Tävling - Novembergäddan 2007 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tävling - Novembergäddan 2007

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Attans, det tänkte jag inte på

Kommentera

Trodde man var tvungen att vara medlem före november för att vara med i tävlingen ???
      Men så kanske det inte är ??
      www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
        Trodde man var tvungen att vara medlem före november för att vara med i tävlingen ???
        Men så kanske det inte är ??
        Det borde väl vara det riktiga tycker man...

Kommentera

Jag trodde att det var en C&R-tävling, förmodligen har jag helt enkelt tagit det för givet och det har även andra jag pratat med.

Nu har jag läst igenom reglerna flera gånger för att vara säker men ingenstans står det att C&R ska tillämpas och därför antar jag nu att man, om man inte har kamera, måttband eller tidning med sig, även kan ta med gäddan hem och fota den hemma.

Jag släpper alltid tillbaks fisk jag fångat i den grad det går(många verkar vara petiga när det kommer till att släppa tillbaks och blir oroliga för minsta bloddroppe) men om jag känner att jag inte kan ta ett foto med rätt utrustning ute i båten kommer jag självklart ta med gäddan hem, fota den och lämna den till den.

Detta gäller ju så klart om jag lyckas landa en fisk stor nog för att ta 1:a, 2:a eller 3:e plats...annars kan det ju kvitta.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Jag trodde att det var en C&R-tävling, förmodligen har jag helt enkelt tagit det för givet och det har även andra jag pratat med.

Nu har jag läst igenom reglerna flera gånger för att vara säker men ingenstans står det att C&R ska tillämpas och därför antar jag nu att man, om man inte har kamera, måttband eller tidning med sig, även kan ta med gäddan hem och fota den hemma.

Jag släpper alltid tillbaks fisk jag fångat i den grad det går(många verkar vara petiga när det kommer till att släppa tillbaks och blir oroliga för minsta bloddroppe) men om jag känner att jag inte kan ta ett foto med rätt utrustning ute i båten kommer jag självklart ta med gäddan hem, fota den och lämna den till den.

Detta gäller ju så klart om jag lyckas landa en fisk stor nog för att ta 1:a, 2:a eller 3:e plats...annars kan det ju kvitta.
            för mig är en 10+ gäddas liv mycket viktigare än en flytoverall!
            På jakt efter 15+

Kommentera

Ja visst kan det vara så i ditt fall =)
              För mig är 1000kr en mindre förmögenhet att spendera på fiskeklädsel.
              Jag har handlat ett UL-spö, nästan 10 drag, linor och andra småsaker för 1500:- de senaste 2 åren och det har varit mycket för mig.

Jag kan inte ens drömma om att köpa en flytoverall ens begagnad, inte heller beten för varken 1000kr eller 500kr.

Det är inte så att jag är snål och sniken. Av privata skäl har jag inte haft inkomst nog att lägga pengar på annat än de få räkningar jag haft och mat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
                för mig är en 10+ gäddas liv mycket viktigare än en flytoverall!
                Samma här. Man kan säga att det blir en liten del yrkesfiske över det hela, efterom du dödar gäddan för att få ett pris. Man kan nästan säga att du säljer gäddan för att få en flytoverall. Jag tycker man ska släppa tillbaka stora gäddor i den mån det går, och inte döda den bara för att man inte har "rätt utrustning". Men det är ju ett fritt land och du bestämmer över fisken, men tänk på att om du släpper i den kan du fånga den igen sen. Om gäddan däremot inte går att rädda kan man ju lika gärna fota den hemma dock
                Edit: Nu han du svara innan mig. Behöver man verkligen en flytoverall? Jag klarade mig fint innan jag skaffade min. Det är ju inget nödvändigt utan mer en extra "lyx-sak".
                Senast ändrad av _Baste_; 2007-11-23, 17:55.
                Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Ursprungligen postat av _Baste_ Visa inlägg
                  Samma här. Man kan säga att det blir en liten del yrkesfiske över det hela, efterom du dödar gäddan för att få ett pris. Man kan nästan säga att du säljer gäddan för att få en flytoverall. Jag tycker man ska släppa tillbaka stora gäddor i den mån det går, och inte döda den bara för att man inte har "rätt utrustning". Men det är ju ett fritt land och du bestämmer över fisken, men tänk på att om du släpper i den kan du fånga den igen sen. Om gäddan däremot inte går att rädda kan man ju lika gärna fota den hemma dock
                  Edit: Nu han du svara innan mig. Behöver man verkligen en flytoverall? Jag klarade mig fint innan jag skaffade min. Det är ju inget nödvändigt utan mer en extra "lyx-sak".
                  Ja ditt tankesätt är jättebra och jag släpper också tillbaks fisken hellre än att döda den.

