FS AbborreFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS AbborreFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Grattis! Är det en skärgårdsabborre?
    Tack! Japp.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Ding, som Jacob Wheeler skulle säga. Nytt pb 1540g/48 cm, tog på Z-man chatterbait i Green pumpkin purple med en 3” minnowz i färgen Midnight oil.
      Bara lyfta på hatten :-) 50g större än mitt PB :-) dock var min 49cm så jag jagar 1500g och 50cm gränsen :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

        Tackar. Here goes:

        Click image for larger version

Name:	527CCFA1-5E77-4640-B80B-1D6E11E08052.jpeg
Views:	335
Size:	605,2 KB
ID:	2560202
        Det var en fin borre. Grymt jobbat:-)

        Kommentera


        • Idag var det dags! Tror jag tidigare i tråden nämnt att jag varje år brukar få nån "slump"-borre av riktigt fin size, och i år var det 30:e september som var lyckodagen.

          Click image for larger version

Name:	storborre.jpg
Views:	285
Size:	306,2 KB
ID:	2560744

          40 cm / 920 gram!

          Riktigt lurad blev jag också, var helt övertygad om att det var en gädda.
          Hade börjat med att ta några kast med abborr-jigg, men inte fått något, så plockade fram mitt lite grövre spö och satte på ett chatterbait med en trailerjigg för att testa efter gädda. Redan första kastet in mot vassen hade jag hugg direkt, och det uppförde sig *precis* som jag förväntar mig en gädda. Långa sävliga körningar åt ett håll i taget, inga snabba skakningar alls, så jag var helt övertygad om att det var en gädda på ett kilo eller två, vilket alltid är kul, men inte något extraordinärt.
          När jag så såg att det var en abborre blev det desto mer stress och fram med håven och...


          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
            Idag var det dags! Tror jag tidigare i tråden nämnt att jag varje år brukar få nån "slump"-borre av riktigt fin size, och i år var det 30:e september som var lyckodagen.

            Click image for larger version

Name:	storborre.jpg
Views:	285
Size:	306,2 KB
ID:	2560744

            40 cm / 920 gram!

            Riktigt lurad blev jag också, var helt övertygad om att det var en gädda.
            Hade börjat med att ta några kast med abborr-jigg, men inte fått något, så plockade fram mitt lite grövre spö och satte på ett chatterbait med en trailerjigg för att testa efter gädda. Redan första kastet in mot vassen hade jag hugg direkt, och det uppförde sig *precis* som jag förväntar mig en gädda. Långa sävliga körningar åt ett håll i taget, inga snabba skakningar alls, så jag var helt övertygad om att det var en gädda på ett kilo eller två, vilket alltid är kul, men inte något extraordinärt.
            När jag så såg att det var en abborre blev det desto mer stress och fram med håven och...

            Grattis till den fina borren:-) Det är så jäkla kul när man ser att det är en borre och inte gädda, pulsen går upp direkt och man blir så jävla nojig att man ska tappa fisken.

            Kul att du fick upp den :-)

            Kommentera


            • Senhöst och minusgrader brukar ju vara abborrväder när det gäller mig. Har haft uruselt fiske hela våren och sommaren, jag lyckas helt enkelt inte knäcka koden.

              Åkte ut tidigt i morse, 4 minusgrader i luften, 9 grader i vattnet. Sjöröken låg tung över spegelblankt vatten när jag paddlade ut i gryningen.

              ​Och precis som förra året vid denna tid så fick jag idag 7-8 abborrar mellan 2-4 hg. Extra roligt var att de största fick jag på Shadow Rap Deep, ett bete jag aldrig fått något på tidigare.

              Trots att jag inte fick någon större abborre så var det med mina mått mätt en kanondag. Ser verkligen fram mot kommande veckors fisketurer, kanske lyckas jag lirka upp en borre som petar bort en av mina fiskar i listan. Pb vågar jag dock inte tro på, det verkar helt hopplöst i de vatten jag fiskar i.

              Kommentera


              • Härlig dag på favoritsjön. Drygt 8 grader i vattnet och 12 i luften. Lite för blåsigt för drivankaret, så jag fick ankra på de flesta ställena för att kunna fiska ordentligt.

                Såg en del fisk på lodet, men fisket var trögt första timmarna, de bara nafsade på de olika jiggarna jag erbjöd dem. Ingen verkade riktigt passa.

                Till slut fick jag ändå ett ordentligt hugg på en Shadow Rap Deep och upp kom en abborre på 670 gram och 36 cm, vilket är en liten uppgradering. Tyvärr klantade jag till det med fotograferingen på mätbrädan, främre hälften på fisken kom inte med. Tävlingsledningen får avgöra om den ska räknas eller inte...:-)

                Strax innan jag började paddla hemåt kastade jag ut en Pulse Shad i ett litet sund mellan en ö och fastlandet. Det är ett ställe där jag ibland haft hyggligt abborrfiske. Fick direkt ett stenhårt hugg i droppet och kunde efter en kort kamp lyfta upp en gös på 2,95 kilo. En härlig bonusfisk och den största gös jag fått hittills i denna sjö.
                Senast ändrad av TiSo; 2020-11-06, 21:04.

