Fiskesnacks abborrefemma 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks abborrefemma 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Bra jobbat ni som kör ännu! Men prövas inte drop shot i kylan nu (som jag blivit intresserad av så här års) eller är det fortfarande jiggskalle med paddle tail ni kör... bättre så?

    Kommentera


    • #72
      Läängesen man var ute på sjön nu tyvärr, mest blivit spontant regnbågsfiske efter jobbet för mig i en närliggande göl. Ska försöka komma ut något pass till detta året med kajaken. Annars längtar jag verkligen till lite kallare väder så man kan ut och pimpla/ismeta nu, det är en av mina absoluta favoritmetoder.

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
        Härligt att du fortsätter kämpa! Ska ut imorgon men förväntar mig knappast någon uppgradering. Glad om de nappar! Vi har ju samma favorit jigg Pulse shad smelt. När jag förstod vad som var på väg att hända köpte jag på mig ett litet lager. Tur det…
        Jag förstod inte vad som var på väg att hända med smelt innan det var för sent...aja framtiden får utvisa om whitefish kan bli en värdig ersättare.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Bra jobbat ni som kör ännu! Men prövas inte drop shot i kylan nu (som jag blivit intresserad av så här års) eller är det fortfarande jiggskalle med paddle tail ni kör... bättre så?
          Så länge det finns öppet vatten så fiskar jag (förra årets premiärtur gjordes i januari när det var knappt en grad i ytvattnet och isen låg över halva sjön...).

          Jag har några drop shot-riggar i fiskeväskan men aldrig kommit mig för att prova det. I den sjön jag huvudsakligen fiskar i så tror jag det mer handlar om att hitta fisken och då känns drop shot som en lite för stationär fiskemetod.

          Jag har däremot några gånger provat med en nedriggad giftgrön Z-manmask som jag långsamt dragit över botten och då fått några mindre abborrar. Vid ett av dessa tillfällen, tidigt i våras när vattentempen låg på 4-5 grader, så fick jag ett par små abborrar på Z-manmasken. En stund senare kastade jag ut en Shadow Rap och twitchade hem den med flera sekunders mellanrum mellan knycken. Detta resulterade i ett av de bästa abborrfiskena jag haft någonsin i hemmasjön, jag tror jag skrivit om det tidigare i denna tråd.

          Det bete som har varit överlägset bäst för mig nu i höst när vattentemperaturen sjunkit är SG Vib Blade. Med tanke på den ilskna gången på detta bete så skulle man kanske tro att det är ett typiskt sommarbete, men i alla fall i min sjö så funkar det även när vattnet blir kallare. Gårdagens 38:a högg ju också på ett sådant bete...
          Senast ändrad av TiSo; 2021-11-13, 11:57.

          Kommentera


          • #75
            Jag har inte fått en endaste abborre sedan 24:e oktober, har provat fyra gånger sedan dess, så nu lägger jag nog ner "säsongen" för i år, där jag fiskar verkar abborrarna ha gått i vinterdvala reda nu...
            Trots allt var jag snubblande nära att nå mitt egenuppsatta målpå 150cm - slutade på 149cm, exakt samma som förra året. Dock hade jag i år tre fiskar över 30, bara två i 2020 års upplaga, så det är jag nöjd med. Nåt år ska jag minsann ha alla över 30!

            Kommentera


            • #76
              Jag hoppas på några timmars fiske i morgon med både link-head och drop shot, kanske rent av prövar en tail spinner och nått snabbare Vibe bete a la' Tiso.

              Sdw prövat långsamt fiske t ex dropshot/Carolina det senare ev med flytjigg? Om det blivit kallt i vattnet så tror jag generellt på det och att också att borren "klumpar i hop sig" på lite större djup, konsten är väl bl a att finna dessa klumpar...
              Senast ändrad av anteman; 2021-11-13, 18:44.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                Jag har inte fått en endaste abborre sedan 24:e oktober, har provat fyra gånger sedan dess, så nu lägger jag nog ner "säsongen" för i år, där jag fiskar verkar abborrarna ha gått i vinterdvala reda nu...
                Trots allt var jag snubblande nära att nå mitt egenuppsatta målpå 150cm - slutade på 149cm, exakt samma som förra året. Dock hade jag i år tre fiskar över 30, bara två i 2020 års upplaga, så det är jag nöjd med. Nåt år ska jag minsann ha alla över 30!
                I mina två sjöar som jag fiskar i vid denna årstid gäller det att åka ut på det djupaste partierna, hitta betesbolllen och följa den. Det blir mycket leta-fiska några minuter. Sen försvinner dom snabbt så får man ankra upp och leta igen. Ganska roligt att jaga betesbolllen. Sen är det riktigt bra fiske.

                Två helger sedan tog vi några riktigt fina över kilot och även några smällfeta gäddor. Vet inte vilka sjöar du fiskar i men prova pelagiskt fiske. Brukar funka i djupa insjöar vid den här årstiden :-)

                Kommentera


                • #78
                  prövat långsamt fiske t ex dropshot/Carolina det senare ev med flytjigg? Om det blivit kallt i vattnet så tror jag generellt på det och att också att borren "klumpar i hop sig" på lite större djup, konsten är väl bl a att finna dessa klumpar...
                  Jo, har provat en hel del dropshot och Carolina, har ju också hört att det ska vara bra när det är kallare. Sen borde ju vattnet här längst nere i söder inte vara så där fruktansvärt kallt redan egentligen, har knappt varit några frostnätter, och dagstemperaturerna är ju runt +10 för det mesta, men som sagt, borrarna verkar ha gått över i vinterläge i alla fall!

                  Vet inte vilka sjöar du fiskar i men prova pelagiskt fiske. Brukar funka i djupa insjöar vid den här årstiden :-)
                  De sjöar jag kan hyra båt i har FVOna plockat undan båtarna redan, så det är fiske från land som gäller. Så för att öka mina chanser fiskar jag därför de minsta sjöarna, där man i princip kan nå hela sjön om man promenerar runt och kastar från alla sidor, tänkte att då borde jag ju kunna träffa om de nu klumpat ihop sig nånstans, men icke...

                  Kommentera


                  • #79
                    Var ute igår och fiskade med kajaken. Segt, en endaste borre upp och den var långt från uppgradering. Prövade de mesta, det som fick upp den var som vanligt en westin vobbler,buzzbite. Skön dag ändå, ingen vind. Betesfisken sprätte i ytan så jag trodde det skulle kunna bli bra. Jag gör som Tiso, så länge det är öppet vatten kör jag på. Tror jag ska testa balanspirk nästa gång.

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                      Var ute igår och fiskade med kajaken. Segt, en endaste borre upp och den var långt från uppgradering. Prövade de mesta, det som fick upp den var som vanligt en westin vobbler,buzzbite. Skön dag ändå, ingen vind. Betesfisken sprätte i ytan så jag trodde det skulle kunna bli bra. Jag gör som Tiso, så länge det är öppet vatten kör jag på. Tror jag ska testa balanspirk nästa gång.
                      Då verkar det vara lite trögt inte bara i min sjö.

                      Det där med balanspirk kanske inte är någon dum idé om borrarna dragit ut på de djupare delarna av sjön. Jag köpte några pirkar för flera år sedan, men har aldrig kommit mig för att använda dem (jag är duktig på att köpa beten som blir liggande oanvända i draglådorna). Kanske dags att gräva fram några pirkar ur gömmorna och prova om inget annat funkar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 181 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 010 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 095 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      12 svar
                      774 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Arbetar...
                      X