Nytt försök att uppgradera idag, testade Magelungen för lite omväxling. Har fiskat några gånger tidigare där men i princip bara fått gäddor.
Molnigt, helt vindstilla, 17 grader i luften och 15 i vattnet. Det var gott om betesfisk utanför gräskanterna i de grunda vikarna och jag började fiska där med en 9 cm Shadow Rap Shad.
På de första fem kasten fick jag tre halvkilos gäddor och sedan bara fortsatte det. Så fort draget närmade sig gräs så tog det inte många kast innan en gädda kastade sig över wobblern.
Efter ett 10-tal gäddor mellan 0,5 och 2 kg började jag fiska lite djupare och på ställen där det inte var så mycket gräs. Fick inte lika många gäddor då, men de jag fick var istället lite större. I en brant utanför en grynna small det på rejält och efter en lång kamp kunde jag ta ett gälgrepp på en hygglig gädda på runt 3,5 kg.
Men abborrarna har jag ingen aning var de höll hus, allt jag fick var en decimeterlång abborrpinne.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FS AbborreFemma 2020
Collapse
X
-
Hårdbeten funkade dåligt, hade en del följare men bara att inse att nu är det jiggfiske i gräset som gäller. Körde offset med en 10g triple-S och drog ett tiotal 5-7 hektos men blev av med svansarna på swimming ribsters i färgen Roasted Iguana i vart och vartannat kast. Hängde på ett Z-man chatterbait med motoroil minnow och smack, nytt pb i droppet, 1200g/46 cm.
- Gillar 7
Lämna en kommentar:
-
Misstänkte det. Var själv ute på Ingarö och provade lyckan från land i dag. Ett par mindre (3-4 hg) och två små gäddor var vad som kom upp.Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
Nix, Stockholms skärgård.
Lämna en kommentar:
-
Nix, Stockholms skärgård.Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
Inte i Sportfiskekortet-sjö va?!
Lämna en kommentar:
-
Inte i Sportfiskekortet-sjö va?!Ursprungligen postat av holden Visa inläggHade ett pb som följde in till båten två gånger, den var en riktig gris. Fick några runt kilot på samma plats men den här var bra mycket större. Bara att nöta på.
Lämna en kommentar:
-
Hade ett pb som följde in till båten två gånger, den var en riktig gris. Fick några runt kilot på samma plats men den här var bra mycket större. Bara att nöta på.
Lämna en kommentar:
-
39 cm och strax över kilot. En liten minigris :-)2 Foton
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Ha ha, nej jag ger inte upp, jag är en envis jäkel :-)Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Tjena. Det verkar som att du och jag fiskar i samma sjöar :-)
Ge inte upp. Det finns stor borre där.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Trots att jag bara fiskat några gånger i Söderbysjön så har jag faktiskt fått några abborrar på runt halvkilot där. Har dock en känsla att de inte blir mycket större i den sjön.Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inläggTiSo: De lättillgängliga sjöarna på Sportfiskekortet Sthlm är riktigt, riktigt svaga. Extremt hårt fisketryck. Jag har i stort sett slutat fiska dem, bortsett från när jag går mitt varv runt Söderbysjön. Tar man sig uppåt Norrtälje till finns det betydligt mera intressant vatten.
Har också paddlat upp till Ältasjön ett par gånger men där verkar det helt dött.
Lämna en kommentar:
-
Tjena. Det verkar som att du och jag fiskar i samma sjöar :-)Ursprungligen postat av TiSo Visa inläggSer att jag halkat ned ordentligt i rankingen nu, inte så förvånande iofs. Sommarfisket efter abborre har jag nästan helt gett upp, det verkar helt hopplöst i Stockholmssjöarna. Körde ett pass i Magelungen förra veckan och lyckades peta upp en decimeterlång borre och ett par smågäddor.
Idag gjorde jag ett försök i favoritsjön och var ute tidigt (nåja...vid halvåttatiden, vilket är tidigt för mig...). Kändes som rätt bra yttre förhållanden, svag vind (blir mer lättfiskad från kajaken då), mulet och lite lätt regn. Paddlade runt hela sjön och provade alla möjliga ställen, men koncentrerade mig på ställen där det verkade finnas gott om betesfisk.
Men trots att det på ekolodet såg ut som på bilden nedan på många ställen så var allt jag fick ett par 100-grams abborrar och så förstås ett flertal av dessa evinnerliga smågäddor. Jag provade verkligen med alla typer av drag och färger, men inget hjälpte. Till slut började jag undra om det jag såg på ekolodet inte alls var fisk utan något annat, ingen aning om vad i så fall...så efter ett tag började jag fiska på helt andra ställen, men det gick inte bättre det heller.
Ibland, eller ganska ofta för min del, är abborrfiske så in i h-e frustrerande!
Ge inte upp. Det finns stor borre där.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av MaxximJo, sesong 2025 är nog ny klappad och klar. Sjöarna här börjar frysa till. Sista fisketuren gav sex...1 Foto
-
Kanal: Fisketävlingar
2025-11-19, 23:07 -
-
av MrRodarchTjenare alla fiskesugna!
Jag tillsammans med några klasskamrater på Forshagaakademin har startat...-
2025-11-08, 13:31 -
-
av MaxximFina fiskar har registrerats. Har fått en hel del själv också, men ingen updatering på gäddfemman. Har...3 Foton
-
2025-10-02, 18:19 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
|
15 svar
964 visningar