                Kommentera


                • Testade Magelungen idag. Såg inledningsvis helt dött ut, inte ett eko på skärmen. Hittade till slut ett rejält betesfiskstim på 10-12 meter djup. Borde finnas abborre där tänkte jag, men istället smällde det på en riktig gris till gädda.

                  Det var inte mycket jag kunde göra med mina lätta abborrgrejjer, gäddan gick som den ville och så fort jag försökte pressa den lite så drog den iväg med kajaken. Efter 15-20 minuter började den tröttna och jag fick äntligen in den till kajaken.

                  Gäddan var en bra bit över metern, rejält grov över ryggen och jag gissar att den vägde någonstans runt 10 kg. Jag såg att kroken satt väldigt löst och jag tänkte att jag får bara en chans att ta ett gälgrepp. Precis när jag höll på att föra in fingrarna bakom gällocket så gjorde gäddan ett kast så att jag tappade taget och samtidigt lossnade kroken. Retfullt långsamt gled gäddan iväg och försvann ner i djupet med en lätt stjärtviftning och jag kunde bara lyfta på kepsen och tacka för en god kamp.

                  Paddlade vidare och hittade ett nytt betesfiskstim några hundra meter längre bort, ganska nära land men också på 10 meters djup. Efter några kast med jiggen small det på en gädda igen. Den tog inte mer än 5-6 minuter att få in till kajaken och denna gång missade jag inte gälgreppet, utan kunde lyfta in en uppskattningsvis 5-kilos gädda och ta ett snabbt foto innan den fick simma vidare.

                  Sen hände det inte mer, inte en enda abborre fick jag, inte ens ett pet. Jag kanske får gå över till gäddfiske istället, det verkar jag ju vara betydligt bättre på....

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Testade Magelungen idag. Såg inledningsvis helt dött ut, inte ett eko på skärmen. Hittade till slut ett rejält betesfiskstim på 10-12 meter djup. Borde finnas abborre där tänkte jag, men istället smällde det på en riktig gris till gädda.

                    Det var inte mycket jag kunde göra med mina lätta abborrgrejjer, gäddan gick som den ville och så fort jag försökte pressa den lite så drog den iväg med kajaken. Efter 15-20 minuter började den tröttna och jag fick äntligen in den till kajaken.

                    Gäddan var en bra bit över metern, rejält grov över ryggen och jag gissar att den vägde någonstans runt 10 kg. Jag såg att kroken satt väldigt löst och jag tänkte att jag får bara en chans att ta ett gälgrepp. Precis när jag höll på att föra in fingrarna bakom gällocket så gjorde gäddan ett kast så att jag tappade taget och samtidigt lossnade kroken. Retfullt långsamt gled gäddan iväg och försvann ner i djupet med en lätt stjärtviftning och jag kunde bara lyfta på kepsen och tacka för en god kamp.

                    Paddlade vidare och hittade ett nytt betesfiskstim några hundra meter längre bort, ganska nära land men också på 10 meters djup. Efter några kast med jiggen small det på en gädda igen. Den tog inte mer än 5-6 minuter att få in till kajaken och denna gång missade jag inte gälgreppet, utan kunde lyfta in en uppskattningsvis 5-kilos gädda och ta ett snabbt foto innan den fick simma vidare.

                    Sen hände det inte mer, inte en enda abborre fick jag, inte ens ett pet. Jag kanske får gå över till gäddfiske istället, det verkar jag ju vara betydligt bättre på....
                    Sånt där har jag märkt ofta. Är gäddorna riktigt på hugg så håller sig abborren lugn. Vill väl inte locka till sig dom hungriga gäddorna antar jag.
                    Har du chansen. Testa sjön om 3 veckor. Äldre utsagor säger bra gäddfiske var 3:e vecka, små gäddor veckan före och dom stora veckan efter.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                      Sånt där har jag märkt ofta. Är gäddorna riktigt på hugg så håller sig abborren lugn. Vill väl inte locka till sig dom hungriga gäddorna antar jag.
                      Har du chansen. Testa sjön om 3 veckor. Äldre utsagor säger bra gäddfiske var 3:e vecka, små gäddor veckan före och dom stora veckan efter.
                      Men jag vill ju inte ha gäddor, så då kanske jag ska dra ut nästa vecka när bara smågäddorna är i farten som abborrarna inte är lika rädda för :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 180 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      10 svar
                      726 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Arbetar...
                      X