Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
    ..Fler gäddor genererar inte fler stora. Enda sättet är att ge de gäddor som av egen kraft kommit en bit i naturens hårda skola få möjlighet att blomma ut.

Fiske och störning ger utan undantag en lägre snittvikt och lägre toppvikter. Det ser och förstår alla i det här universumet, utom möjligen du?
    Fel igen David!

Finns massor med exempel på hur man producerat fram stora gäddor med mänsklig påverkan. När ska DU förstå det?
    Flertalet av de storgäddvatten du fiskar i är resultat av mänsklig påverkan, eller hur?

Naturens hårda skola vad det gäller gädda är en exstrem decimering, sannolikheten att en gädda ska bli stor är mindre än 1 på miljonen.
    Ren tur i mina ögon. Men det innebär att det stor 999 999 på tur att ta dens plats i systemet.

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg

Naturens hårda skola vad det gäller gädda är en exstrem decimering, sannolikheten att en gädda ska bli stor är mindre än 1 på miljonen.
      Ren tur i mina ögon. Men det innebär att det stor 999 999 på tur att ta dens plats i systemet.

MVH Scanner
      Skriv nåt ointressant för NWT istället... dina kombinatorikkunskaper kan också starkt ifrågasättas...

Visst måste man skilja på fiske och andra störningar. Många rekordfiskar kommer ju från störda miljöer såsom försurade och övergödda pölar.

Men att fiska bort de största individerna ger inte fler fiskar med ännu högre toppvikter!

Dessutom kan man ju sträva mot att göra så liten påverkan man kan på det system man besöker.
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Behöver jag yttra mig i den här frågan???

Jag har både blivit kallad "kompislös + inte fiskeintresserad" p.g.a jag sågar Sigtunas bonkartävling i en annan tråd.

Ja ja ni vet vad jag tycker.

6-0 6-0 6-0 till C&R
        game.set. and match.
        Team Chubby Chasers

Kommentera

Se på fan vem som är aktiv i den här tråden...
          Jag tycker vi ska klubba var enda gädda och kasta i skogen !
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Möjligt? Skrev bara lite vad jag kände för, hoppades att det skulle bli en "sanning" när det stod skrivet?

Kanske är nätfisket mer uppstyrt på Vättern, än på Vänern? Men på Vänern är det vilda västern. Månskensbönder som lägger nät högt och lågt! Vore intressant att veta hur inrapporterning av fångsterna går till?

Antar att du grundar dig på någon statestik du läst ngnstans?
            Ett ex.

I Vättern tog år 2000 fritidsfisket upp ~27.45ton Lax. (Källa: Powerpiont presentation från länstyrelsen)

Samma år, 2000, så tog yrkesfisket 8ton Lax (Källa: Fiskeriverkets Sötvattenslaboratorium Örebro)

Samma källa säger att år 2005 var den siffran 3,9 ton.

Sedan hur bra statestiken sköts kan man säkert ifrågasätta, men att sportfisket tar lika mkt eller faktiskt mera är nog en sanning.
            sigpic

Kommentera

Finns massor med exempel på hur man producerat fram stora gäddor med mänsklig påverkan. När ska DU förstå det?
              Flertalet av de storgäddvatten du fiskar i är resultat av mänsklig påverkan, eller hur?
              Men det beror knappast på att man hela tiden dödat de stora individerna?
              Visst gör dom det, men vad har det med C&R och behandlingen av stora fiskar att göra?

MVH Scanner
              Men hur lång tid tar det? Som Grindpalm skriver, hur mkt vill man själv påverka naturen? Visst folk har genom tiderna klubbat och dödat allt dom sett för att ära, men befolkningen har ökat i takt med att även välståndet och kunskapen har gjort desamma.

Det är inte samma "sportfiskeflotta" idag som för 50år sedan!
              sigpic

Kommentera

Möjligt? Skrev bara lite vad jag kände för, hoppades att det skulle bli en "sanning" när det stod skrivet?

Kanske är nätfisket mer uppstyrt på Vättern, än på Vänern? Men på Vänern är det vilda västern. Månskensbönder som lägger nät högt och lågt! Vore intressant att veta hur inrapporterning av fångsterna går till?

Antar att du grundar dig på någon statestik du läst ngnstans?
                Du hittade på en sanning du vill tro på? Hänt förut?

Månskensbönder? Vad betyder det?
                Antalet yrkesfiskare minskar för varje år som går. Hårt slit som ger mindre utdelning, för varje år. Det beror inte på mindre fisk.

Har siffror som säkerställer fångstfördelning där sportfiskares andel överstiger nätfisket. Varför hävda något som sant om det inte är granskningsbart?
                Jag gör inte det.

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg

Visst folk har genom tiderna klubbat och dödat allt dom sett för att ära, men befolkningen har ökat i takt med att även välståndet och kunskapen har gjort desamma.

Det är inte samma "sportfiskeflotta" idag som för 50år sedan!
                  Uttaget av gädda var mycket , mycket större förr. Då var konsumtionen av gädda betydligt högre.
                  Gäddfisket kan knappast anses vara sämre förr?

Allt bonkande av gädda sker över ett stort perspektiv av storleksklasser så att dödandet skulle styra över individstorleken att gynna bara de stora gäddorna sker endast i experimentella projekt, aldrig i verkligheten.

Så att påstå att C&R av gäddor skulle påverka ett framtida fiske är bara nonsens.

MVH Scanner

Kommentera

Då var gäddbonkningsdebatten i full gång igen

Jag brukar för det mesta hålla mig ur gäddbonkningsdebatter för
                    att slungas så mycket fiskeribiologisk pseudofakta i dom.
                    Men nu gör jag ett undantag och här kommer mina två cent:

Det hela verkar vara mera en etisk fråga än en biologisk. All håller
                    väl med om att gäddan är en anpassningsbar, stark och seglivad art som knappast går att utrota (i Californien har dom försökt - det gick åt pipan). Töm ett vatten på gädda och dom är där igen tjocka och feta ett par år senare.

Så i slutändan är det som det mesta: Det är en emotionel grej.
                    En del tycker gäddor är ett skadedjur och en skräpfisk. En del ser
                    skönheten i gäddan och vill ge den respekt och ära. Precis som
                    en del tycker sälar e söta och en del vill bara klubba ihjäl dom.
                    Rovdjursdebatten är inte annorlunda den heller.

Kommentera

Skanner det erkar som om du arit utsnöad lite för länge när du var liten...

När ska du själv sluta "hittada på en sanningar du vill tro på", jag märke att efter att du skämt ut dig själv totalt på SFF så har du slutat sprida ditt budskap där, som vanligt, du blir utklassad i disskutionerna för att du är "förvirrad" och sen några månader senare kommer du tillbaka när folk glömt och det gått med en massa ny medlemmar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                      15 svar
                      971 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DJ Mqt
                      av DJ Mqt