ha gäddor, så då kanske jag ska dra ut nästa vecka när bara smågäddorna är i farten som abborrarna inte är lika rädda för :-)

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
109 svar
6 181 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Fiskefuralles  
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
38 svar
3 010 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
48 svar
3 095 visningar
5 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
0 svar
107 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
10 svar
726 visningar
5 gillar
Senaste inlägg BrainDisorder  
Arbetar...
X