Tävlingregler & diskussioner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tävlingregler & diskussioner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

CalleX bild är ju klockren, måttband is da shit !
    Verkar som man kan glömma att ta en bra bild mha dekal uppsatt i båten.
    Dessutom är dom flesta dekaler under 120cm.....

Kommentera

Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
      Var tvungen att testa själv idag, kan bara instämma f_n va svårt det va.
      Vind ca10m/s, snöblandat regn, själv i båten, måttband, tidning, stel om fingrarna, foto, gäddan lever om o.s.v. Aja så här blev resultatet iaf.
      Gäddan är 101cm och 6.1Kg tung, försökte få måttbandet att ligga still i vinden, men det va omöjligt (får ta med tejp nästa gång), ev. duger dekalen som måttstock, dekalen är ca 98cm (0-95cm + lite marginaler på sidorna) bilden luras lite, gäddan va ett par centimeter längre än dekalen.
      Pga omständighterna förstår jag om denna blir diskad i tävlingen, men den ska väl inte ha något att göra med slutstriden iaf. Kan ändå va bra att få lite konstruktiv kritik på vad man kan förbättra innan den stora kliver på...
      Bara att inse, att lägga fisken på en toft och fota kommer aldrig att funka, som att be om att gäddan skall röra sig och sedan hoppa runt som bara fan och skada sig själv.

Att ensam kunna ta en väldigt bra ref. bild från båt är bara att glömma.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Bara att inse, att lägga fisken på en toft och fota kommer aldrig att funka, som att be om att gäddan skall röra sig och sedan hoppa runt som bara fan och skada sig själv.

Att ensam kunna ta en väldigt bra ref. bild från båt är bara att glömma.
        I det läget du beskriver är det nog bara att bonka den och släpa hem den. Efter noggrann mätning och fotografering återstår bara att äta upp den. Givet prisbordet och äran kommer den garanterat att smaka rätt bra.
        För att underlätta för övriga runt middagsbordet skall jag slänga in några riktigt bra recept som lämpar sig för riktigt stor gädda. Vissa av de riktigt stora kräver sin kock.
        www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
          CalleX bild är ju klockren, måttband is da shit !
          Verkar som man kan glömma att ta en bra bild mha dekal uppsatt i båten.
          Dessutom är dom flesta dekaler under 120cm.....
          Nåja - helt lätt är det inte heller... Jag tog en lite större men då missade jag de yttersta centimeterna på stjärten. Sen tog jag tre bilder över hela kroppen för att man skulle kunna se hela skalan tydligt - då blev bara stjärtbilden skarp... Får se om Bergman godtar bidraget ändå... Dessutom så ser den gäddan 1-2 centimeter kortare ut på bilden än vad jag mätte den till "live" så även om den blir godtagen så är det inte säkert att den godtas med "min" längd... Jag skickade förfrågan till Bergman igår kväll så jag får se vad han svarar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Mycket bra idé!
            Kom på en unik sak som alla har med sig eller kan göra istället, korslagda spön, minst fyra beten med på bilden osv osv som odevetu nämde..
            men då måste man ha 2 spön och det är inte alla som har när man går runt en sjö och fiskat

Kommentera

Ursprungligen postat av gearfreak Visa inlägg
              men då måste man ha 2 spön och det är inte alla som har när man går runt en sjö och fiskat
              Det var exempel bara..
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Var det nån fart eller var det bara riktigt tungt, tungt...
                Hade jag varit tävlingsdomare så hade du fått in den som 112cm, dvs längden som syns.
                Sluta larva dig, trofan inte stjärtfenans spetsar var obefintliga(?), det visar ju det andra kortet på. Att vara själv och mäta ett sådant as och bevisa varje millimeter för advundsjuka internetfiskare är ju helt overkligt!

Var väl ingen nyhet att sådana kommentarer skulle komma fram i tråden, men inte trodde jag "erfarna" fiskare skulle stå för dessa!

Det finns ingen i världen som har så långa armar att dom kan vika ihop stjärtfenan med en hand och ta ett kort över hela fisken med den andra, rakt ovanifrån.

Grattis till en DRÖMFIRRE!
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Sluta larva dig, trofan inte stjärtfenans spetsar var obefintliga(?), det visar ju det andra kortet på. Att vara själv och mäta ett sådant as och bevisa varje millimeter för advundsjuka internetfiskare är ju helt overkligt!

Var väl ingen nyhet att sådana kommentarer skulle komma fram i tråden, men inte trodde jag "erfarna" fiskare skulle stå för dessa!

Det finns ingen i världen som har så långa armar att dom kan vika ihop stjärtfenan med en hand och ta ett kort över hela fisken med den andra, rakt ovanifrån.

Grattis till en DRÖMFIRRE!

Kan inte säga att jag är förvånad själv. Mitt resonemang är att det inte rör sig om hur väl man kan bevisa en längd för tävlingsledningen utan hur lång fisk man kan fång och på ett tillfredställande sätt förmedla detta till tävlingsledningen. Som tur är är Bergman med på detta och jag förstår till fullo att han gör en revision av den uppgivna längden efter att ha kollat på bilderna. Tävlingen är dock en parentes och det finns inget som kan matcha känslan av att ha fått känna och gosa med den här fisken ett tag!

Kommentera

Mäter man längden med ihopvikt stjärtfena?
                    Trodde man alltid mätte från nosen till där fenan går ihop i mitten O_o

Man lär sig alltid något nytt

Kommentera

Bergman, det handlar lite om tillit också!

Har själv inte varit med om att i C&R-klasserna i Gäddfestivalen att en gädda blivit mindre/kortare än man själv uppgett trots att fotobevisen kanske inte är till 100%.

Du gör som du vill, men om "seriösa" fiskare (alla som deltar i en C&R-tävling) skall lyckas plåta perfekta foton för att matcha längd mot måttband, då... Som sagt tillit!

Eller som jag själv säger, vem vill mygla för att vinna ett pris... Jo, kan förstå om utfattiga gör det för vinster i ren cash, annars helt oförståligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                      15 svar
                      974 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DJ Mqt
                      av DJ Mqt