Men på frågan "Behöver man verkligen en flytoverall?" finns ju bara ett svar vilket är 'Nej!'

Ingen behöver den så varför ens starta en tävling om den där fisken på något sätt kommer lida?

Behöver man döda en älg bara för att vinna en intern jakttävling eller om man inte har riktigt stort behov av köttet?

En tävling kostar alltid något för någon, om det är en gädda från sjön, några förlorade drag eller tid så är det så. Och för mig skulle en varm och skön dräkt som kan hålla mig torr och go under många fisketurer i framtiden så säger jag att det definitivt är värt en gäddas liv oavsett om den är 2kg eller 15kg. Bättre att lägga tid på att oroa sig om miljöförstöring och fiskslaktande i övrigt än någon enstaka gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Ja ditt tankesätt är jättebra och jag släpper också tillbaks fisken hellre än att döda den.

Men på frågan "Behöver man verkligen en flytoverall?" finns ju bara ett svar vilket är 'Nej!'

Ingen behöver den så varför ens starta en tävling om den där fisken på något sätt kommer lida?

Behöver man döda en älg bara för att vinna en intern jakttävling eller om man inte har riktigt stort behov av köttet?

En tävling kostar alltid något för någon, om det är en gädda från sjön, några förlorade drag eller tid så är det så. Och för mig skulle en varm och skön dräkt som kan hålla mig torr och go under många fisketurer i framtiden så säger jag att det definitivt är värt en gäddas liv oavsett om den är 2kg eller 15kg. Bättre att lägga tid på att oroa sig om miljöförstöring och fiskslaktande i övrigt än någon enstaka gädda.
                    Ja, asså jag menar inte att det inte är okej att döda en gädda för att vinna någonting på det, utan det är just det att det är en "sportfisketävling" och då tycker jag att det ska vara c&r på gäddorna. Det är just det där med att döda bara för att vinna en tävling som jag stör mig på. Jag tar upp matfisk ibland också, om en liten gäddparvel är krokad i gälen och blöder, men en stor gädda "går" ju inte att äta, och då dödar man den bara för att få pengar(flytoverallen) och då blir det ju yrkesfiske helt plötsligt? Inte extremt yrkesfiske asså, men jag hoppas du förstår hur jag menar. Men som sagt; dte finns ingen c&r regel så det är ditt beslut och jag menade inte alls att bråka. Simma lungt
                    Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

• Sluta tjafsa om vad tävlingen borde eller skulle gjort hit och dit. Den här siten är en fritidssyssla med de skönhetsfläckar det för med sig och ingen vinner nåt på att gnata om regelinnehåll. Ge er ut och fiska i stället! För det kan väl inte vara så, här på FS, att "tomma tunnor skramlar mest"?

Det är bara en vecka kvar sen tar CalleX overallen, och han kommer med glädje att fisa bekvämt resten av vintern, om inte...
                      Senast ändrad av UT; 2007-11-23, 19:41. Anledning: Stavfel
                      www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                      15 svar
                      973 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DJ Mqt